کد خبر: 53706
A

نمک دریا خطرناک است؛ باعث سقط جنین، تولد نوزاد مرده، اختلال مغزی جنین و عقب‌ماندگی می‌شود

برخی از شهروندان با جست و جو در فضای مجازی و با استناد به نوشته ها به مصرف نمک دریا روی آورده اند که بنا به اعلام یک مقام بهداشتی فارس این نوشته ها هیچ سندیتی ندارد بلکه کاربرد این نوع نمک موجب صدمه به سلامت شهروندان می شود.

نمک دریا خطرناک است؛ باعث سقط جنین، تولد نوزاد مرده، اختلال مغزی جنین و عقب‌ماندگی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ گسترش فضای مجازی و در دسترس بودن آن در کنار همه خوبی ها و مواهبی که دارد موجب بروز برخی زیان ها و صدمات نیز می شود از جمله این صدمات، آسیب هایی است که با مصرف برخی محصولات با عنوان طبیعی و گیاهی به سلامت است.

مصرف نمک دریا و نمک های دیگر موسوم به نمک تخته یا سنگ نمک که با جست و جو در فضای مجازی یا به توصیه افراد ناآگاه و گاه با توصیه برخی عطاری ها دنبال می شود می تواند به سلامت مردم صدمه بزند.

ده ها خاصیت نمک دریایی برای پوست و مو بیان می شود بدون آنکه هیچ مستندی در باره وجود ید در نمک دریا ارائه شود یا شهرونددان را به این سمت و سو گرایش می دهد که با مصرف نمک دریا، یُد بیشتری دریافت می کنند بدون اینکه به این پرسش پاسخ داده شود که آیا همیشه دریافت یُد بیشتر برای سلامتی مفید و مناسب است؟

سایت ها و محتواهای غیر مستند ادعا می کنند که یکی از مهمترین منابع طبیعی برای زیبا سازی و بهداشت پوست و مو استفاده از نمک دریایی است که به وفور در دریاها یافت می شود.

بر اساس این ادعاها گفته شده که این منبع مقوی در ایجاد تعادل، محافظت و بازگرداندن پوست به حالت طبیعی موثر است و یکی از بزرگترین تفاوت های نمک دریا و نمک معمولی، محتوای معدنی آنهاست.

مدعیان دراین باره اینطور فضا سازی می کنند که نمک دریا مملو از مواد معدنی همچون ید، منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم است که همگی نقش بسیار مهمی در سلامت و عملکرد پوست و ارتباط سلولی ما دارند.

ید یک ماده مغذی ضروری برای انسان است که باید به طور روزانه مصرف شود و حیاتی ترین نقش آن در بدن شرکت در ساختمان هورمون های تیروئیدی و به تبع آن در رشد، تکامل جسمی و سیستم عصبی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه گفت: به دلیل پایین بودن میزان ید در بیشتر مواد غذایی به غیر از غذاهای دریایی، یک راه تامین ید موردنیاز بدن، استفاده از مواد غذایی غنی شده با ید و تغییر در عادات غذایی مانند مصرف خیلی از غذاهای دریایی است.

دکتر عبدالرسول همتی با بیان اینکه غنی سازی نمک خوراکی با ریزمغذی ید از نزدیک به سه دهه پیش در کشور آغاز شده است، با ابراز تاسف از گسترش تبلیغات بی اساس و غیر علمی علیه مصرف نمک ید دار و ترغیب به مصرف نمک دریا، بیان کرد: انجام این تبلیغات آسیب رسان، موجب شده تا معاونت بهداشت بر آن شود تا ید نمک های خوراکی خانوارهای شهری و روستایی را مورد سنجش قرار دهد.

وی اضافه کرد: این برنامه با سنجش ید انواع نمک های خوراکی خانوارهای شهری به کمک کارشناسان تغذیه و در روستاها نیز با همکاری بهورزان انجام گرفت.

همتی با اشاره به اینکه نتایج به دست آمده نشان داد که خانوارهای استان به مصرف نمک های غیر یددار، نمک دریا، نمک دریاچه ارومیه و دیگر موارد مشابه روی آورده اند، هشدار داد: عوارض خطرناک مصرف اینگونه نمک ها زنگ خطری برای افزایش سقط جنین، زایمان های زودرس، تولد نوزاد مرده، اختلال رشد مغزی جنین، عقب ماندگی جسمی و ذهنی نوزادان و بسیاری از بیماری های دیگر است.

او با تاکید بر اینکه نمک هایی با نام های تجاری دریا، رودخانه، دریاچه ارومیه، چشمه، شفا، سلامت، سوناکس و تخته، غیرمجاز هستند، ادامه داد: اینگونه نمک ها دارای ناخالصی هایی مانند شن، ماسه، خاک، گچ، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و آرسنیک هستند که منجر به بروز عوارض نامطلوب در سیستم های گوارشی، کلیوی، کبدی، ریوی و جلوگیری از جذب آهن می شوند و خطر سرطان زایی دارند.

همتی اعلام کرد: برای آگاه سازی مردم و گسترش آموزش اهمیت مصرف نمک ید دار و آسیب های نمک دریا به کمک رسانه های جمعی و برگزاری نشست های حضوری موارد را پیگیری و اجرا می کنیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: افزایش نظارت بر مراکز عرضه و جمع آوری برندهای غیرمجاز، گسترش بازرسی از کارخانه های تولید نمک از دیگر مواردی است که کارشناسان برای مقابله با این موضوع اجرا می کنند.

همتی افزود: استفاده از نمک تصفیه شده یُددار یکی از ساده ترین و موثرترین روش ها برای دریافت ید است و مردم باید نمک هایی را که بر روی بسته بندی آن ها عنوان ' نمک تصفیه شده ید دار' قید شده و دارای پروانه ساخت، سیب سلامت و مورد تایید وزارت بهداشت است استفاده کنند، زیرا نمک های دیگر برای مصرف خوراکی، غیرمجازند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر