کد خبر: 54875
A

جعفرزاده ایمن‌آبادی: سکوت لاریجانی در قبال نامه رضایی جایز نیست

نایب رییس نخست فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به استدلال‌های ارائه شده ازسوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درجهت توجیه قانونی نظارت این مجمع بر مصوبات مجلس، این نوع نظارت را امری بدیع و خلاف قانون اساسی دانست و ضمن رد استدلال‌های ارائه شده، نسبت به سکوت رییس مجلس و عدم پاسخگویی به این نامه به‌منظور دفاع از شان مجلس انتقاد کرد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی: سکوت لاریجانی در قبال نامه رضایی جایز نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به اختلاف‌نظرهای چند هفته گذشته درباره ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به روند قانون‌گذاری و اعمال نظارت این مجمع بر مصوبات مجلس از حیث آن‌چه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، گفت: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به تاریخ ۲۳ آبان‌ماه خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی سعی کرده استدلال کند نظارتی که اخیراً‌ بنا دارند ازسوی هیات‌عالی نظارت این مجمع بر مصوبات مجلس اعمال کنند، از پشتوانه قانونی برخوردار است اما جالب این‌که شخصاً هرچه بیشتر استدلال ارائه شده ازسوی آقای رضایی را بیشتر بررسی می‌کنم، اطمینان بیشتری درباره غیرقانونی بودن این نوع نظارت بر مجلس حاصل می‌کنم.

وی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفاً می‌تواند نظرات مشورتی خود درمورد مصوبات مجلس را به اطلاع شورای نگهبان برساند و تصمیم‌گیری درباره این نظرات مشورتی نیز برعهده شورای نگهبان است و ارتباطی به مجلس ندارد اما متاسفانه شاهد دخالت مجمع تشخیص مصلحت نظام در کار مجلس هستیم.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: مجمع تشخیص همچنین موظف به نظارت برحسن «اجرای» سیاست‌های کلی نظام است که قاعدتاً می‌تواند صرفاً ناظر بر عملکرد دولت یا قوه قضاییه باشد و ارتباطی به قانون‌گذاری و عملکرد مجلس ندارد.

نایب رییس نخست فراکسیون مستقلین ولایی مجلس درادامه با اشاره به بخشی از این نامه مستند بر ماده ۷ مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، گفت: تاکید بر ارسال طرح‌ها و لوایح اعلام‌وصول ‌شده به مجمع تشخیص چنان‌چه در متن خود این آیین‌نامه نیز تصریح شده صرفاً‌ جهت اطلاع مجمع است.

وی ادامه داد: تاکید بر تعامل مجمع با کمیسیون‌های تخصصی مجلس اتفاقاً همان بحثی است که بنده و دیگر منتقدان این نوع نظارت بر آن تاکید داریم. درواقع بحث بنده این است که مجمع تشخیص می‌تواند در جریان بررسی مصوبات در کمیسیون‌های مجلس با نمایندگان در تعامل باشد اما بعد از تصویب یک مصوبه در صحن علنی، امکان اعمال‌نظر در راستای رد یا تایید مصوبات برای مجمع وجود ندارد و درصورتی که چنین شود، از قانون عدول شده است.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی ضمن استقبال از تعامل هرچه بیشتر با مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌های تخصصی، تصریح کرد: این‌که محسن رضایی چگونه با این  استدل که چون قانون‌گذار بر تعامل مجمع تشخیص با کمیسیون‌های تخصصی تاکید کرده، بنابراین هیات‌عالی نظارت مجمع تشخیص باید بر مصوبات مجلس پس از اتمام روند تصویب مصوبات در صحن علنی اعمال نظارت کند، برای بنده روشن نیست و به نظر بی‌اساس است اما آن‌چه به‌روشنی از متن قانون برداشت می‌شود این است که مجمع تشخیص صرفاً می‌تواند پیش از ارجاع طرح‌ها و لوایح به صحن و تصویب نهایی، نظرات مشورتی خود را به اطلاع نمایندگان برساند و طبیعتاً تصمیم‌گیری درباره مصوبات با نمایندگان است.

وی با اشاره به بند یک نامه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به رییس مجلس، گفت: نمایندگان منتقد این نوع نظارت برخلاف تصور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سوال و ابهامی در این رابطه ندارند، بلکه نسبت به این رویه بدیع و خلاف قانون معرض هستند. اگر قرار است یک مجلس دیگر کنار مجلس فعلی و یک شورای نگهبان هم کنار شورای نگهبان اصلی تولید ‌کنیم، لااقل صریحاً به مردم بگوییم.

نایب رییس نخست فراکسیون مستقلین ولایی با بیان این‌که نامه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به رییس مجلس چهارشنبه هفته گذشته، ۳۰ آبان‌ماه ازسوی لاریجانی به وی و احتمالاً دیگر نمایندگان ارجاع شده، نسبت به نحوه عملکرد رییس مجلس در این موضوع انتقاد کرد و گفت: آقای لاریجانی و مجلس نباید زیر بار این مسئله بروند. واقعاً‌ متوجه علت سکوت آقای لاریجانی نمی‌شوم. حتی به نظرم، آقای لاریجانی نباید این نامه را به نمایندگان ارجاع می‌کرد، بلکه باید مستقیماً پاسخی روشن به محسن رضایی می‌داد. آقای لاریجانی وظیفه دارد از شان مجلس دفاع کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: واقعیت این است که حتی آشنایی اولیه با الفبای حقوق و قانون اساسی برای درک این‌که مدعیات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام فاقد پشتوانه حقوقی و منطقی است، کفایت می‌کند. به هر حال، مجلس زیر بار این اقدامات خلاف قانون نمی‌رود. ما با پیگیری موضوع، اجازه نمی‌دهیم مجلس تضعیف شده و شان مجلس پایین بیاید.

جعفرزاده ایمن‌آبادی در پایان با اشاره به کارنامه مثبت رییس مجلس در دفاع از شان مجلس، خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی در این سال‌ها بارها در راستای تقویت مجلس تلاش کرده و واقعیت این است که شخصاً از سکوتش در این فقره متعجب شدم. سکوت رییس مجلس به هیچ عنوان جایز نیست. نمایندگان در مجلس رییس انتخاب می‌کنند که از حیثیت مجلس دفاع کند، نه اینکه سکوت کند.

 

photo_2018-11-20_18-09-37

photo_2018-11-20_18-09-49

29216photo_2018-11-20_18-09-20

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر