کد خبر: 53638
A

مولاوردی: فرزندان مادران ایرانی شهروند ایران می‌شوند

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی می‌گوید: «لایحه پیشنهادی دولت می‌تواند به فرزندانی که مادران ایرانی دارند، حق شهروندی اعطا کند تا این افراد به عنوان یک شهروند ایرانی زندگی شایسته‌ای داشته باشند.»

مولاوردی: فرزندان مادران ایرانی شهروند ایران می‌شوند

به گزارش دیده بان ایران؛ تصویب مصوبه تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیرایرانی خبر خوبی بود که مادران زیادی را از نگرانی بی‌هویتی فرزندشان درآورد. مادرانی که می‌توانند برای فرزندانشان شناسنامه و تابعیت بگیرند. با این حال باید منتظر ماند تا ببینیم مجلس در این زمینه همکاری می‌کند و این مصوبه را به قانون تبدیل می‌کند یا نه.

در همین میان شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی می‌گوید: «لایحه پیشنهادی دولت می‌تواند به فرزندانی که مادران ایرانی دارند، حق شهروندی اعطا کند تا این افراد به عنوان یک شهروند ایرانی زندگی شایسته‌ای داشته باشند. همچنین تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی می‌تواند منشأ تحولات مثبت دیگری در قوانین مربوط به حوزه زنان و خانواده باشد. در قانون مدنی موضوع انتقال تابعیت از مادر به فرزند مسکوت گذاشته شده است و با تصویب این لایحه به نوعی آن خلاء نیز برطرف خواهد شد.»

او در ادامه درباره پیشینه این طرح می‌گوید: «پیشینه این لایحه به بیش از سه سال قبل برمی‌گردد و در این خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پیگیر موضوع بودند. تا قبل از این، بر اساس ماده واحده مصوب سال ۱۳۸۵ با عنوان تعیین تکلیف فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی حاکم بود و فعلا تا تصویب لایحه پیشنهادی نیز پابرجاست که طبق آن فرزندان مادران ایرانی دارای همسر خارجی تا سن ۱۸ سالگی تسهیلاتی را برای اقامت، تحصیل، آموزش و بهداشت می‌توانستند دریافت کنند و پس از ۱۸ سالگی با داشتن شرایط لازم نسبت به اخذ تابعیت ایرانی اقدام کنند.»

به گفته مولاوردی، با اصلاحیه پیشنهادی که حاصل تعامل میان دولت و کمیسیون‌های اجتماعی و لوایح و وزارت امور خارجه است، شروط مطرح شده در متن کمیسیون لوایح که شامل تولد در ایران یا اقامت متوالی یا متناوب به مدت پنج سال در ایران یا تکلم به زبان فارسی بود، برداشته شد و به طور کلی مطابق آن فرزندان ناشی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا ۱۸ سالگی می‌توانند بنا به درخواست مادر و از ۱۸ سال به بعد بنا به درخواست خود تابعیت ایرانی دریافت کند، چه فرزندانی که در خاک ایران و چه افرادی که در خارج از ایران از مادر ایرانی متولد شده‌اند./خبرانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر