کد خبر: 53366
A

سفید کردن پوست دست و پا در ۳ مرحله آسان و کاربردی

عوامل متعددی در ایجاد تیرگی پوست دست دخیل هستند. آلودگی، داروها، محیط و عوامل شیمیایی، عفونت، التهاب و یا قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر آفتاب از جمله‌ی این عوامل هستند.

سفید کردن پوست دست و پا در ۳ مرحله آسان و کاربردی

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ عوامل متعددی در ایجاد تیرگی پوست دست دخیل هستند. آلودگی، داروها، محیط و عوامل شیمیایی، عفونت، التهاب و یا قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر آفتاب از جمله‌ی این عوامل هستند. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات بهداشتی و زیبایی، محصولاتی برای سفید کردن پوست دست و پا نیز تولید می‌کنند. بسیاری از این محصولات در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها در دسترس هستند. باوجوداین، مواد غذایی متعددی نیز وجود دارند که می‌توان از آنها به‌صورت موضعی برای سفید کردن پوست دست و پا استفاده کرد. 

مرحله اول: سفید کردن پوست دست و پا

۱. مواد غذایی حاوی اسید لاکتیک روی پوست بمالید

اسید لاکتیک یک آلفاهیدروکسی اسید است که گروهی از اسیدهای طبیعی به‌حساب می‌آیند و در برخی مواد غذایی موجود هستند. این اسیدها می‌توانند لایه‌ی رویی از سلول‌های مرده را از بین ببرند. همچنین از این اسید، در تولید محصولات زیبایی به‌منظور درمان خشکی پوست، زبری و تیرگی پوست استفاده می‌شود. از مواد حاوی اسید لاکتیک تنها در شب استفاده کنید، چراکه این ماده می‌تواند پوست را در برابر آسیب‌های اشعه‌ی یو‌وی (UV) حساس‌تر کند.

پیش از رفتن به رختخواب، یک لایه نازک ماست ساده را به دست و پاهایتان بمالید. اجازه دهید ماست به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس با آب گرم پوست‌تان را بشویید. چندین بار در هفته این کار را انجام دهید.

فراموش نکنید که حتما پیش از قرار گرفتن درمعرض آفتاب، از کرم‌ ضد آفتاب با حداقل اس‌پی‌اف ۱۵ استفاده کنید.

۲. مرکبات و غذاهای سرشار از ویتامین C روی پوست‌تان بمالید

اسید سیتریک موجود در مواد غذایی حاوی ویتامین C مثل یک لایه‌بردار عمل کرده و به روشن شدن پوست دست کمک می‌کند. در همین حال، ویتامین C به از بین بردن تیرگی‌های پوست نیز کمک می‌کند. هرگز مواد غذایی حاوی ویتامین C را مستقیما به پوست صورت نزنید و برای دیگر بخش‌های بدن، با احتیاط از آن استفاده کنید. اسید موجود در این مواد می‌تواند سطح pH پوست را از حالت طبیعی خارج کرده و پوست را نسبت به اشعه UV حساس کند. بهتر است، بیش از یک بار در هفته، از مرکبات روی پوست‌تان استفاده نکنید.

برای سفید کردن پوست دست و پا، مقداری آب پرتقال یا لیموی تازه را با پنبه به پوست بمالید. ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب گرم پوست را بشویید.

پوست پرتقال را در فر خشک کرده و سپس آن را پودر کنید. این پودر را با ماست ترکیب کنید و پیش از رفتن به رختخواب به پوست‌تان بمالید. پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پوست را بشویید.

یک‌چهارم از یک میوه‌ی پاپایای تازه (اگر این میوه دردسترس شما نیست، می‌توانید از سایر گزینه‌های پیشنهادی استفاده کنید) را پوره کنید و به پوست بمالید. بهتر است به علت روان بودن این پوره، این کار را در حمام انجام دهید. پس از ۲۰ دقیقه پوست را بشویید.

سرکه سفید به‌دلیل داشتن خاصیت ضدقارچی، می‌تواند روشی مفید برای کمک به سفید کردن پوست دست و پا باشد. مقداری سرکه را با میزان برابر آب رقیق کنید و آن را روی پوست دست و پا بمالید و اجازه دهید خشک شود.

۳. با ادویه، آرد یا پودر خاک رس ماسک بسازید

مدت‌هاست که از زردچوبه، آرد نخودچی و نوعی خاک رس (Multani mitti که با نام Fuller’s earth نیز شناخته می‌شود) برای سفید کردن پوست دست و پا استفاده می‌شود. می‌توانید این مواد را به‌راحتی با آب یا هر مایع دیگر مخلوط کنید تا استفاده از آن روی پوست راحت‌تر باشد.

یک قاشق خاک رس یا آرد نخودچی را با مقدار کافی گلاب مخلوط کنید تا خمیر منسجمی به‌دست آورید. آن را روی پوست دست و پا بمالید. پس از خشک شدن، باقی‌مانده‌ی آن را با آب گرم بشویید. ۲ تا ۳ بار در هفته این کار را تکرار کنید.

یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را با مقداری آب خیار یا ماست ساده مخلوط کنید تا خمیر آبکی به‌دست آورید (استفاده از ماست باعث شکل‌گیری خمیر سفت‌تری می‌شود). این ماسک را روی پوست‌تان بمالید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید. باقی‌مانده‌ی مواد را با آب بشویید. این کار را هر ۲ یا ۳ روز تکرار کنید.

۴. از سویا یا نشاسته استفاده کنید

مواد غذایی تهیه‌شده از سویا (مثل پنیر توفو “Tofu”) یا غذاهای حاوی نشاسته (مثل سیب زمینی و برنج) تأثیر زیادی بر سفید کردن پوست دست و پا دارند. می‌توانید پنیر توفو را له کرده و روی پوست بزنید. همچنین می‌توانید ورقه‌های سیب زمینی را به‌صورت مستقیم روی پوست دست و پایتان بمالید. پس از ۱۰ الی ۲۰ دقیقه باقی‌مانده‌ی مواد را با آب بشویید. اگر برنج را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید از آرد یا آب برنج استفاده کنید:

برای تهیه‌ی خمیر برنج، یک قاشق آرد برنج را با مقدار کافی آب مخلوط کنید و آن را روی پوست بمالید. پس از ۱۰ الی ۲۰ دقیقه پوست‌تان را بشویید.

برای استفاده از آب برنج، یک یا دو پیمانه برنج خام را بشویید و در آب خیس کنید. پس از مدتی، آب اضافی برنج را جدا کنید و در ظرف مناسب بریزید. دست و پا را به‌مدت ۱۰ دقیقه در این آب قرار دهید و سپس بشویید.

۵. از کرم های روشن کننده پوست استفاده کنید

کرم‌ها و لوسیون‌های متنوعی به‌منظور سفید کردن پوست دست و پا در بازار موجود است. شما می‌توانید به‌راحتی آنها را از فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها یا مغازه‌های آرایشی تهیه کنید. بسیاری از این محصولات، با کاهش میزان ملانین، به روشن شدن پوست کمک می‌کنند. بااین‌حال، بهتر است پیش از استفاده از چنین محصولاتی، به‌منظور کاهش خطرات احتمالی با پزشک‌تان مشورت کنید.

از محصولات روشن‌کننده حاوی جیوه استفاده نکنید.

بسیاری از محصولاتی که برای روشن کردن پوست دست و پا استفاده می‌شوند حاوی هیدروکینون (hydroquinone؛ این ماده با مهار اکسیداسیون آنزیمی تیروزین و تضعیف سایر رونده‌های متابولیکی ملانوسیت‌ها باعث مهار تشکیل ملانین و موجب بی‌رنگ شدن پوست می‌گردد.) هستند. استفاده‌ی طولانی‌مدت از این ماده می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود. بهتر است از مصرف محصولاتی که دارای چنین ماده‌ای هستند نیز خودداری کنید.

مرحله دوم: تمیز و مرطوب نگه داشتن پوست

۱. هرروز پوست‌تان را تمیز کنید

منافذ مسدود و آلودگی می‌تواند پوست را تیره‌تر نشان دهد. تمیز نگه داشتن پوست مانع از بروز جوش شده و به پاکیزگی و طراوت آن کمک می‌کند. برای تمیز کردن پوست‌تان، به پاک‌کننده‌های گران‌قیمت یا خیلی خاص نیازی ندارید. یک صابون ملایم و آب برای این کار بسیار مناسب است.

۲. هرروز پوست‌تان را مرطوب کنید

شما می‌توانید از محصول رطوبت‌رسان موردعلاقه‌تان و یا یک روش خانگی ساده استفاده کنید. فراموش نکنید که پس از شستن پوست‌تان از مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌های ساده‌ی خانگی شامل این موارد هستند:

روغن نارگیل یا روغن بادام؛

کاکائو یا شی باتر (shea butter)؛

آلوئه ورا.

۳. پوست تان را لایه‌برداری کنید

یکی از کارهایی که به سفید کردن پوست دست، پا یا صورت کمک می‌کند، لایه‌برداری پوست است. با این کار سلول‌های مرده از سطح پوست پاک می‌شوند. بهتر است بیش از یک یا دو بار در هفته از این روش استفاده نکنید. شما می‌توانید با ترکیب روغن نارگیل یا روغن زیتون با این مواد، لایه‌برداری مناسب تهیه کنید:

قهوه آسیاب‌شده؛

جو دوسر؛

شکر.

۴. پوست‌تان را مرتب ماساژ دهید

با استفاده از آلوئه ورا، عسل یا لوسیون محبوب‌تان، دست و پاهایتان را ماساژ دهید. با این کار رطوبت پوست‌تان را تأمین می‌کنید و باعث گردش خون بهتری در پوست می‌شوید. این کار به سلامتی و سفید کردن پوست دست و پا کمک می‌کند. اگر از عسل استفاده می‌کنید، حتما پس از انجام ماساژ باقی‌مانده‌ی آن را بشویید.

مرحله سوم: جلوگیری از تیره شدن پوست

۱. تغذیه سالم و کامل داشته باشید

بهترین راه مبارزه با تیرگی پوست، جلوگیری از به‌وجودآمدن آن است. داشتن یک رژیم غذایی سالم و کامل یک راه عالی برای داشتن پوستی سالم به‌حساب می‌آید. با خوردن غذاهای سالم، بدن سالم‌تری خواهید داشت و داشتن بدن سالم‌تر، به‌معنی داشتن پوست سالم‌تر است.

رنگین‌کمانی بخورید (eat the rainbow). برای دریافت هرچه بهتر ویتامین‌ها و مواد معدنی، بهتر است در رژیم روزانه‌تان از میوه و سبزیجات تازه در همه‌ی رنگ‌ها استفاده کنید. غذاهای حاوی ویتامین C را بیشتر در رژیم‌تان بگنجانید. این ویتامین برای داشتن پوستی نرم و سالم بسیار مفید است.

به‌مقدار کافی آب بنوشید. برای داشتن بدن و پوستی سالم، آب یک عنصر بسیار حیاتی به‌شمار می‌آید. اما مراقب باشید که مقدار زیاد این ماده‌ی حیات‌بخش نیز می‌تواند خطرناک باشد. بهترین راه این است که به زبان بدن‌تان گوش دهید: اگر تشنه هستید، آب بنوشید.

از مصرف چربی‌های مفید مثل آووکادو غافل نشوید. نه‌تنها بدن ما به چربی‌ها نیاز دارد، بلکه پوست نیز برای حفظ سلامت و شادابی‌اش به آن نیازمند است.

تا جایی که می‌توانید به‌جای استفاده از مواد فراوری‌شده یا بیرون‌برها، از غذاهای تازه‌ی خانگی میل کنید.

۲. از پوست‌تان در برابر آفتاب محافظت کنید

یکی از عوامل عمده در ایجاد تیرگی پوست، قرار گرفتن بیش‌ازحد درمعرض اشعه‌‌های فرابنفش است. پوست برای محافظت از خود در برابر این اشعه‌ها، ملانین بیشتری تولید می‌کند که در نتیجه باعث ایجاد تیرگی پوست می‌شود. بهترین راه محافظت از پوست در برابر آفتاب، قرار نگرفتن در برابر آن است. اما اگر گزینه‌ی دیگری ندارید، مطمئن شوید که:

لباس‌های ضدآفتاب بپوشید (مثل استفاده از دستکش هنگام رانندگی).

از کرم‌های ضدآفتاب روی صورت، دست و پاها استفاده کنید.

مواد آرایشی انتخاب کنید که حداقل SPF ۱۵ را داشته باشند.

۳. مراقب پوست دست و پاهایتان باشید

تیرگی پوست می‌تواند در نتیجه‌ی آلودگی، قرار گرفتن در معرض موادی خاص، و یا عفونت‌ها باشد. محافظت از پوست و تمیز نگه داشتن آن به سفید کردن پوست دست و پا کمک شایانی می‌کند.

تا جایی که می‌توانید از قرارگیری درمعرض مواد شیمیایی خودداری کنید. این مواد می‌توانند به‌شدت به پوست آسیب برسانند.

در انتخاب و انجام کارهای مانیکور و پدیکور دقت ویژه‌ای به‌خرج دهید. وسایل ضدعفونی‌نشده می‌تواند باعث ایجاد عفونت و ناراحتی‌های پوستی شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر