کد خبر: 53729
A
روزنامه الحیاة :

«محمود عباس» توافق آتش‌بس با اسرائیل در غزه را پذیرفت +مفاد آتش بس

چندین ماه است که گزارش‌های مختلف، مانع اصلی در مسیر آتش‌بس میان غزه و رژیم صهیونیستی را مخالفت «محمود عباس» رئیس تشکیلات خوگردان اعلام می‌کنند؛ اکنون روزنامه سعودی الحیاه از موافقت مشروط عباس با این موضوع خبر داده است.

«محمود عباس» توافق آتش‌بس  با اسرائیل در غزه را پذیرفت +مفاد آتش بس

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ «احمد مجدلانی» عضو ساف در این راستا به روزنامه سعودی «الحیاة» گفت تشکیلات خودگردان از نتایج سیاسی غیرمستقیم برای این توافق میان حماس و رژیم صهیونیستی نگران است اما با آن موافقت کرده زیرا می‌خواهد اوضاع انسانی در غزه بهبود بیابد و از تعداد شهدای راهپیمایی‌های بازگشت در مرز غزه کم شود (با توقف این راهپیمایی‌ها).

وی تأکید کرد مصر به اطلاع تشکیلات خودگردان رسانده که توافق مذکور دنبال توقف خونریزی در مرز غزه و کم کردن از رنج مردم این منطقه است و مذاکرات درباره آشتی ملی نیز بلافاصله پس از این توافق انجام خواهد شد به نحوی که دولت توافق ملی کنترل اوضاع نوار را در دست بگیرد.

مجدلانی در ادامه گفت مصر برای تکمیل مذاکرات آشتی دعوتی را برای مقامات حماس می‌فرستد تا در هفته آینده به قاهره بیایند.

در ادامه این گزارش آمده است مقامات فلسطینی می‌گویند توافقی که مذاکرات کنونی برای آن انجام می‌شود شامل پرداخت حقوق کارمندان حماس در نوار غزه توسط قطر نمی‌شود. مجدلانی در این خصوص گفت حقیقت آن است که تشکیلات، مصر و اتحادیه اروپا با این اقدام قطر مخالف است زیرا تأمین مالی حماس منجر به تقویت تسلطش بر نوار غزه می‌شود و فرصت آشتی را ضعیف می‌کند.

این در حالی است که تلویوزیون رژیم صهیونیستی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد 15 میلیون کمک مالی قطر با رضایت تمامی طرف‌ها امروز وارد غزه شه و برای پرداخت حقوق کارمندان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شبکه «ریشت کان» نیز همزمان با ورود «محمد العمادی» رئیس کمیته قطر برای بازسازی نوار غزه تصویر چند چمدان را منتشر و اعلام کرد کمک مالی قطر وارد غزه شد.

 

الحیاة به نقل از منابع فلسطینی گفت رژیم صهیونیستی با ورود 90 میلیون دلار کمک مالی به غزه و از طریق کانال سازمان ملل موافقت کرده تا این مقدار پول به کارمندان نوار غزه اختصاص پیدا کند.

 

مفاد آتش‌بس

گفته می‌شود توافق مذکور حول شش محور است و دیدگاه‌های بین رژیم صهیونیستی و حماس حول این نقاط به یکدیگر نزدیک شده است.

محور نخست توافق این است که حقوق و دستمزد کارمندان حماس و نیروهای القسام به طور مستقیم توسط مقامات اسرائیلی از قطر به غزه فرستاده شود بدون اینکه موافقت تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله را لازم داشته باشد.

دوم: سوخت دیزل و دیگر مواد سوختنی وارد غزه شود و سرمایه‌ها و پروژه ها هم تحت نظارت مصر و رژیم صهیونیستی و با همکاری سازمان ملل وارد غزه شده و انجام شود.

سوم: پنج هزار مجوز از سوی رژیم صهیونیستی برای کار کردن کارگران غزه‌ای در شهرک‌ها و مزارع نزدیک نوار مرزی غزه با سرزمین‌های اشغالی صادر شود و با تقویت صلح و آرامش در مرزها این تعداد به تدریج تا 50 هزار مجوز هم افزایش پیدا کند.

چهارم: محدوده منطقه دارای مجوز ماهیگیری در دریا هم از سه مایل به شش مایل و سپس تا نُه مایل افزایش یافته و وضعیت عبور و مرور افراد و کالاها در گذرگاه ها بهبود پیدا کند.

پنجم: رژیم صهیونیستی با ضمانت مصر متعهد شود که دست به ترور رهبران حماس نزند.

ششم، تقویت آتش بس و پایان دادن به راهپیمایی‌های بازگشت و ممانعت از شلیک موشک و فرستادن بالن‌های آتش زا به داخل سرزمین‌های اشغالی است به گونه‌ای که  حماس کنترل جدی در طول نوار مرزهای شرقی و مشرف به مصر داشته باشد و اجازه ندهد هیچ گروهی اعم از جهاد اسلامی یا دیگر گروه‌های مخالف آتش بس اقدامی برای برهم زدن آتش بس و صلح در مرزها انجام دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر