کد خبر: 55198
A

ملا نصرالدین «گل آقا» در آرامگاه ابدی، جای گرفت

شناختی که ابوالفضل زرویی نصرآباد از ادبیات کهن ایران داشت، از مهم‌ترین خصلت‌های این هنرمند بود که در مراسم تشییع‌اش به آن اشاره شد.

ملا نصرالدین «گل آقا» در آرامگاه ابدی، جای گرفت

به گزارش دیده بان ایران؛ مراسم تشییع پیکر ابوالفضل زرویی نصرآباد پژوهشگر و طنزپرداز پیشکسوت صبح روز دوشنبه ۱۲ آذر با حضور اهالی فرهنگ و ادب و علاقه‌مندان به این هنرمند در مقابل حوزه هنری برگزار شد.

سیدعلی موسوی گرمارودی، ساعد باقری، ناصر فیض، غلامعلی حدادعادل، حسین انتظامی، محسن مومنی شریف، محمد حمزه‌زاده، سیدمهدی شجاعی، سهیل محمودی، رضا رفیع، سعید بیابانکی، حسین رفیعی از حاضران در این مراسم بودند.

زرویی خود ریشه به تیشه‌اش زد

در ابتدای این مراسم شهرام شکیبا نویسنده و طنزپرداز که اجرای مراسم را برعهده داشت، ضمن ابراز تاسف از درگذشت زرویی نصرآباد گفت: «هیچ وقت گمان نمی‌کردم که در مراسمی اینچنین سخنرانی کنم، آشنایی من با این هنرمند به ۱۶ سال پیش باز می گردد که برای ارائه طرح برپایی فرهنگسرای طنز به حوزه هنری مراجعه کردم و سپس به دفتر طنز با مدیریت زرویی نصرآباد هدایت شدم و بدین ترتیب اولین دیدار ما شکل گرفت.»

او ادامه داد: «رفاقت ما از همان زمان شکل گرفت و برایم بسیار جالب توجه بود که ایشان یکی از اشعار من را خوانده بود و بعدها در دفتر طنز با او همکاری کردم و در آخر هم کردند آنچه نباید می کردند اما او تا آخرین روزها برخلاف آنچه مطرح شده است ارتباطش را با حوزه هنری قطع نکرد.»

این هنرمند با تاکید بر اینکه اتفاقی که برای جسم زرویی افتاد خودخواسته بود و او خود ریشه به تیشه خود زد، توضیح داد: «اگر هر یک از ما در سه سال گذشته سه مرتبه به خانه او می رفتیم اینقدر تنها نمی ماند. پس بهتر است قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم و از خط و خطوط را کنار بگذاریم، ادبیات عامل پیوند ماست پس بیایید تا آن را بخوانیم و به آن عمل کنیم.»

شکیبا همچنین از ثبت خیابانی که منزل ابوالفضل زرویی در آن واقع شده است، به نام این شاعر و طنزپرداز کشورمان خبر داد.

 

نقیضه پردازی بی‌نظیر که از میان ما رفت

در بخش دیگر این مراسم علی موسوی گرمارودی با بیان اینکه قصد داشت تا یادداشتی در تحلیل آثار زرویی بنویسد ولی کمبود وقت به او این اجازه را نمی دهد، بیان کرد: «او در نقیضه پردازی تقریبا بی‌نظیر بود بلکه تا کنون تحقیقا. متاسفانه الان فرصت صحبت کم است اما کسی به پای کارهایی که در «تذکرةالمقامات» می‌نوشت نمی‌رسد.»

این شاعر پیشکسوت سپس شعری را که در سوگ برادرش سروده بود برای زرویی نصرآباد خواند.

داغی که هیچگاه کهنه نمی‌شود

در ادامه ساعد باقری از شاعران معاصر در غم درگذشت زرویی نصرآباد، اینطور سخن گفت: «روز گذشته با سهیل محمودی صحبت کرده و می گفتم که داغ قیصر و سیدحسن شکستیم و فروریختیم اما با درگذشت ابوالفضل دیگر کمر راست نمی‌کنیم و داغ او هرگز کهنه نمی‌شود.»

او سپس در تحلیل آثار ادبی زرویی نصرآباد گفت: «اصالت او مهم ترین خصلت او بود که در تمام آثارش نیز نمایان بود، اصالتی که ریشه در متون کهن فارسی داشت. او آزاده بود و آزاده زیست.»

این شاعر در ادامه خاطره‌ای از این هنرمند پیشکسوت را روایت کرد: «سه سال گذشته که عمل قلب باز داشت با سهیل محمودی به دیدارش رفتیم، از او پرسیدم که می ترسی؟ جواب داد بله می‌ترسم، گفتم به قول مادرم کسی که می ترسد سلامت است.»

طنزپردازی در جمهوری اسلامی کار سختی است

غلامعلی حداد عادل نیز دیگر سخنران این مراسم بود که به سابقه زرویی در حوزه شاعری اشاره کرد و گفت: «او عمر خود را صرف خنداندن مردم کرد و امروز جامعه ما به اندازه تمام خنده های گذشته غمگین و ناراحت است.»

او آثار زرویی را برگرفته از جامعه دانست و توضیح داد: «زرویی نصرآباد هیچگاه منزوی و گوشه‌گیر نبود و آثار او معرف همین ویژگی اوست، او همواره در آثارش به دیگران و مسایل جامعه توجه می‌کرد و در کنارشان اجتماعی یک قدرت ذهنی داشت که در تدریس و در مجله گل آقا نیز مشهود بود.»

حدادعادل سپس درباره جایگاه طنز و طنزپردازی در جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: «در جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی طنزپردازی کار بسیار سخت است، این سختی را ناشی از مسایل سیاسی نمی دانم بلکه به دلیل خطر قرمزهای اخلاقی است که در جامعه وجود دارد. وقتی مجلات قبل از انقلاب مانند «توفیق» را با «گل آقا» مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که دست «گل آقا» بسته‌تر بوده است، به همین دلیل می بایست طنزپرداز بسیار قوی و باهوشی باشید که در چنین شرایطی رشد کنید. گل آقا باهوش بود و رشد کرد و استعدادهایی چون زرویی نصرآباد را نیز کشف کرد و او نیز با هوش خود در کشور ماندگار شد.»

ناصر فیض سخنرانی پایانی این مراسم بود که علت محبوبیت و اقبالی که به زرویی نصرآباد در جامعه شد را پاسداری درست او از زبان و ادبیات فارسی دانست.

در پایان این مراسم و پس از اقامه نماز میت توسط حجت الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات بر پیکر ابوالفضل زرویی نصرآباد، پیکر این هنرمند پیشکسوت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد.

مراسم ترحیم او روز چهارشنبه (چهاردهم آذرماه) از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵ در مسجد نور (واقع در میدان فاطمی) برگزار می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر