کد خبر: 54922
A

یک نماینده مجلس ادعا کرد: اظهارات ظریف راه‌ها را برای خارج شدن از لیست سیاه FATF بست

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه مرکز مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد وظیفه خود را انجام نداده است و اگر پولشویی در کشور وجود دارد، وزارتخانه‌ها و دولت هستند مسئولیت آن را بر عهده دارند.

یک نماینده مجلس ادعا کرد: اظهارات ظریف راه‌ها را برای خارج شدن از لیست سیاه FATF بست

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی مجلس، با اشاره به اینکه در کشور ما بخش مهمی از پولشویی کشور مربوط به قاچاق کالاست، گفت: در کشور ما رئیس‌جمهور، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و تعدادی از مسئولان مثل وزیر اطلاعات، وزیر اقتصاد، وزیرکشور و ازجمله وزیرخارجه عضو این ستادمرکزی هستند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ادامه داد: مواد مخدر نیز یکی از مهمترین موضوعاتی است که تجارت آن منجر به پولشویی می‌شود و در کشور ما ستاد مبارزه با مواد مخدر زیر نظر دولت اداره می‌شود و اجزای آن اعضای ارشد دولت و برخی از نیروهای انتظامی هستند.

این نماینده مجلس افزود: همچنین مرکز ویژه‌ای با عنوان مرکز مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد وجود دارد که توسط آقای نصیری احمدآبادی اداره می‌شود و او توسط وزارت اقتصاد و با اشراف مسئولان دولت، سال‌هاست که مسئولیت این مرکز را بر عهده داشته است.

دهقان با تاکید بر اینکه دولت مسئول مرکز مبارزه با پولشویی است، تصریح کرد: شورای عالی مبارزه با پولشویی که در سال ۸۶ تشکیل شده که متشکل از  وزیر اقتصاد، اطلاعات، وزارت کشور، صنعت معدن تجارت و رئیس بانک مرکزی است.

ظریف تاکنون یک جلسه در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق شرکت نکرده است!؟

وی خاطرنشان کرد:  آمار ما از حجم قاچاق کالا ومواد مخدر از آمار دولت و آقای ظریف بالاتر است اما سوال اینجاست که چه کسی باید در این سالها با قاچاق کالا و مواد مخدر که منجر به پولشویی شده برخورد کرده است؟ اعضای هیئت دولت ازجمله خود آقای ظریف که مطابق قانون عضو ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق بودند، تاکنون در یک جلسه هم در این جلسات شرکت نکرده و  آقای رئیس‌جمهور به عنوان رئیس مستقیم ستاد که همه مدیران دولتی را منصوب کرده‌، باید پاسخ دهند که این چند سال چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

 5 سال از تصویب قانون مبارزه با قاچاق گذشت اما دولت سامانه شفافیت را ایجاد نکرد

دهقان با بیان اینکه مسئولیت اداره کشور  ۵ سال  در دست این دولت بوده است، اظهار کرد: برخی از اینها حدود ۳۰ -۴۰ سال وزیر و معاون وزیر و خلاصه در این کشور مدیر بوده‌اند و همه این افراد هم مطابق قانون، مسئول مبارزه با پولشویی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر وقاچاق کالا و ارز بوده‌اند اما متاسفانه در انجام وظیفه خود موفق نبودند.

وی ادامه داد: دولت با وجود اینکه ۵ سال از زمان تصویب قانون مبارزه با قاچاق گذشته است، سامانه‌های مربوطه برای پیشگیری از قاچاق و  ایجاد  شفافیت، تشکیل نداده و اکنون با یک فرافکنی بزرگ وغبار آلوده کردن فضا می‌خواهد از زیر بار پاسخگویی عملکردشان فرار کند.

 مرکز مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد وظیفه خود را انجام نداده است

دهقان با اشاره به اینکه بعضی افراد سال‌های طولانی است که جایگاه‌‌های اصلی کشور را اشغال کردند اما همیشه طلبکارند، اظهار کرد: مرکز مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد نیز متاسفانه وظیفه خود را انجام نداده است و اگر پولشویی در کشور وجود دارد، مسئولیت آن با این وزارتخانه‌ها و دولت است.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس تصریح کرد: مهمترین مسئله‌ای که ما نسبت به سخنان ظریف داریم این است که ایشان الحاق به کمیسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را به پولشویی مربوط کرده است ولی هرکسی یک بار این کنوانسیون را بخواند می‌فهمد که این کنوانسیون استعماری کمترین ارتباط را با پولشویی دارد.

ظریف پاسخگو باشد مبارزه با پولشویی چه ارتباطی با قبول تعهدات استعماری دارد؟!

دهقان خاطرنشان کرد: ما در زمینه پولشویی در سال 86 قانونی تصویب و در سال 97 آن را مترقی کردیم؛ در واقع در سال جاری نواقص لایحه ضعیف دولت را اصلاح و تقویت کردیم اما ظریف باید پاسخ دهد مگر ما برای مبارزه با پولشویی که برای آنها قانون داخلی تصویب شده چه نیازی به الحاق به کنوانسیون مربوط به تروریسم وقبول برخی تعهدات که اقتصاد کشور را قفل می‌کند، داریم؟

وی با اشاره به اینکه ارتباط دادن مبارزه با پولشویی به کنوانسیون CFT ناشیانه و غیرصادقانه است، گفت:کسی نمی تواند انکار کند که پولشویی در هر کشوری کم وبیش وجود دارد و آقای ظریف کشف تازه‌ای انجام نداده، اما سخن این است که اولا ما برای برخورد با آن سالهاست که قوانین داخلی داشته‌ایم، دولت وشخص رئیس جمهور در این زمینه مسئول بوده‌اند و امروز باید در این موضوع پاسخگو باشند.

دهقان تصریح کرد: برخورد با قاچاق کالا و مواد مخدر و برخورد باهر نوع دیگر از پولشویی هیچ نیازی به پیروی کردن از نسخه‌های دیکته شده آمریکا، اروپا و گروههای وابسته به آنها مثل FATF و پیوستن به کنوانسون مربوط به تروریسم نبوده است.

الحاق به کنواسیون مبارزه با فساد قبلا تصویب شده و دولت هنوز گزارش عملکردی نداده است

وی ادامه داد: ما در زمینه مبارزه با فساد وپولشویی در مجلس هفتم الحاق به کنوانسیون مبارزه با فساد را تصویب کردیم که کاش دولت گزارش دهد که در این سالها چند درصد از همان کنوانسیون بین المللی مبارزه با فساد را اجرا کرده که اکنون وجود پولشویی را بهانه ای برای وادار کردن نظام برای پیوستن به CFT قرارداده است.

دهقان تصریح کرد: در این موقعیت که لابی های صهیونیست با هدف فشار آوردن به کشور ما را متهم به پولشویی می‌کنند اینکه آقای ظریف بدون ارائه هیچ سندی به عنوان مقام رسمی، کشور خود را متهم به پولشویی کند، چه دستاوردی برای کشور داشته وغیر از خسارت‌ زدن به کشور چه منفعتی داشته است؟

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه ما پولشویی در کشور را نفی نمی‌کنیم، گفت: آمار قاچاق کالا و مواد مخدری که ما ارائه می‌دهیم، از آمار‌های دولت بیشتر است، اما معتقدیم این وظیفه دولت است که با آن مبارزه کند و اگر آن را اجرا نکرده است باید بازخواست شود.

بعید است خلط موضوع مبارزه با پولشویی با CFT از روی بی‌سوادی  باشد

وی خاطرنشان کرد: خلط موضوع مبارزه با پولشویی که قانون و بلکه قوانین داخلی مجزایی دارد و اتصال آن به CFT که در مورد مبارزه با تروریسم است، بعید است ازروی بی سوادی و غفلت باشد.

دهقان ادامه داد: ما این را یک رفتار قبیح سیاسی که منافع ملی را فدای اغراض شخصی کرده و تلاش می‌کند توجه مردم را از ناکار آمدی خود وبرخی همکاران خود منحرف کند تلقی می‌کنیم.

 دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب خاطرنشان کرد: باید به این مطلب توجه کرد که اصولا پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی امری سیاسی نیست، اما متاسفانه جریانی در کشور برای اینکه به اهداف خود برسد و بستری برای توجیه عقب‌نشینی‌های پی‌درپی خود در برابر آمریکا و گروه‌های وابسته به نظام سلطه فراهم کند، موضوع پیوستن به کنوانسیون تامین مالی تروریسم را از جایگاه تخصصی و کارشناسی به جایگاه سیاسی و جناحی تنزل داده‌ است.

اظهارات ظریف وزارت خارجه را وارد یک وادی غیرکارشناسی سطح پایین کرده است

این نماینده مجلس اظهار کرد: ما با بیان اینکه در این سالها به برخی از ضعف‌های مدیریتی آقای ظریف به ویژه در خصوص آشفتگی در سفارتخانه‌های ما در خارج و به برخی مواضعش انتقاد داشتیم، اما هیچ وقت نمی‌خواستیم علیهش صحبت کنیم و انتقادات خود را پر رنگ جلوه دهیم و سعی می‌کردیم که جایگاه بین‌المللی‌اش را تنزل ندهیم تا او در عرصه بین‌المللی موثر واقع شود، اما این اظهارنظر هیچ راهی برای سکوت نگذاشت چرا که این اظهارات ضربه به منافع کشور وارد کرد و وزارت خارجه را وارد یک وادی غیرکارشناسی آن هم در سطح پایین کرده است.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: در طول این چند ماه گذشته فکر می‌کردیم او صادقانه می‌خواهد با قبول برخی از کنوانسیون‌های استعماری و با امتیازبخشی به اروپایی‌ها به زعم خود روابط را با اروپا بهبود و امتیازاتی را از آن‌ها دریافت کند تا مثلا ایران از لیست سیاه FATF خارج کند اما وارد کردن این اتهامات به کشور آن هم توسط خود وزیرامور خارجه عملا راه‌ها را برای خارج شدن از این لیست سیاه FATF بست و  ما را نسبت به انگیزه‌های خود دچار تردید جدی کرد به ویژه اینکه در روز‌های اخیر متاسفانه اروپایی‌ها عملا خط بطلان بر برجام اروپایی کشیدند وهمه خوشبینی‌ها و امید‌های واهی را ناکام گذاشتند./باشگاه خبرگاران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر