کد خبر: 53361
A

پیشکسوت موسیقی قشقایی درگذشت

فرهاد گرگین‌پور از استادان پیشکسوت موسیقی قشقایی، چهارشنبه شب، نهم آبان، بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستان نمازی شهر شیراز دار فانی را وداع گفت.

پیشکسوت موسیقی قشقایی درگذشت

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ فرهاد گرگین‌پور از استادان پیشکسوت موسیقی قشقایی، چهارشنبه شب، نهم آبان، بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستان نمازی شهر شیراز دار فانی را وداع گفت.

دامون شش بلوکی پژوهشگر و آهنگساز موسیقی نواحی ایران در این‌باره گفت: «متاسفانه استاد گرگین‌پور بعدازظهر روز چهارشنبه نهم آبان بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستان نمازی شهر شیراز در سن هفتاد سالگی دارفانی را وداع گفت.»

به گفته شش‌بلوکی، او یکی از بزرگان موسیقی قشقایی بود که طی سال‌های متمادی خدمات ارزنده‌ای را به موسیقی این منطقه در حوزه‌های مختلف انجام داد.

وی ادامه داد: «زنده یاد فرهاد گرگین پور متولد سال ۱۳۲۷ فرزند حبیب‌خان گرگین‌پور از بزرگان موسیقی قشقایی بود که فراگیری موسیقی را از کودکی آغاز کرد و بعد از سال‌ها آموختن در محضر استادان بزرگ موسیقی، عمده تمرکز خود را روی نوازندگی آکاردئون بنا نهاد و در این سال‌ها آنچنان این ساز را در موسیقی قشقایی به کار گرفت که نوازندگی این ساز جزوی از فرهنگ موسیقایی قشقایی شد.»

این پژوهشگر موسیقی عنوان کرد: «این هنرمند محجوب موسیقی کشورمان در عین نابینایی خدمات ارزشمندی را به جامعه موسیقی انجام داد که از آن جمله می‌توان به تولید چندین آثار موسیقایی در حوزه موسیقی قشقایی اشاره کرد.»

شش بلوکی گفت: «وی طی سال‌های اخیر در شهرهای مختلفی زندگی می‌کرد، اما این اواخر برای تدریس در دانشگاه، شهرستان آباده را برای سکونت برگزیده بود که در همین ایام نیز دست از کار و تلاش نکشید و همچنان در عرصه‌های مختلف موسیقی و ادبیات فعالیت های زیادی را انجام داد. استاد گرگین‌پور علاوه بر اینکه در جشنواره موسیقی معلولان حایز رتبه اول شده بود، در جریان بسیاری از فعالیت‌های حوزه موسیقی حضور موثری داشت و در این راه نیز خدمات ارزنده‌ای انجام داد. آخرین فعالیت وی نیز به حضور در یک فستیوال موسیقی در شهر سمیرم برمی‌گردد که از او و مادرم پروین بهمنی طی مراسمی قدردانی شد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر