کد خبر: 55066
A

رمز گشایی از "زبان بدن" بن سلمان در مذاکرات گروه جی 20 + تصاویر

ماجرا ها و حواشی این نشست تنها به انزوای بن سلمان منتهی نشد، بلکه تصاویری که از حاشیه این مراسم منتشر شده است نشان میدهد یک رهبر دیگر هم به همراه بن سلمان در انزوای سیاسی قرار گرفته بود. دو رهبری که با خوش و بشی گرم و چاق سلامتی نادر در روابط دیپلماتیک باعث شدند لنز عکاسان متوجه این سوژه ناب شود.

رمز گشایی از "زبان بدن" بن سلمان در مذاکرات گروه جی 20 + تصاویر

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ اجلاس جی 20 عصر شنبه با قرائت بیانیۀ این خانواده اقتصادی پایان یافت. این اجلاس در حالی برگزار شد که یکی از اعضای این خانواده مورد غضب قرار گرفته بود. رسانه های خبری گزارش هایی در وصف منزوی بودن شاهزاده جوان سعودی مخابره کردند. رسانه هایی از جمله شبکه الجزیره که یک پای ترور شخصیتی بن سلمان بود.

با اینحال این اجلاس، مانند هرسال حواشی آن از مفاد جلسه پربار تر بود و خوراک خبری پر مخاطبی برای رسانه ها به همراه داشت.

اما ماجرا ها و حواشی این نشست تنها به انزوای بن سلمان منتهی نشد، بلکه تصاویری که از حاشیه این مراسم منتشر شده است نشان میدهد یک رهبر دیگر هم به همراه بن سلمان در انزوای سیاسی قرار گرفته بود. دو رهبری که با خوش و بشی گرم و چاق سلامتی نادر در روابط دیپلماتیک باعث شدند لنز عکاسان متوجه این سوژه ناب شود.

 

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با دست دادنی غیر متعارف در امر روابط بین المل و عرف دیپلماتیک سوژه فضای مجازی شد.

 

پس از انتشار این تصاویر برخی تحلیلگران عنوان کردند که رفتار پوتین ضرب شصتی به ترامپ است زیرا که او گفته است به خاطر اوکراین حاضر نیست پوتین را ببیند! کرملین هم در پاسخ گفته بود که این طور برای رئیس جمهوری ما بهتر است چرا که به قرار های مهمتر خود خواهد رسید. کما اینکه رفتار پوتین با بن سلمان تنها هشداری صریح بود برای غرب، و ماهیگیری روس ها در آب گل الودی که ترامپ نمی خواهد این اب برای روسیه گل آلود تر شود.

پوتین در حالی ولیعهد جوان را مورد تکریم و احترام قرار داد که او به دلیل پرونده خاشقچی و جنگ یمن تحت فشار شدید بین المللی قرار گرفته است و به این خاطر اگر چه رهبرانی مانند مکرون در حاشیه اجلاس با او گرم گرفتند اما در ظاهر و در جلوی لنز دوربین ها سعی کردند بن سلمان را منزوی نشان دهند. به هر حال این دو رهبر در این وضعیت خفقان سیاسی سعی کردند یکدیگر را بالانس کنند؛ با حضور قویترین و مهمترین شریک روسیه در این اجلاس، یعنی شی جین پینگ رئیس جمهوری چین. اما رفتارهای پوتین با بن سلمان این پرسش را مطرح کرد که آیا غرب عربستان را به آغوش روسیه انداخته است؟

 

اما ژست های دیگری هم بودند که سوژه دوربین ها شدند: نگاه سه رهبر به یکدیگر؛ نگاه ترامپ به بن سلمان و پوتین و نگاه اردوغان به بن سلمان، تصاویری که در فضای مجازی دست به دست می شود و مورد تحلیل های بسیار قرار گرفته است. 

 

نگاه ترامپ به شاهزاده جوان که گویا به پسر بچه ای خجالت زده نگاه  می کند و لبخند شرمسار گونه ولیعهد بسیار مورد توجه قر ار گرفته است. اما پس از آن اردوغان است که از جلوی شاهزاد رد می شود و بن سلمان نگاه خود را از وی میدزد گویی بازپرس قتل از روبه روی او رد شده است.

 

در جایی دیگر ترامپ با پوتین مواجه می شود نگاهی که پوتین از ترامپ می دزدد و قیافه ای که رئیس جمهور ایالات متحده برای پوتین گرفته است. اما جالب اینکه در این تصویر عکاس بن سلمان، ترامپ و پوتین را در یک قاب گرفته است با نگاه های متفاوت و زبان های بدن..

همچنین در این تصویر ترامپ به پوتین و بن سلمان علامت پیروزی نشان می دهد.

رئیس جمهوری چین هم از این حواشی بی نصیب نماند و برخی تحلیلگران معتقدند که اجلاس جی 20 ممکن است جنگ اقتصادی میان پکن و واشنگتن را تسهیل کند یا کلا جنگی شکل نگیرد.

تنها خودت پوتین!

صابر گل عنبری کارشناس و پژوهشگر خاورمیانه در رابطه با زبان بدن پوتین و بن سلمان در تصاویر منتشر شده و تحلیل آن به خبرآنلاین می گوید:

«در میان عکس‌های منتشر شده از محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان در نشست سران گروه بیست در آرژانتین عکس او در کنار ولادیمیر پوتین جالب و "معنادار" است.

بن سلمان در این عکس، انگشت اشاره خود را بالا برده و نگاهی رضایتمندانه و خندان به پوتین دارد و زبان حالش خطاب به رئیس جمهور روسیه این است که "تنها" کسی بودی که تمام قد از من حمایت علنی کرد و هرگز آن را فراموش نخواهم کرد.»

گل عنبری در ادامه گفت: «در قضیه خاشقچی روسیه کاملا در کنار عربستان و روایت‌های متناقض آن ایستاد. جدا از این که روسیه با توجه به کارنامه‌اش در ترور مخالفان خود در خارج یک نوع هم‌ذات‌پنداری در این باره دارد، اما این تنها دلیل مغازله پوتین برای پادشاهی سعودی نیست، بلکه دلایل آن متعدد است و پرداختن به همه آن‌ها فرصت زیادی را می خواهد. از جمله مهم‌ترین این علل بحث نفت و انرژی است. مسکو و ریاض حدود یک چهارم نفت خام جهان را تولید می‌کنند. روسیه به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده غیر اوپکی نفت جهان می‌خواهد عربستان بزرگ‌ترین صادر کننده اوپکی را در تنظیم بازار نفت همراه خود داشته باشد.»

این کارشناس در این باره افزود: «علت آن هم این است که روس‌ها خاطره تلخی از سیاست نفتی عربستان دارند. به گفته یگور گیدار اقتصاددان، سیاستمدار و مقام روسی روزگار یلتسین، فروپاشی شوروی روزی کلید خورد که ریاض در سپتامبر 1985 سیاست نفتی خود را تغییر داد و تولید نفت را چهار برابر افزایش داد که به سقوط قیمت‌ها انجامید و شوروی تنها در یک سال 20 میلیارد دلار زیان کرد و این مبلغ در آن زمان برای اقتصاد بحرانی شوروی بسیار زیاد بود و قابل جبران نبود.

سعودی‌ها با این اقدام خود قصد تضعیف شوروی و انتقام از جنگ افغانستان را داشتند. البته ناگفته نماند که گامی هماهنگ با کاخ سفید بود. شوروی اولین کشوری بود که مملکت حجاز و نجد به زعامت عبدالعزیز بن سعود را در سال 1926 به رسمیت شناخت. این روابط از سال 1932 پس از بنیانگذاری پادشاهی سعودی چند سالی دوام آورد؛ تا این که در سال 1938 به دنبال تصمیم شوروی برای بستن کنسولگری خود در جده، ریاض روابط سیاسی خود را با آن قطع کرد.

این قطعی روابط تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دوام یافت. هم اکنون حدود یک سالی است که روابط ریاض مسکو در حال توسعه است و در اکتبر 2017 ملک سلمان اولین پادشاه عربستان بود که به مسکو سفر کرد.

در میان همپیمانان آمریکا در منطقه، عربستان معمولا همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد غرب و واشنگتن می‌گذاشت و نگاهی به شرق نداشت؛ اما امارات و مصر چنین نبودند. اما حالا به نظر می‌رسد که ریاض نیم‌نگاهی به شرق تزاری دارد و در اندیشه تقویت روابط با آن است.

اکنون به دنبال بحران ترور جمال خاشقچی، محمد بن سلمان خود را وامدار خیلی‌ها می‌داند. از یک طرف تنها کسی که قدرت نجات او را داشت و این کار را کرد، دونالد ترامپ بود. پشت پرده آن هم بنیامین نتانیاهو قرار داشت. در کنار آن دو هم پوتین "تنها" رهبری در جهان بود که حمایتی علنی و جدی از پادشاهی عربستان در این مساله داشت و "تنها" روایت آن را قبول داشت و توجهی به روایت ترکیه نکرد؛ کشوری که روابطش با روسیه توسعه قابل توجهی یافته است.

تصاویر از دیلی میل و رویترز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر