کد خبر: 54898
A

مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ مخفیانه با آسانژ دیدار کرده بود

گاردین می‌گوید، مدیر سابق کمپین انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا دیدارهایی محرمانه با موسس وبسایت افشاگر ویکی لیکس در سفارت اکوادور در لندن داشته است.

مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ مخفیانه با آسانژ دیدار کرده بود

به گزارش دیده بان ایران، روزنامه گاردین از قول "منابع مطلع" نوشت، دست‌کم یکی از دیدارها میان پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با جولیان آسانژ، موسس ویکی لیکس در زمانی صورت گرفته که مانافورت به کمپین ترامپ پیوسته بود.

منابع مطلع اعلام کردند که مانافورت در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ و در بهار ۲۰۱۶ و زمانیکه در کمپین ترامپ بوده، به دیدار آسانژ رفته است.

البته مانافورت در بیانیه‌ای این دیدارها را رد کرده و گفت: من هرگز با آسانژ یا کسی که با او در ارتباط باشد،‌ دیدار نکردم. من هرگز با کسی که با موسس ویکی لیکس ارتباط داشته به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دیداری نداشته‌ام. من هرگز به هیچ دلیلی با آسانژ یا ویکی لیکس ارتباط ندارم.

گاردین می‌نویسد، هنوز مشخص نیست که چرا این دو با یکدیگر دیدار کرده‌اند و درباره چه مسائلی به گفت‌وگو پرداخته‌اند اما به نظر می‌رسد که این مساله به شدت مورد علاقه رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است.

منابع مطلع گاردین گفتند که مانافورت حوالی مارس ۲۰۱۶ با آسانژ دیدار کرده و چند ماه بعد،‌ ویکی لیکس ایمیل‌های مقامات حزب دموکرات به سرقت رفته توسط افسران اطلاعاتی روس را منتشر کرد.

مانافورت ۶۹ ساله دخالت در این هک اطلاعاتی را رد کرده و گفت که این ادعا صد در صد نادرست است.

ویکی لیکس نیز در سری توئیت‌هایی اعلام کرد که آسانژ و مانافورت با یکدیگر دیدار نداشتند و آسانژ این داستان را جعلی خواند.

مانافورت سال جاری میلادی به حبس افتاد و به ستاره‌ای در پرونده بررسی‌های مولر بدل شده است اما مولر روز دوشنبه گفت که مانافورت علی رغم قول همکاری به اف.بی.آی دروغ گفته است.

بنا بر این گزارش، نخستین دیدار مانافورت با آسانژ  یک سال پس از درخواست پناهندگی موسس ویکی لیکس از اکوادور صورت گرفته است.

در اسناد جداگانه مکتوب توسط آژانس اطلاعاتی اکوادور آمده که مانافورت یکی از چندین مهمان مشهور و شناخته شده‌ای بوده که با آسانژ دیدار کرده بود. همچنین روس‌ها هم جزو این مهمانان بودند.

گاردین می‌گوید، دیدار مانافورت با آسانژ در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۰ دقیقه بوده و به گفته مقام‌های مطلع،‌ مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ در زمان خروج از سفارت اکوادور در لندن،‌ لباسی غیر رسمی به تن داشته است.

نام بازدید کنندگان به صورت رسمی حین ورود به سفارت باید توسط گارد امنیتی ثبت شود و پاسپورت‌هایشان را باید نشان دهند. منابع در اکوادور بر این اساس گفته‌اند که مانافورت وارد نشده است.

چنین افشاگری درباره دیدار میان مانافورت با آسانژ توالی رخدادهای مربوط مربوط به تابستان ۲۰۱۶ را مشخص می کند که ویکی لیکس ده‌ها هزار ایمیل هک شده توسط افسران اطلاعاتی روس را منتشر کرد. هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ گفته بود که این هک باعث شکستش شده است.

براساس گزارش منابع مطلع، آشنایی مانافورت با آسانژ به دست کم پنج سال و از اواخر ۲۰۱۲ یا اوایل ۲۰۱۳ باز می‌گردد که در آن زمان مانافورت در اوکراین بود و به ویکتور یانووکویچ، رئیس جمهوری سابق این کشور مشاوره می‌داد.

اینکه مانافورت ممکن بوده در سال ۲۰۱۳ چه چیزی از آسانژ بخواهد، مشخص نیست. در این بازه زمانی، این مشاور با سابقه در عملیات سیا علیه یولیا تیموشنکو، رقیب اصلی یانووکویچ دست داشت. مانافورت عملیات لابی گری با حضور سیاستمداران سابق اروپایی به راه انداخت و دائما از آمریکا به کی‌یف می‌رفت.

وی در حال حاضر مدت حبس خود را در ویرجینیا می‌گذراند. در اوت، یک قاضی مانافورت را به خاطر جرایمش در اوکراین شامل پولشویی گسترده و عدم پرداخت مالیات در آمریکا محکوم کرد. وی برای جلوگیری از دومین محاکمه در واشنگتن به جرایمش اعتراف کرد.

براساس پرونده نوشته شده توسط کریستوفر استیل، افسر سابق ام.آی.۶ انگلیس،‌ مانافورت محور اصلی همکاری توطئه معروف بین کمپین ترامپ و رهبری روسیه بوده است. دو طرف از شکست کلینتون نفع می بردند چون ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از کلینتون "متنفر بود و می‌ترسید."

استیل در یادداشتی پس از افشای ایمیل های کنگره ملی دموکراتیک نوشت: این عملیات هک با اطلاع کامل ترامپ و مقام‌های ارشد کمپینش انجام شد.

ترامپ در آن زمان از افشای این ایمیل‌ها توسط ویکی لیکس در اکتبر ۲۰۱۶ اعلام کرد: من ویکی لیکس را دوست دارم.

در مارس ۲۰۱۷، مانافورت برای گفتگو با لنین مورنو، رئیس جمهوری منتخب اکوادور به این کشور رفت. این گفتگو چند روز پیش از مراسم ایراد سوگند رئیس جمهوری منتخب اکوادور و پس از اعلام جرم علیه مانافورت درباره سرمای گذاری‌های چین بود.

یک منبع مطلع اعلام کرد که مانافورت با احتیاط درباره وضعیت آسانژ صحبت کرده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر