کد خبر: 56333
A

محیط زیست: خاک ایران به قطر قاچاق نمی شود/ صادرات خاک معدنی طبق قانون مجاز است

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دستگاه های نظارتی تحقیقاتی کردند و طی سه سال اخیر قاچاقی خاک کشف نشده و با وجود تمرکز و حساسیت دستگاه های نظارتی اگر هم قاچاقی باشد ناچیز و آنقدر اندک است که قابل رهگیری نبوده است.

محیط زیست: خاک ایران به قطر قاچاق نمی شود/ صادرات خاک معدنی طبق قانون مجاز است

به گزارش دیده بان ایران، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در یک برنامه تلوزیونی در خصوص فروش خاک ایران به کشور قطر گفت: بله خاک یکی از مواد اولیه ای است که تحت نظر وزارت صنعت و معدن توسط تجار صادر می شود اما آن دسته از خاک‌ها مربوط به خاک‌های زراعی و مرتعی است و میلیون‌ها سال طول کشیده تا به وجود بیاید و امنیت غذایی ما را تامین می کند فروش این خاک قطعا ممنوع است.

وی در این باره که آیا قانونی در این زمینه وجود داشته یادآور شد: در زمینه خاک ما عقب ماندگی تاریخی داریم و به عنوان قوانین موقت داشتیم اما قانون دائمی نداشتیم. اما اکنون لایحه خاک تایید شده و به شورای نگهبان رفته و امیدوارم توسط دولت اجرایی شود.

مریدی در این باره که ما نسبت به خاکمان عِرق داریم و چرا باید آن را بفروشیم، تصریح کرد: خاکی که صادر می شود معدنی است و سنگ آهن، مس و فلزات مورد استفاده مان در آنها وجود دارد. ما بحث خام فروشی را در همه زمینه ها داریم و در این زمینه هم اگر بتوانیم خودمان استخراج کنیم و ارزش افزوده بیاوریم بهتر است.

مدیر کل دفتر آب و خاک محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا شایعه فروش خاک ایران به قطر به این خاطر که خودشان خاک سستی دارند و نمی توانند استادیوم جام جهانی را درست کنند، تاکید کرد: واقعیت این است که خام فروشی مواد معدنی ممنوعیت قانونی ندارد. قطر هم درخواست داشت و رد شد. بنابراین خاک به صورت قانونی که صادر نمی شود.

مریدی در پاسخ به اینکه آیا خاک قاچاق می شود، گفت: دستگاه‌های نظارتی تحقیقاتی کردند و طی سه سال اخیر قاچاقی کشف نکردیم. با وجود تمرکز و حساسیت دستگاه های نظارتی اگر هم قاچاقی باشد ناچیز و آنقدر اندک است که قابل رهگیری نبوده است.

مریدی با بیان اینکه در قانون خاک، صادرات خاک معدنی مجاز است، در این باره که آیا خاک زراعی قاچاق می شود، گفت: به شرط احتمال برخی تاجران به جای خاک معدنی سراغ خاکهای زراعی میروند چون استخراج خاک زراعی راحت تر است اما خاک معدنی نیاز به انفجار و عملیات معدنی دارد.

وی یادآور شد: سال ۷۹، ۸۰ در اسکله‌ای که من کار می کردم خاک تنی ۷، ۸، ۱۰ دلار بود. البته خاک معمولی که برای خشک کردن دریا استفاده می‌شد. اکنون چند ارگان نظارتی قوی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق، نیروی انتظامی و... مراقب هستند خاک قاچاق نشود. البته ممکن است طرف در ادعای گمرکی بگوید خاک معدنی صادر می کند ولی خاک زراعی باشد.

مریدی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست دستگاه مجری نیست، تصریح کرد: محیط زیست دستگاه نظارتی است اما فرادستگاهی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا افغانستان حق آب ما را نمی دهد و ما کاری نمی کنیم، گفت: شما بگویید چرا حق آبه گاوخونی و ارومیه را نمی‌دهند تا بعد برسیم به خارج از ایران. قانون حفاظت از تالاب ها، قانون هوای پاک و قانون صیانت از خاک در چند سال اخیر در دولت و مجلس تصویب شد.

مریدی تصربح کرد: مردم ۹۰ درصد قضیه هستند و در حوزه کنترل و نظارتی باید به کمک بیایند‌. معیشت مردم به حفظ محیط زیست گره خورده است. اما در برنامه هایمان مشارکت مردم را ضعیف داریم.

مدیر کل خاک محیط زیست در پایان گفت: مردم باید حساس باشند و محیط زیست ارثیه‌ای است که برای فرزندانشان باید به جا بگذارند. در گذشته در ژاپن چند هزار نفر براثر آلودگی جیوه و چرنویل مردند یا فاجعه آلودگی هوای لندن رخ داد و بعد از آن مردم حساس شدند، عبرت گرفته اند و قدر می دانند. ولی ما کوچک ترین خسارتی که ما دیدیم ریزگرد بوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر