کد خبر: 56526
A

واکنش هدایت الله خادمی به انتشار فیلم توهینش به مردم/ چرا باید عذرخواهی کنم ؛مظلوم واقع شدم/ نماینده مجلس 99 فحش می‌شنود یکی را جواب می‌دهد

چرا باید عذرخواهی کنم؟ شما می‌خواستید این را بپرسید؟ من تازه در این ماجرا مظلوم واقع شدم! شما اول فیلم 45 دقیقه‌ای را ببینید. شما به عنوان خبرنگار باید کل ماجرا را ببینید، بروید از همان سایت‌ها کل فیلم را بگیرید.

واکنش هدایت الله خادمی به انتشار فیلم توهینش به مردم/ چرا باید عذرخواهی کنم ؛مظلوم واقع شدم/ نماینده مجلس 99 فحش می‌شنود یکی را جواب می‌دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه آفتاب یزد نوشت: دومینوی پخش فیلم‌هایی از نمایندگان همچنان ادامه دارد، بعد از علی مطهری که به یکی از معترضین به سخنرانی اش گفت: نادان، واژه‌های منشوری نماینده سراوان در سازمان گمرک پر سر و صداترین اتفاق ازاین دست بود که همچنان نیز به عنوان یکی از موضوعات پرحاشیه ای خبری، کشش سوژه شدن برای رسانه‌ها را دارد. بعد از آن هم ویدئویی از نماینده دیگری منتشر شد که در آن هنگام خروج از مکانی به شهروندی که از وی «کار می‌خواهد» می‌گوید «بیجا می‌کنی از من کار می‌خواهی، شرت را کم کن.» وی به این شهروند می‌گوید «غلط می‌کنی» و «وقتی به آدم احترام می‌گذاری، شورش را درمی‌آورند.»
رفتار یکی دیگر از نمایندگان خانم مجلس هم تعجب خیلی‌ها را برانگیخت، این نماینده خانم در مجلس در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، هنگام سخنرانی می‌گوید کسانی که رای نداده اند، حق ندارند شکایت کنند و اگر صدایشان دربیاید خود من آنها را خفه خواهم کرد!
اما در جدیدترین فیلمی که از یک نماینده مجلس پخش شده است این بار پای یک نماینده اصولگرای مجلس گیر است. نماینده ای که خطاب به یکی از افراد معترض به او وی را با لفظ «عقب مانده» یاد می‌کند. او البته به دلیل نطق‌های ضد دولتی اش پیشتر نیز خبرساز شده بود. اما حاشیه اصلی و قبلی او به واسطه دعواهایی بود که با وزارت نفت بر سر میزان حقوقش پیدا کرده بود. ابتدا وزارت نفت ادعا کرد او حقوق 27 میلیون تومانی از نفت می‌گیرد و بعد هم اینگونه سخن گفته شد که وی از ثروتمندان مجلس است. پخش فیلم حرفهای این نماینده مجلس خطاب به یکی از مردم باعث شد تا با هدایت الله خادمی درباره حاشیه جدیدی که برایش پیش آمده گفت و گو کنیم و البته نیم نگاهی هم به ماجراهای جنجال حقوق بگیری اش از وزارت نفت نیز بیندازیم. 

آقای خادمی! روز گذشته فیلمی از شما منتشر شده است که در آن به یکی از مردم معترض گفته‌اید«عقب مانده!» می‌خواهیم در این باره توضیحات خود شما را بشنویم، به هر حال بعد از ماجرای نماینده سراوان، اخیرا فیلم‌های دیگری از ناسزاگویی برخی نمایندگان از جمله خود شما منتشر شده است، ماجرا چیست؟
این کلیپ مربوط به دو سال پیش است. به شهری به نام «ده دز» رفته بودیم. در آنجا جلسه شورای اداری بود، این آقا نسبت به همه اعضای شورا داد و قال می‌کرد، می‌خواست به جلسه وارد شود، جلسه ما تمام شد، در خیابان با مردم در حال صحبت بودیم، او 45 دقیقه به من بد و بیراه می‌گفت.

مگر چه گفت؟ آیا ناسزایی گفت که به او عقب مانده اطلاق کردید؟
همه چیز می‌گفت، به همه چیز ایراد می‌گرفت، با نطق‌های من مشکل داشت، اینکه چرا علیه رئیس‌جمهور صحبت می‌کنم، چرا علیه وزرا طرح سوال می‌کنم؟ نباید این کار را بکنم.
من هم گفتم نماینده‌ام نمی‌شود که هیچ نگویم و در مجلس روزه سکوت بگیرم به هر حال مرتب با لحن خاص خود به من می‌تاخت با آنکه نیروی انتظامی هم آنجا بود گفتم اجازه بدهید هرچه می‌خواهد بگوید، اما آنها همان 30 ثانیه آخر را که من به وی گفتم عقب مانده را گرفتند و این فیلم همان موقع –دوسال پیش- پخش شد. اما اینکه چرا امروز دوباره پخش می‌شود، بر می‌گردد به برخی سایت‌ها از جمله سایت حاشیه مجلس و سایت و کانال‌هایی که از بعضی جاهای دولتی تغذیه می‌شوند و کلا نظام پارلمانی را خدشه‌دار می‌کنند. آنها تلاش دارند نظام پارلمانی در کشور زیر سوال برود و می‌خواهند کاری کنند که اساسا مجلس در کار نباشد، کار آن‌ها فراتر از این حرفهاست! متاسفانه با پول‌های دولت این حرکات مشکوک صورت می‌گیرد.

یعنی پخش این فیلم را کاردولت می‌دانید؟
من نمی‌گویم دولت فیلم را پخش می‌کند، چنین چیزی نگفتم. ولی اگر برخی از این کانال‌هاوسایت‌ها را ببینید یکسری تبلیغات همیشگی از بانک‌های دولتی دارند و طبق بررسی‌هایی هم که شده است این سایت‌ها و کانال‌ها، دریافتی‌های خوبی را از مراکز دولتی از طریق رابطه‌هایشان به دست می‌آورند.

آیا برفرض صحت صحبت شما، تصور می‌کنید این اظهارات، لفظی که شما به یک فرد با عنوان «عقب افتاده» اطلاق کرده اید را توجیه می‌کند؟
یعنی به نظر شما اگر او هزار تا فحش به من می‌دهد من حق عکس العمل ندارم؟ 

اما اظهاراتی که وی در باره عملکردتان بیان می‌کرد انتقادهایی بود که شما با فحش جواب آن را داده اید.
او هم فحش و ناسزامی‌داد، فحش‌ها را که نمی‌شود الان به شما بگویم که چه بود.

یعنی واقعا قبلش به شما فحش و ناسزا گفته بود؟
بله! به طوری که اگر من پیگیری قضائی می‌کردم داستان برایش می‌شد. حتی از من خواستند که شکایت کنم که آن موقع گفتم او یک آدمی در آن دور اطراف است، چه کارش دارید! 
بالاخره وقتی می‌بینید امثال آقای نوری زاده و محسن سازگارا و ایرنا علیه ما حرف می‌زنند برای آن است تا نظام پارلمانی را زیر سوال ببرند، البته برخی از ما نمایندگان هم اشکالاتی داریم ولی شما خود آقای رئیس‌جمهور را ببینید! آیا اطرافیانش و بادیگاردهایش می‌گذارند که کسی به او فحش بدهد؟

می‌گویید برخی سایت‌هایی که بعضا مورد حمایت دولت هستند دست به پخش این فیلم زده اند، در حالی که پیشتر فیلم‌هایی برای علی مطهری و نماینده سراوان نیز پخش شد، نمایندگانی که در لیست اعتدال و امید یعنی حامیان دولت هستند، بنابراین نمی‌توان استنباط شما را منطقی دانست.
کاری به اعتدال و غیر اعتدال ندارند. این گروه کل نظام پارلمانی را هدف قرار داده‌اند تا بگویند نظام پارلمانی و مجلس برای ایران خوب نیست.

شما به رفتار نماینده سراوان هم حق می‌دهید؟
به هر حال جای تاسف دارد که یک نماینده را در سازمانی (گمرک) راه ندهند، این موضوع از همان نشات می‌گیرد که می‌خواهند ارزش نماینده را پایین بیاورند.و یک نماینده که باید وزیر را تایید صلاحیت کند یا حتی می‌تواند به عدم کفایت رئیس‌جمهور رای بدهد در یک سازمان کوچک می‌رود و اینگونه به او بی‌حرمتی می‌شود.البته اینکه او آن صحبت‌ها را هم مطرح می‌کند درست نیست، از آن دفاع نمی‌کنیم. 
اما اکنون که من و شما داریم با هم صحبت می‌کنیم، اگر من 10-20 تا ناسزا بار شما کنم آن وقت باید عکس‌العملتان را ببینم؟ مگر دولتی‌ها کم به مردم ناسزا گفته‌اند؟ نمونه‌اش وزیر بهداشت تا به حال چند بار عصبانیت و فحاشی او پخش شد؟ خود رئیس‌جمهوردر نطق‌هایش به مخالفینش می‌گوید بروید به جهنم، آن‌ها را بی‌سواد خطاب می‌کند. به هر حال همه ما انسانیم ماشین که نیستیم عصبانی نشویم و واکنش نشان ندهیم. من معتقدم حرکات اخیر از خارج هدایت می‌شود و می‌خواهند نظام پارلمانی را تحت‌الشعاع قرار بدهند دلیلش هم فعال شدن طرفداران پادشاهی و تحرکات اخیر نوادگان پادشاهی است!

اجازه دهید مشخصا راجع به همین فیلمی که از شما پخش شده صحبت کنیم در حال حاضر شما به خاطر ناسزایی که به آن فرد گفتید عذرخواهی نمی‌کنید؟
چرا باید عذرخواهی کنم؟ شما می‌خواستید این را بپرسید؟ من تازه در این ماجرا مظلوم واقع شدم! شما اول فیلم 45 دقیقه‌ای را ببینید. شما به عنوان خبرنگار باید کل ماجرا را ببینید، بروید از همان سایت‌ها کل فیلم را بگیرید.

تحت هر شرایطی آیا یک نماینده باید چنین واکنشی از خود نشان دهد؟ به فرض که آنها شما را عصبانی کرده باشند شما به عنوان یک سیاستمدار نباید بگذارید که کسی بتواند عصبانیتان کند و شما را وارد بازی و جریان‌سازی که می‌خواهد بکند.
آن نماینده‌هایی که خودشان را در شیشه کردند و میان مردم نمی‌روند چنین مشکلاتی برایشان کمتر پیش می‌آید. اما نمایندگانی که در میان مردم می‌روند به هر حال هم موافق و هم مخالف دارند و وقتی که میان مردم هستند، حرف‌های زیادی زده می‌شود و در جاهایی نیز بحث‌های این‌چنینی مطرح شود.

نظرتان راجع به رفتارهای مشابه نمایندگان سراوان،جلفاوعلی مطهری و... چیست؟
در سایر کشورها پارلمان تشکیل می‌شود و از درون پارلمان‌ها دولت به وجود می‌آید، اگر دولت خوب عمل نکرد، پارلمان در برابر آن عکس العمل نشان می‌دهد، متاسفانه در کشور ما دولت‌ها بر سر کار می‌آیند و دولت‌ها لیست کاندیدای مجلس را می‌دهند و به خصوص مردم کلانشهرها نیز ندانسته و نپرسیده به لیست دولت رای می‌دهند! آن موقع این نمایندگان دولت به مجلس می‌آیند و مجلس تبدیل به حیاط خلوت آن‌ها می‌شود. همین‌هاست که اکنون در حال آسیب زدن به مجلس است و مجلس امروز نمی‌تواند کاری بکند، آن هم به این دلیل که اکثر نمایندگان، نامزدهای دولتند از آنجا که اکنون این نمایندگان به دولت بدهکاری دارند، دولت اگر به آنها بگوید، روز، شب است آن را می‌پذیرند. حال اگر 4 نماینده مستقل هم پیدا شد فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داد سعی می‌کنند برای آنها حاشیه درست کنند.

این صحبت شما در صورتی درست است که امروز حاشیه‌های این‌چنینی تنها برای نمایندگان مخالف دولتی مثل شما بود، اما علی مطهری یا نماینده سراوان که از حامیان دولتند و از حزبی دیگر!
من کاری به حزب و گروه ندارم، اما در همه جناح‌ها نمایندگانی هستند که مستقل عمل می‌کنند و برایشان حاشیه به وجود می‌آید، الان نمایندگانی هستند که دو سال و نیم است که روی صندلیشان نشستند و حرفی نیز نزدند، اما در این میان بعضی از هر سه فراکسیون صحبت می‌کنند، حرف می‌زنند، پیگیرهستند و فرقی هم نمی‌کند، اصلاح‌طلبند یا اصولگرا. اما در ایران هم مانند کشورهای آمریکای جنوبی برخی نمایندگان فعال را سعی می‌کنند ساکت کرده یا به اشکال مختلف برایش حاشیه بیافرینند، این حاشیه انواع و اقسام دارد که یکی از آنها خراب کردنشان از طریق عصبانی کردن آن‌ها و سپس پخش این فیلم‌هاست. 

آقای جنتی اخیرا به این موضوع اشاره داشتند که برای نماینده‌ها باید یکسری کلاس‌های آموزشی و اخلاقی گذاشته شود، به نظرتان با توجه به رفتارهایی که اخیرا از سوی نمایندگان به هر دلیلی سرزده این کلاس‌های اخلاقی نیاز است؟
همه باید اخلاقشان را حفظ کنند، از رئیس‌جمهور بگیرید تا بقیه. شورای نگهبان اگر می‌خواهد کلاس بگذارد این کلاس را بیشتر باید برای رئیس‌جمهور و وزرا بگذارد. به ویژه که آنها کار اجرایی می‌کنند. اما اگر فکر می‌کنید هروقت این کلاس‌های اخلاقی را پاس کردید (!) آن وقت در دوره کاری، اگر چند نفر به شما فحش بدهند و شما بگویید چشم بفرما فحش بده! را نمی‌دانم. آیا با این کلاس‌ها مشکلات ما حل می‌شود؟ وضعیتمان در ایران این است که جوانان بیکارند، مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیار است و همه عصبانی و در حال پرخاشگری علیه یکدیگرند، مجلس و دولت نیز به هم می‌پرند! 

پس این پرخاشگری‌های مردم در خیابان‌ها به نمایندگان مجلس هم سرایت کرده است؟
نه! رفتارها و پرخاشگری‌های نمایندگان یک هزارم دولتی‌هاست.

یعنی ناسزاگویی‌ها بیشتر در دولت دیده می‌شود.
در جامعه ما اگر دوتا راننده با هم تصادف کنند، بیرون از ماشین به هم فحش می‌دهند و با هم درگیری فیزیکی پیدا کرده و منتظر پلیس نمی‌مانند. ما در این کشور مجموعه‌ای از مشکلات داریم که آثار اجتماعی خودش را در جایی دیگر به شکل دیگر نشان می‌دهد، دلیل این چیست؟ این است که دولت‌ها فساد اقتصادی می‌کنند، خودشان می‌خورند و به فرزندانشان می‌رسند، فقر که گسترش پیدا می‌کند جوانان ما که بیکار می‌شوند! نتیجه اش پرخاشگری و دعواست. خود خبرنگاران در ماه فقط 100 دلار می‌گیرند!با این پول می‌شود برای یک ماه زندگی کرد ؟! البته شما که خبرنگار دولتید بیشتر می‌گیرید!

ما که در دولت نیستیم؟
به هر حال کسی که در ماه 100 دلار می‌گیرد می‌خواهید آرامش داشته باشد؟ چگونه می‌توان آرامشش را حفظ کرد، جوانان، فقیر و بیکارند، ما می‌خواستیم ژاپن باشیم و آلمان اما این هستیم، همه عصبانی و ناراحت. آن وقت است که همه به هم بد و بیراه می‌گوییم، این حالت عادی مملکت ما شده است. برای آنکه هر دولتی که بر سر کار می‌آید هشت سال انرژی و منابع این مملکت را هدر می‌دهد تا به خودشان و خانواده شان برسند، بچه‌هایشان را به آمریکا بفرستند، شما یک گزارش در این باره نرفتید که چرا بچه‌های مسئولین درآمریکا هستند. چون از دولتید.

نه دولتی هستیم و نه از دولت پول می‌گیریم، البته در این باره هم گزارش رفته‌ایم. حقوقمان هم با 20 میلیون تومانی که گفته می‌شود برخی نمایندگان می‌گیرند زمین تا آسمان فرق دارد؟ حقوق من هم همان 100 دلار( به قیمت دلار 10-12 هزار تومان) امروز است. 
20 میلیون تومان؟ اگر در نفت کار کنید حتی ممکن است حقوقتان به 40 میلیون تومان هم برسد!

آقای خادمی! اگر باز هم اتفاق مشابهی برایتان رخ می‌داد یا دوباره به آن زمان درگیری برگردید باز هم این لفظ را خطاب به آن فرد معترض به کار می‌بردید و چنین رفتاری نشان می‌دادید؟
بستگی به شرایط دارد.

یعنی ممکن بود دوباره ناسزا بگویید؟
ببخشید! اگر یکسری الفاظی خطاب به شما به کار گیرند شما چه می‌گویید؟ می‌خواهید من دو تا کلمه به کار ببرم ببینم مصاحبه را قطع می‌کنید؟ یا نه؟

البته از نماینده مجلس چنین توقعی نمی‌رود؟
نماینده مجلس 99 تا را می‌شنود و یکی را پاسخ می‌دهد، در آن یک جا هم از لحاظ سیاسی اگر نماینده پاسخ ندهد ممکن است اصلا او را از آن منطقه بیرون کنند و بگویند فلانی ترسوست. همه چیز بستگی به شرایط و منطقه دارد. باید همه موارد را دراین موضوع با هم دید. 

آقای خادمی! شما پیشتر یک حاشیه دیگر نیز داشتید و آن بحث حقوق بیش از 20 میلیون تومانتان از شرکت نفت در دوره نمایندگی‌تان بود؟
من کارمند نفت هستم و مدیرعامل شرکت‌های نفتی بودم و رتبه‌ام نیز بالاترین است. از مدیرعاملی به مجلس آمدم. هر نماینده‌ای که کارمند جایی است حقوقش را یا از مجلس می‌گیرد یا از همان سازمان و وزارتخانه‌ای که بوده است. من هم حقوقم را از همان وزارتخانه‌ای که بودم می‌گرفتم، اما وقتی که به مجلس آمدم دیدم که برخی از دوستان که نماینده شدند و مثلا در وزارت آموزش و پرورشند یا فرضا در اداره کار و امور اجتماعی‌اند یا در جهاد کشاورزی‌اند و سهم حقوقشان پایین است، یک مرتبه خودشان و پرونده شان را به طور کلی به شرکت و وزارتخانه نفت منتقل می‌کنند و فیش حقوقشان برابر با 20میلیون تومان ما شد، ما اعتراض کردیم گفتیم کاری با حقوق این افراد نداریم، اما این رانت دو طرفه‌ای است که آن‌ها استفاده می‌کنند، با این اوصاف دیگر این نمایندگان نظارتی بر کار وزارتخانه نمی‌کنند پس چرا باید این نماینده‌ها از نفت حقوق بگیرند؟ اما از آنجایی که خبرنگارانمان به خاطر همان حقوق 100 دلاری که می‌گیرند کاری به موضوعات به صورت مستقل ندارند، وقتی وزارت نفت گفت که خادمی هم از نفت حقوق می‌گیرد دیگر به دنبال این نرفتند که ببینند خادمی کارمند نفت است وحرف او چیزدیگری بود. همه فکر کنند که خادمی هم از وزارتخانه دیگری به مجلس آمده ولی از نفت حقوق می‌گیرد. 

شما اصلا از مجلس حقوق نمی‌گیرید؟
مگر می‌شود از دو جا حقوق بگیرم.

حقوقتان 27 میلیون نیست ؟همان 20میلیون تومان است؟
سقف حقوق 20 میلیون تومان است. یک وقتی 16 میلیون تومان و یک وقتی 13 میلیون تومان هم شده است. 

اجازه دهید یک نقل قولی از آقای رشیدپور در برنامه حالا خورشید که کلیپش هم در شبکه‌های مجازی پخش شد بکنم که گفته بود «نماینده‌‌ای که 20 میلیون از وزارت نفت بگیرد نمی‌تواند وضع مردم و مشکلات اقتصادی آنها را درک کند»
رشیدپور چرا در باره همکار من که رتبه‌اش از من پایین‌تر است و معاون وزیر نفت که حقوقش را 50 میلیون زدند چیزی نمی‌گوید، چرا حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز که 98 میلیون گرفت را نگفت. کسی بار رشیدپور و اظهاراتش در صدا و سیما کاری ندارد، چون فرزند شهید است. اما سوال من این است خود رشیدپور چه قدر می‌گیرد؟ پول این آرایشش را از کجا می‌آورد؟ او که بیشتر از حقوق من بابت آرایشش می‌دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر