کد خبر: 54053
A

چرا نزاع های ناموسی در چند سال اخیر چند برابر شده است؟

فیروز درخش رئیس شعبه 6 دادگاه عمومی شیراز به افزایش پرونده‌های نزاع ناموسی و اخلاقی تأکید می‌کند و معتقد است کمرنگ شدن باورهای مذهبی و بدحجابی عامل اصلی این نزاع‌ها است. او دراین باره توضیح بیشتری می‌دهد:«طی 6 الی 7 سال اخیر بدحجابی در طیفی از زنان افزایش یافته است. همین مسأله باعث می‌شود تا زمانی که آنها با خانواده‌های خود بیرون بروند با متلک و اهانت دیگران مواجه و با یکدیگر درگیر شوند.» رئیس شعبه 6 دادگاه عمومی شیراز می گوید: نزاع‌های ناموسی طی سال‌های اخیر چند برابر شده که برخی از آنها حتی منجر به قتل می‌شود. او البته نقش مسائل اقتصادی و بیکاری در بروز رفتارهای خشن را بی‌تأثیر نمی‌داند و می‌افزاید: مهاجرت از روستاها به شهر و سرازیر شدن جمعیت در کلان شهرها باعث شده تا مردم مختلف با فرهنگ‌های مختلف کنار هم زندگی کنند. همین موضوع خود به خود خشونت و درگیری را در جامعه افزایش می‌دهد.

چرا نزاع های ناموسی در چند سال اخیر چند برابر شده است؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ، فیروز درخش رئیس شعبه 6 دادگاه عمومی شیراز به افزایش پرونده‌های نزاع ناموسی و اخلاقی تأکید می‌کند و معتقد است کمرنگ شدن باورهای مذهبی و بدحجابی عامل اصلی این نزاع‌ها است.

او دراین باره توضیح بیشتری می‌دهد:«طی 6 الی 7 سال اخیر بدحجابی در طیفی از زنان افزایش یافته است. همین مسأله باعث می‌شود تا زمانی که آنها با خانواده‌های خود بیرون بروند با متلک و اهانت دیگران مواجه و با یکدیگر درگیر شوند.»

رئیس شعبه 6 دادگاه عمومی شیراز می گوید: نزاع‌های ناموسی طی سال‌های اخیر چند برابر شده که برخی از آنها حتی منجر به قتل می‌شود. او البته نقش مسائل اقتصادی و بیکاری در بروز رفتارهای خشن را بی‌تأثیر نمی‌داند و می‌افزاید:  مهاجرت از روستاها به شهر و سرازیر شدن جمعیت در کلان شهرها باعث شده تا مردم مختلف با فرهنگ‌های مختلف کنار هم زندگی کنند. همین موضوع خود به خود خشونت و درگیری را در جامعه افزایش می‌دهد.

درخش معتقد است نزاع و درگیری تنها مربوط به افراد سابقه دار نیست بلکه تعداد زیادی از قتل‌های نزاع‌ها را افرادی انجام می‌دهند که پیش از این هیچ جرمی مرتکب نشده بودند. به‌طوری که وارد یک نزاع می‌شوند و بدون این‌که تصمیم به کشتن فرد داشته باشند دست به قتل می‌زنند.درخش راهکار کاهش تنش و خشونت در جامعه را ورود روانکاوان و روانشناسان به این موضوع عنوان می‌کند و می‌گوید: کارشناسان مربوطه باید به صورت ریشه‌ای موضوع را حل کنند. چراکه افزایش خشونت باعث ایجاد طیف گسترده‌ای از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

رئیس شعبه 6 دادگاه عمومی شیراز اگرچه اعتقاد دارد که مجازات‌های تعیین شده برای نزاع و درگیری به درستی توسط قانون‌گذار تعیین شده اما اعتقاد دارد که برخی از این مجازات‌ها بازدارندگی کافی را برای جلوگیری از وقوع ضرب و شتم ندارد.

او ادامه می‌دهد: بر اساس ماده 614 قانون مجازات اسلامی، هرکس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که‌موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به‌مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل‌مجنی‌علیه شود در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه‌اقدام وی موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه دیگران شود به دو تا پنج سال حبس محکوم‌خواهد شد.

درخش تخفیف در مجازات افرادی که دست به خشونت و نزاع می‌زنند را یکی از عوامل تکرار جرم می‌داند و می‌گوید: در برخی از موارد شاهد تخفیف در مجازات این افراد هم هستیم که این موضوع در برخی از موارد باعث ارتکاب دوباره جرم می‌شود. البته منظور من این نیست که تخفیف در مجازات برای افراد اعمال نشود اما خب برخی افراد هم از این تخفیف‌ها سوء استفاده می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر