کد خبر: 53419
A

بلاتکلیفی طرح محدودیت نظارت استصوابی و بی‌اعتنایی مجمع تشخیص

سکوت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح اصلاح قانون انتخابات درباره محدوده نظارت استصوابی شورای نگهبان، بیش از حد طولانی شده است. یک سال و هشت ماه از ارجاع این طرح به مجمع تشخیص برای تعیین تکلیف نهایی گذشته، اما گویا تمایلی برای رسیدگی به آن نیست.

بلاتکلیفی طرح محدودیت نظارت استصوابی و بی‌اعتنایی مجمع تشخیص

طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس، بعد از آن که شورای نگهبان صلاحیت مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان در انتخابات مجلس دهم را بعد از رأی‌گیری رد کرد، در دستورکار نمایندگان قرار گرفت و به تصویب رسید.

به گزارش دیده بان ایران؛ بر اساس این استفساریه که با رأی بالایی در صحن علنی مجلس دهم به تصویب رسید، شورای نگهبان درباره صلاحیت یک نامزد بعد از انتخاب او با رأی سالم مردم، نمی‌تواند اظهار نظری داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده 30 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. شورای نگهبان اما مخالف سرسخت این طرح استفساریه بود و تأکید داشت محدودیتی در نظارت استصوابی شورای نگهبان وجود ندارد.

اعضای شورای نگهبان اعتقاد داشتند این شورا بعد از انتخابات هم می‌تواند در صورت دستیابی به مدارک جدید صلاحیت منتخب مردم را رد و از ورود او به مجلس شورای اسلامی جلوگیری کند.

**سکوت مجمع تشخیص مصلحت نظام

طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس‌، 22 اسفندماه سال 95 پس از چند بار رفت‌وبرگشت بین مجلس و شورای نگهبان برای تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. اما تا به امروز نه‌تنها مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این طرح استفساریه نظری اعلام نکرده، بلکه اعضای مجمع نیز از سرنوشت آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. پیش از این، علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در گفت‌وگو با ایرناپلاس از تعلل در بررسی این طرح ابراز تأسف و تأکید کرده بود که طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات باید زودتر از این‌ها در دستور کار قرار می‌گرفت و مجمع در انجام وظیفه خود کوتاهی داشته است.

گرچه برخی علت تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی این طرح استفساریه را تعلل دبیرخانه در ارجاع این مصوبه به صحن علنی مجمع می‌دانند، اما قانون آیین‌نامه داخلی این نهاد، راه دیگری پیش پای اعضای آن نهاده است. بر اساس تبصره ماده 18 قانون آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام «درمواردی که حداقل پنج نفر از اعضا مجمع، موضوعی را فوری می‌دانند و نظر رئیس مجمع مخالف آن است، در مورد فوریت موضوع مجمع رأی‌گیری می‌کنند.» به عبارت دیگر، اگر پنج عضو مجمع درخواست بررسی طرح محدودیت در نظارت استصوابی شورای نگهبان را مطرح کنند، این موضوع در صحن عمومی به رأی گذاشته می‌شود و در صورت رأی مثبت، این طرح باید در دستورکار قرار گیرد.

با این حال، تاکنون از 48 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پنج عضو هم دغدغه سرنوشت طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس را نداشته‌اند و این طرح همچنان در دبیرخانه مجمع خاک می‌خورد. این در حالی است که سال آینده، یازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و در صورت عدم تعیین تکلیف این مصوبه، تکرار ماجرایی مشابه مینو خالقی منتخب مردم اصفهان دور از انتظار نیست./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر