کد خبر: 56623
A

آیت الله مکارم شیرازی: گروهی برای تضعیف مرجعیت و حوزه ها تلاش می‌کنند ‌

آیت الله مکارم شیرازی، در دیدار اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مهم ترین چالش‌ها و آسیب‌های متوجه نظام اسلامی را برشمرد.

آیت الله مکارم شیرازی: گروهی برای تضعیف مرجعیت و حوزه ها تلاش می‌کنند ‌

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با تاکید بر این که همه باید قدر این انقلاب را بدانیم و در حفظ و تقویت آن بکوشیم، عنوان کرد: خدا را شاکریم که با این همه دشمنی و مخالفت ها و کینه توزانی که قصدشان براندازی نظام بود، این انقلاب و نظام از همه این آسیب ها گذشته و الان به چهل سالگی خود رسیده است.

وی افزود: طوفان های سهمگینی در اطراف ما بوده است؛ اما بحمدلله با توکل به خدا، توسل، اتحاد و تکیه بر ارزش های دینی همه اینها را پشت سر گذاشته ایم، امیدواریم در آینده نیز با همین نگاه بتوانیم طوفان ها و مشکلات را پشت سر بگذاریم.

مکارم شیرازی علل مبقیه انقلاب را همان عوامل محدثه ذکر و تاکید کرد: همان عواملی که سبب شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد همان ها برای تداوم انقلاب اسلامی نیاز است، گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امری مهم است اما باید فکر کنیم آسیب ها دامان انقلاب را نگیرد.

وی اتحاد مردم را از مهم ترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی دانست و افزود: قبل از انقلاب همه دست به دست هم دادند و باعث شدند تا انقلاب به ثمر بنشیند، در رفراندوم جمهوری اسلامی نیز 98 درصد مردم رای مثبت دادند، اگر این اتحاد تبدیل به اختلاف شود، بدانید ما منحرف خواهیم شد، باید روز به روز این اتحاد را حفظ کرد، اتحاد با شعار نیست؛ باید عوامل اختلاف را از بین برد و الا با شعار اتحاد حاصل نخواهد شد.

مکارم شیرازی خلوص نیت را از دیگر عوامل پیروزی انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: در آن ایام همه فکر و ذکرشان پیروزی انقلاب اسلامی بود، مساله مهم دیگر آمادگی برای فداکاری بود، در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی و نیز بعد از آن در جنگ تحمیلی جلوه های بی نظیری از این اخلاص و فداکاری به منصه ظهور رسید.

وی با تاکید بر این که دشمنان از همه راه ها برای ضربه زدن به انقلاب وارد شده اند اما به فضل الهی راه به جایی نبرده اند، گفت: اگر این عوامل را حفظ  و تقویت کنیم یقین بدانید دشمنان بعد از این نیز کاری از پیش نخواهند برد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم مراقبت نسبت به آسیب هایی که می تواند برای انقلاب و کشور ایجاد مشکل کند، تحزب و ترجیح منافع جناحی بر منافع ملی را یکی از این آسیب ها دانست و اضافه کرد: متاسفانه علائم این مساله بعضا در گوشه و کنار پدیدار شده است؛ عده ای که کاری به پیشرفت نظام و کشور ندارند و تنها منافع گروه و حزب شان برای شان مهم است، این که هر گروهی به فکر منافع خودش باشد آسیب بزرگی به انقلاب وارد می کند، این تفکر باید از بین برود، همه به فکر پیشرفت کشور و مبارزه با دشمن باشند بویژه در شرایط فوق العاده حساس کنونی.

وی آسیب دیگر متوجه انقلاب را کمرنگ شدن ارزش های اسلامی دانست و افزود: برخی گروه ها نسبت به مسائل اسلامی چندان حساسیتی ندارند، این موضوع سبب کمرنگ شدن ارزش ها می شود، وقتی این گونه شد و اسلامیت رنگ باخت تنها جمهوریت می ماند که امام آن را قبول نکردند؛ بنابراین نباید اجازه دهیم ارزش ها در جامعه کمرنگ شود.

وی تجمل گرایی و زندگی اشرافی را از دیگر آسیب های متوجه انقلاب ذکر کرده و تصریح کرد:  اشرافی گری و زندگی تجملاتی فکر انسان را مشغول می‌کند، بویژه در دوران تحریم، ساده زیستی اهمیت مضاعفی پیدا می کند، اگر چنین روحیه ای و سبک زندگی ای نباشد، مشکلات حل نمی شود.

وی بیان کرد: آسیب دیگر فاصله گرفتن از مردم است؛ فاصله گرفتن از توده های مردم بزرگ ترین آسیب است؛ قبل از انقلاب کسی باور نمی کرد بتوان در برابر تشکیلات شاهنشاهی با آن هیمنه ایستاد اما تکیه بر مردم بویژه اقشار مستضعف و محروم سبب شد که آن رژیم ساقط شود.

مکارم شیرازی تاکید کرد: آسیب دیگری که اخیرا پدیدار شده، این است که گروهی برای تضعیف مرجعیت و حوزه ها تلاش می کنند، اینها یک نفر و چند نفر هم نیستند، منافع خود را در این می دانند که حوزه و مرجعیت تضعیف شود، گاهی در مراکز حساس هم نفوذ می کنند این را باید مراقب باشیم.

وی با تصریح بر این نکته که ما هرچه داریم از حوزه‌هاست، تصریح کرد: حضرت امام بر اساس مرجعیت توانست انقلاب را به پیروزی برساند، مرحوم آیت الله کاشانی نتوانست کاری بکند و مظلوم هم واقع شد، لکن امام با تکیه بر مرجعیت به میدان آمد و انقلاب به ثمر نشست؛ در عراق می بینیم مرجعیت چه کارهای مهمی انجام می دهد و چه مشکلاتی را حل می کند.

مکارم شیرازی عنوان کرد: باید مراقب باشیم این مساله هم ادامه پیدا نکند و نباید اجازه دهیم عده ای بین نظام، حوزه ها و مرجعیت فاصله بیندازند؛ همه باید در کنار هم باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر