کد خبر: 55097
A

طرح ملی گفت و گوی بین نسلی به خانه ها می آید

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: طرح ملی گفت و گوی بین نسلی که در مدارس به منظور افزایش ارتباط دانش آموزان با یکدیگر، با اولیا، با والدین و مسئولان آغاز شده در فاز بعدی در خانه ها نیز گسترش می یابد.

 طرح ملی گفت و گوی بین نسلی به خانه ها می آید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ معصومه ابتکار افزود: یکی از برنامه های اصلی دولت این است که طرح ملی گفت و گوی بین نسلی را به عنوان یک مساله مهم و اساسی، در خانه و مدارس گسترش دهد.

وی گفت: به همین منظور برنامه ریزی و کارهای اجرایی برای نهایی شدن این موضوع با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام شده است و در تعداد زیادی از مدارس سراسر کشور برای گسترش روابط میان اعضای خانواده این طرح آغاز شده است.

فرحناز مینایی پور، مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره گفت: طرح گفت و گوی ملی بین نسلی با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری در سال تحصیلی جاری در هزار و ۲۰۰ کلاس درس اجرا می شود. این طرح به طور مشخص ۳۰ تا ۴۰ کلاس در هر استان را زیر پوشش قرار می دهد و از روز ۱۰ آذر نیز اجرای آن آغاز شده است.

مینایی پور ادامه داد: بودجه و بخشنامه این طرح آماده و به استان ها ارسال شده است تا در چهار سطح گفت و گوی بین دانش آموزان با یکدیگر، دانش آموزان با اولیا، دانش آموزان با مسئولان شهر و استان و دانش آموزان با والدین به اجرا در آید.

ابتکار گفت: تمام صحبت هایی که نوجوانان و جوانان درباره مسائل و مشکلات جدی در عرصه ارتباطی دارند، درست و دقیق است، بنابراین باید در پاسخ به این مطالبات دانش آموزان، گفت و گوی بین نسلی را در آموزش و پرورش و در سطح مدارس توسعه داد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که طرح ملی گفت و گوی ملی باید به عنوان یک رویه درون آموزش و پرورش و حتی در خانه ها هم گسترش داده شود، تا این کمبودها در عرصه ارتباطی میان اعضای خانواده و فرزندان شان را جبران کرد. چون امروز یکی از مشکلات اساسی در کشور کاهش زمان گفت و گوی اعضای خانواده با همدیگر است.

به گفته وی، در حال حاضر میزان زمان گفت و گوی اعضای خانواده به کمتر از ۲۰ دقیقه در روز رسیده است، این در حالی است که در گذشته بیش از ۲ ساعت بوده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: ما معتقدیم که مسائل اقتصادی همانطوری که اکثریت دانش آموزان و جوانان ما آن را دلیلی محکم برای کاهش زمان گفت و گوها در خانواده ها می دانند، روی موضوع گفت و گوی ملی تاثیر جدی می گذارد، که به همین منظور امیدواریم این طرح به عنوان یک طرح ملی با همکاری معاونت زنان و آموزش و پرورش اجرا شود تا بتوانیم دوباره باب گفت و گو در خانواده ها را گسترش داد.

وی با بیان اینکه بسیار مهم است که بدانیم گفت و گوی ملی و بین نسلی به عنوان یک نیاز اساسی در جامعه به شمار می رود، اظهار داشت: باید صدای دانش آموزان، جوانان و نوجوانان را بشنویم و این تعامل را در قالب گفت و گوها با نسل آینده ساز و جوان جامعه داشته باشیم.

ابتکار به برگزاری نشست هم اندیشی گفت و گوی بین نسلی با حضور وزیر آموزش و پرورش و تعدادی از دانش آموزان در روز گذشته (شنبه) اشاره کرد و افزود: این گونه نشست ها بسیار می تواند در تعامل و گسترش و توسعه گفت و گو ها بین نسل امروز و نسل گذشته تاثیرگذار است به همین خاطر تلاش می شود که نشست های دیگری با این مضمون با دانش آموزان برگزار شود تا دانش آموزان را بیشتر وارد بحث ها و گفت و گوها کنیم.

وی ادامه داد: البته باید خانواده ها هم در این موضوع مشارکت داشته باشند چون تا زمانی که والدین و دانش آموزان نسبت به یک موضوع اتفاق نظر نداشته باشند، نمی توان آن موضوع یا طرح را موفق دانست به همین منظور طرح گفت و گوی ملی حتی به درون خانه ها هم برده خواهد شد تا زمینه های ارتباطی دانش آموزان با والدین هم فراهم شود و زمان گفت و گوی اعضای خانواده ها هر روز بیشتر و مشکلات هم کمتر شود.

وی گفت: از آنجا که میزان گفت و گوی بین نسلی و میان اعضای خانواده ها به شدت کم شده است؛ بهترین راهکار اجرای این گونه طرح ها و عملیاتی کردن آنهاست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر