کد خبر: 55283
A

محمود صادقی: نمایندگان مجلس، عصاره فضائل شورای نگهبان هستند/ در برخی موارد به بهانه دخالت خارجی آزادی مردم محدود شده است/ باید ببینیم چرا مجلس شما را ناامید کرده است

نماینده تهران گفت: در برخی موارد به بهانه دخالت خارجی آزادی مردم محدود شده است. این آن چیزی نیست که واعظان قانون اساسی می‌خواستند.

محمود صادقی: نمایندگان مجلس، عصاره فضائل شورای نگهبان هستند/ در برخی موارد به بهانه دخالت خارجی آزادی مردم محدود شده است/ باید ببینیم چرا مجلس شما را ناامید کرده است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود صادقی در نشست روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی گفت: دکتر شریعتی گفت اگر اجباری به زنده ماندن نبود خودم را مقابل دانشگاه تهران آتش می‌زدم همان جایی که سه آتش اهورایی را جلوی پای نیکسون قربانی کردند؛ همه این سال‌ها خیلی‌ها آمدند و رفتند اما این سه تن ماندند آنها شهید هستند، من باید زنده بمانم تا این سه آتش را در سینه زنده نگه دارم.

وی افزود: این جلسه برای من امیدبخش است همین که پشت تریبون قرار می‌گیرید یعنی به آینده امید دارید. سخن من درباره دوگانه‌های توازن‌بخش در قانون اساسی است. در ١٦ آذر سه دانشجو خونشان در صحن دانشگاه به زمین ریخت و به ظاهر مخالف سلطه خارجی بودند اما ناگفته پیداست نفی سلطه خارجی جنبه دیگری دارد و آن مبارزه با استبداد داخلی است.

نماینده تهران تاکید کرد: هرحکومتی که مبتنی بر رای مردم باشد، می‌تواند با سلطه خارجی مبارزه کند. اصل سوم قانون اساسی که در ١٦ بند اهداف نظام را بیان می‌کند می‌گوید محو سلطه خارجی و استبداد داخلی. نفی سلطه خارجی بدون بدون محو استبداد داخلی میسر نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه دوگانه دیگری که با هم دیده شده آزادی و امنیت و استقلال است، یادآور شد: اصل نهم می‌گوید این‌ها توام هستند و می‌گوید تفکیک‌ناپذیز هستند. این نگاه متوازن در قانون اساسی در واقع بیان‌کننده خواست‌های تاریخی مردم است و در قانون منعکس شده و آنچه قابل نقد است این است که به برخی از این دوگانه‌ها توجه نشده و به بهانه دخالت خارجی آزادی مردم محدود شده است. این آن چیزی نیست که واعظان قانون اساسی خواستند. ولایت فقیهی که بهشتی گفت هم دارای همین دوگانه است که گفته جمهوری اسلامی باید با آرای مردم اداره شود.ولایت فقیه مشروعیتش را از خواست مردم می‌گیرد.

صادقی تاکید کرد: امام روز ١٢ بهمن گفتند بر فرض پدران ما خواستند این رژیم باشد ما که نمی‌خواهیم در سال ٦٨ دیدند اصل بازنگری در قانون اساسی پیش‌بینی نشده است که امام فرمان بازنگری دادند. بعد گفته شد چند چیز در قانون قابل بازنگری نیست، آقای بهشتی با این مساله مخالفت کردند و گفتند با اصول محدودکننده مخالف هستم. البته با توجه به دیدگاه شهید بهشتی این اصل تصویب نمی‌شود و بعد با حکم حکومتی شورای بازنگری تشکیل می‌شود. ایشان در یک سخنرانی دگم‌های نظام را بیان می‌کنند. اینکه دانشجویان عدالت‌خواه از رهبری می‌خواهند پاسخگو باشد چیز جدیدی نیست و در قانون پیش‌بینی شده است.

در ادامه این مراسم برخی دانشجویان اعتراض کردند و خطاب به صادقی گفتند که از خودت دفاع کن و از دستاوردهای لیست امید بگو به اینجا نیامدیم که کتاب و تاریخ گوش بدهیم.

صادقی در ادامه با اشاره به اینکه آنچه در قانون اساسی پیش‌بینی شده این است که ولایت فقیه مادام‌العمر نیست و مادام به صفات است، گفت: اینکه تلاش کنیم تا پای جان مثل مرحوم مدرس که ٧ سال تبعید شد اما مقابل استبداد رضاخانی خم نشد، مهم است. رسیدن به این آرمان‌ها نیازمند فداکاری‌های بیشتر است. ما در کنار هم می‌توانیم امید به اصلاح داشته باشیم اما لازم است همه خود را مسئول بدانیم اگر واقعا همه به وظایف خود عمل کنیم برای پیشرفت جای امیدواری است.

وی گفت: باید ببینیم چرا مجلس شما را ناامید کرده است. بخشی مربوط به من نماینده است که دچار ترس و طمع می‌شوم. من دو سال گذشته حرفی زدم که تبدیل به پرونده برای من شد. گفتم اگر ما این هستیم  عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم. فرآیندی که مجلس را شکل می‌دهد فرآیند معیوبی است و امکان انتخاب اصلح را ایجاد نمی‌کند. دچار تناقض‌هایی شدیم و باید تلاش کنیم آن را حل کنیم، همه اینها ممکن است توجیه داشته باشد، می‌گویند جنگ داشتیم و ترور و توطئه اما اینها توجیه مناسبی نیست و ما را از مسیر اصلی منحرف می‌کند.

یکی از دانشجوها گفت شما باید بخاطر بلایی که سر مجلس آوردید خود را در صحن مجلس آتش بزنید.

در ادامه یکی از دانشجوها بالای سن رفت و گفت: شما ما را مسخره کردید. ماجرای شما تمام است. ما از اول هم مخالف حضور شما در دانشگاه بودیم؛ الان حجت بر همه تمام شد.

صادقی گفت: من به هیچ وجه کوتاهی‌ها را توجیه نمی‌کنم اگر شما انتظارات را متناسب با اختیارات در نظر نگیرید به همین مرحله یاس می‌رسید. یک نماینده مجلس قدرت قضاوت ندارد. بنده اصراری برای آمدن به دانشگاه شما نداشتم. من از طرف همه نماینده‌ها از شما عدرخواهی می‌کنم. من هم در آن مجلس خراب شده مثل شما مطالبه دارم اما نکته این است که با همه تنگناها امید وجود دارد.

وی افزود: خود من در مواردی که پیگیری کردم به پیشرفت رسیدم. وقتی بحث حساب‌های قوه قضائیه را مطرح کردم گویی کفر گفتم اما الان دو نماینده اصولگرا هم نامه را امضا کردند برای تحقیق و تفحص از حساب‌های قوه قضائیه. من تبریک می‌گویم که من را مورد سوال جسورانه قرار می‌دهید. امید در دل آدم زنده می‌شود. با این از خودگذشتگی و آگاهی راه آزادی پیش می‌رود.

صادقی در پاسخ به سوالی در خصوص پولی شدن دانشگاهها و عدم وجود شورای صنفی گفت: من مساله شورای صنفی را شخصا پیگیری کردم؛ سوال کردم و مسائل و مشکلات اعضای شورای صنفی را پیگیری کردم. شما باید مسائل را به ما منتقل کنید./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر