کد خبر: 54837
A
معاون پارلمانی روحانی پاسخ داد:

آیا تصویب لوایح FATF دیگر فایده ندارد؟

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: قانون شدن لوایح مربوط به FATF حتما برای کشور فایده دارد، امیدواریم قبل منقضی شدن مهلت ایران در FATF قوانین مربوطه به سرانجام برسند.

آیا تصویب لوایح FATF دیگر فایده ندارد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ سال گذشته دولت برای تغییر وضعیت خاکستری ایران در FATF لایحه «پالرمو یا الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته»، «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)» و «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. مجلس نیز چهار لایحه یادشده را تصویب کرد و به شورای نگهبان فرستاد اما تاکنون پروسه قانونگذاری این مصوبات تکمیل نشده تا آیین نامه های اجرایی آن قوانین ابلاغ شوند.

حسینعلی امیری درباره آخرین وضعیت لوایح چهارگانه مربوط به FATF گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی بعد از تصویب در مجلس برای شورای نگهبان ارسال شد که مورد تأیید قرار گرفت و پروسه قانونگذاری آن پایان یافت اما سه مصوبه دیگر یعنی «پالرمو» در مجمع تشخیص مصلحت نظام، «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» در شورای نگهبان و مصوبه «CFT» برای اصلاح و رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس هستند.

وی قانون شدن سه مصوبه باقی مانده را برای کشور خیلی مهم خواند و افزود: خانم جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور به عنوان نماینده دولت در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافت و توضیحات لازم را درباره مصوبات پالرمو، اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و CFT بیان کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به محدودیت زمانی درباره تکمیل روند قانونگذاری مصوبه CFT اظهار کرد: CFTمهرماه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما شورای نگهبان ۲۲ ایراد به آن گرفت بنابراین به مجلس برگشت و هم اکنون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است تا برای رفع ایرادات شورای نگهبان کارهای کارشناسی روی آن انجام شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که آمریکا دنبال آن است که از رخنه اقتصادی استفاده کند و ارتباطات بین المللی بانک های ایران را با موسسات مالی و بانکی دنیا قطع کند، تصویب CFT این امکان را به ما می دهد که دست آمریکا خالی شود و نتواند اهداف خود را در این زمینه محقق کند بنابراین برای کشور قانون شدن CFT مهم است چون ایران می خواهد با موسسات مالی و بانکی بین المللی ارتباط داشته باشد و این ارتباط استمرار یابد.هم اکنون با حضور نمایندگان دولت، شورای نگهبان و مجلس در کمیسیون امنیت ملی جلسات مربوط به رفع ایرادات شورای نگهبان به مصوبه CFT در حال برگزاری است و تا الان جلسات سازنده و با رویکرد حل موضوع در حال انجام است.

امیری در پاسخ به کسانی که معتقدند حتی قانون شدن سه مصوبه پالرمو، CFT و اصلاح قانون مبارزه با تروریسم دیگر فایده ای ندارد چون مهلت ایران به پایان رسیده و دیگر زمانی برای نوشتن آیین نامه های اجرایی این قوانین وجود ندارد، گفت: خیر این طور نیست، هر موقع و هر زمان بتوانیم جلوی ضرری را بگیریم، به نفع کشور است. انشاءالله اگر پروسه قانونگذاری این سه مصوبه نیز تکمیل و به دولت ابلاغ شود، در اسرع وقت و در صورت نیاز آیین نامه های اجرایی آنها تنظیم و ابلاغ می شود.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: قانون شدن لوایح مربوط به FATF حتما برای کشور فایده دارد، امیدواریم قبل از منقضی شدن مهلت ایران در FATF قوانین مربوطه به سرانجام برسند./ خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر