کد خبر: 55038
A

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در بایکوت خبری به قم رفت و با برخی علما دیدار کرد

با وجود اینکه خبری از این دیدار منتشر نشده‌است، حضرت آیت ا... جوادی آملی در گفت‌وگویی با رحیم‌صفوی اظهار داشت: ما اکنون در میدان مین هستیم اما به برکت قرآن و اهل‌بیت(ع) محفوظیم؛ چرا که خدایی به ما یاری می رساند که کل زمین و آسمان در ید قدرت اوست

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در بایکوت خبری به قم رفت و با برخی علما دیدار کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ قانون نوشت: جامعه ایرانی از لایه‌های مختلف تشکیل شده است که هرکدام از این لایه‌ها دارای ارزش و جایگاه خاص خود هستند و باید در معادلات کلان کشور با آن‌ها همفکری شود. مراجع عظام و علمایی که در کشور فعال هستند نیز در آن دسته از اقشاری هستند که مسئولان برای اقدامات و تصمیمات کلانی که گرفته می‌شود، آن‌ها را آگاه کرده و ازپیشنهادها یا توصیه‌های آن‌ها استفاده می‌کنند. در همین راستا سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در سفری یک روزه به قم با مراجع عظام تقلید حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی،جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد و توضیحاتی را به ایشان ارائه داد که این دیدارها به صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

توصیه بزرگان

با وجود اینکه خبری از این دیدار منتشر نشده‌است، حضرت آیت ا... جوادی آملی در گفت‌وگویی با رحیم‌صفوی اظهار داشت: ما اکنون در میدان مین هستیم اما به برکت قرآن و اهل‌بیت(ع) محفوظیم؛ چرا که خدایی به ما یاری می رساند که کل زمین و آسمان در ید قدرت اوست. وی ادامه داد: ما در دوران دفاع مقدس به واقع در شرایطی مشابه شرایط شعب ابی طالب بودیم و خدا ما را تنها نگذاشت و مشکل ما را حل کرد پس ما به عینه این مساله را تجربه کرده ایم که می شود کسی در اوج مظلومیت باشد و پیروز و سربلند بیرون بیاید، در آن دوران، هیچ‌کس ما را یاری نکرد مگر خدا، اکنون نیز توسل به غیر خدا شایسته نیست. حضرت آیت‌ا... جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حمایت هر چه بیشتر از مردم مظلوم یمن بیان داشت: در مورد یمن تا آنجا که از دست ما بر می آید باید به این مردم مظلوم کمک کنیم. وی در ادامه به مساله تقویت مرزهای کشور اشاره کرد و گفت: سپاه باید در تقویت مرزهای کشور به سایر نیروها یاری برساند، هم امکانات فنی و تجهیزات رصد مرزها را تامین کند و هم تامین نیروی انسانی متعهد و مومن را در دستور کار داشته باشد تا ورود قاچاق و مواد مخدر به کشور صورت نگیرد. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان ابراز داشت: تمام نعمت‌ها حتی بیش از نیاز ما در کشور هست، تنها لازم است طوری کشور را مدیریت و اداره کنیم که بیگانه طمعی به اعتراضات مردم به دلیل مشکلات اقتصادی نداشته باشد. همان‌گونه که اشاره شد خبری از جزییات محتوای دیدار این جلسه به صورت علنی منتشر نشده است ولی به نظر می‌رسد با توجه به تصاویری که رسانه‌های مختلف منتشر کرده‌اند و نقشه‌هایی که رحیم‌صفوی در حال توصیف آن‌هاست، وضعیت یمن و منطقه تشریح شده‌است. نکاتی که آیت‌ا...‌جوادی آملی نیز در این دیدار بیان کرده‌اند، نشان دهنده دغدغه‌هایی است که علما درباره آینده کشور دارند و باید به آن رسیدگی شود.

تبیین یک دیدار

به گفته آیت‌ا...عظما جوادی آملی، اگر گفته شد که مراجع پدران سیاسی جامعه هستند، یعنی مواظب باشید، ببینید که چه مشکلاتی در جامعه وجود دارد و کمک کند همه مشکلات حل شود؛بنابراین وظیفه ما هم پدر بودن است و باید کار مهربانانه انجام داد. این نکات را بی شک باید در این دیدار مد نظر قرار می‌دادند و بیاناتی را که رد و بدل شده باید خبری می‌کردند تا مردم بدانند که مراجع معظم دغدغه مردم را دارند و حتی در بالاترین سطوح نیز زمانی که گفتاری رد‌وبدل می‌شود، منافع ملی و خواسته‌های ملت بیان شده و مسئولان در مسیر حل بحران‌ها قدم برمی‌دارند.

لزوم نگاه ملی به مسائل کلان

از طرف دیگر زمانی که فردی مانند رحیم‌صفوی با آن جایگاه حقوقی به قم می‌رود و نام این سفر را دیدار با مراجع می‌گذارند، نباید این دیدار گزینشی باشد و تنها با چند مرجع عالیقدر گفت‌وگو و آن‌ها را از مشکلات یا مسائل احتمالی باخبر کند. آن دسته از افرادی که برای اقدامات کلان و راهبردی، برنامه تدوین و تنظیم می‌کنند باید نگاه همه جانبه به موضوعات داشته باشند و تنها به گونه‌ای نباشد که در مسائل کلان نگاه‌های خاص مد نظر باشد.

مردم نامحرم نیستند

در آخر لازم است اشاره شود که برای بهبود وضعیت و رفع مشکلات باید همه اقشارجامعه دست‌به دست یکدیگر داده و با شفافیت در تمام مسائل به سمتی حرکت کرد که مردم به مسئولان اعتماد کنند و آن‌ها نیز به میدان بیایند؛اگر قرار بر این بوده که دیدار فوق محرمانه بماند، مانند بسیاری از مسائلی که در کشور وجود دارد و دیدار‌ها و رایزنی‌ها نباید علنی می‌شد ولی اینکه مساله‌ای را به صورت علنی خبری کنید و سپس بگویید جزییات آن منتشر نشده و هیچ‌ خبرنگاری در آن جلسه حضور نداشته است، سبب می‌شود تا آشفتگی اذهان ایجاد شود که وضعیت چگونه است که فردی با جایگاه حقوقی رحیم صفوی به دیدار سه تن از مراجع می‌رود و گفتاری را بیان می‌کند و با ژست‌های خاص روی نقشه عکس‌هایی را توضیح می‌دهد که یادمان دوران جنگ است و مسائلی که آن روزگار برای ملت ایران داشت. روشنگری، شفافیت و همچنین صداقت با مردم بهترین راهکارها برای رسیدن ایران به جایگاهی است که امام خمینی(س) برای این کشور در نظر داشت و اگر جریان‌هایی مدعی رهروی آن پیرجماران هستند باید مردم را محرم دانسته و به گونه‌ای عمل نکنند که شایبه نامحرم بودن ملت به اذهان رسوخ کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر