کد خبر: 56365
A

سردار جلالی: احتمال حملات بیوتروریستم هیچگاه منتفی نیست

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: کشورهای زیادی هستند که حملات زیستی هدفمندی را در چهارچوب اهداف اقتصادی انجام می دهند؛ از این رو، احتمال حملات تروریستی همیشه وجود دارد.

سردار جلالی: احتمال حملات بیوتروریستم هیچگاه منتفی نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی در این رابطه افزود: در زمان حاضر امکان حملات بیوتروریسم وجود دارد و یکسری از نمونه های آن را هم داشته ایم و در سایر کشورها نیز نمونه های آن وجود داشته که از جمله آن اقدام بیوتروریسمی برای زدن فرماندهان، رهبران و مسئولان بوده است. ترور یاسر عرفات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و هوگو چاوز رئیس‌جمهوری ونزوئلا مشکوک به مرگ بیوتروریسم بوده اند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه اگر یک کشور علیه یک کشور دیگر اقدامی را انجام دهد، این دسته از تهدیدات و راهبردها پنهان است؛ در واقع نه می شود گفت هست و نه می شود گفت نیست، از کجا می توان گفت هست از آنجایی که ما باید شبکه های آزمایشگاهی کاملا پیشرفته ای داشته باشیم که هیچ عنصری نتواند از آن عبور کند، این شبکه ها اکنون در کشور کامل نیست و ما باید قدرت تشخیص آزمایشگاه‌ها را در کشورمان گسترش دهیم. 
وی افزود: نمی توان یک محصول را قطعی رد کرد، باید دوره آزمایش خود را بگذراند، اگر دوره آزمایش خود را گذارند، می تواند قابل اطمینان باشد. اما اگر دوره آزمایش خود را نگذراند، می‌تواند خطراتی برای مردم داشته باشد.
سردار جلالی ادامه داد: به طور کلی سلامت انسان، دام، طیور و آبزیان، محصولات کشاورزی و نباتات و آب آشامیدنی در مجموع 6 محور اساسی پدافند زیستی به شمار می روند که انسان، خانواده و امنیت غذایی و زندگی سالم از مهمترین اولویت‌ها آن به شمار می‌روند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دشمنان می توانند از طریق تهدیدات زیستی سلامت مردم را به خطر بیندازند و در این زمینه چه تهدیداتی وجود دارد، این مطلب را عنوان و اظهار داشت: تهدیدات زیستی یک واقعیت است که یک اندازه آن طبیعی و یک اندازه آن انسان ساخت است.
سردار جلالی توضیح داد: تهدیدات زیستی طبیعی یعنی اینکه تحولات اقلیمی (گرما، سرما، تغییرات شدید اقلیمی، تبادلات بین کشورها) آنها را به وجود می آورد، به طور مثال در تبادلات بین کشورها در حوزه طیور، پرندگان می توانند ناقل آنفلوانزا باشند یا در حوزه تبادل انسان ها در ورودی و خروجی فرودگاه ها مسافران می توانند ناقل بیماری ها مختلفی باشند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: وقتی صحبت از تهدیدات زیستی می ‌شود، منظور فقط تهدیدات طبیعی از جمله سیل و زلزله نیست، بلکه منظور تهدیدات انسان ساز است که توسط دشمن، عوامل دست نشانده دشمن در داخل و عوامل انسانی به طور ناخواسته پیش می‌آید.
وی گفت: اولویت نخست پدافند غیرعامل زیستی حفظ جان انسانها و به عبارتی حفظ سرمایه انسانی کشور است، از این رو حتی اگر عوامل زیستی ناخواسته ایجاد شود و جان انسان را تهدید کند، از نظر پدافند غیرعامل نوعی تهدید تلقی می‌شود. 
سردار جلالی تصریح کرد: مدل‌ های زیستی یکی از روش ‌های اساسی تروریسم برای تضعیف بنیان یک حکومت و دولت به شیوه‌های مختلف است، از سوی دیگر اگر بخواهیم یکی از مهمترین نقطه‌ های حمله در مدل‌های زیستی را عنوان کنیم باید به شاخص حوزه ایمنی زیستی که دربرگیرنده مجموعه بیماری‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌‌ها، سلامت غذایی و بهداشت است، اشاره کنیم.
هرگونه آلودگی از نوع ویروسی یا میکروبی که به وسیله آذوقه یا هر نوع نیازمندی‌های طبیعی توسط دشمنان به کشور وارد شود، تهدید زیستی به شمار می ‌رود و مجموعه اقداماتی که برای کاهش آسیب ‌پذیری جامعه و حفظ سرمایه انسانی انجام می‌شود، پدافندغیرعامل است./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر