کد خبر: 56802
A

شمخانی: محور تلاش ایران در افغانستان ایجاد ثبات و امنیت است

دبیر شورای امنیت ملی گفت: محور تلاش ایران در افغانستان ایجاد ثبات، امنیت توسط دولت افغانستان در داخل این کشور است.

شمخانی: محور تلاش ایران در افغانستان ایجاد ثبات و امنیت است

به گزارش دیده بان ایران، از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی امروز- چهارشنبه- با حضور در جمع خبرنگاران، در رابطه با نحوه شکل گیری گروه های تروریستی در افغانستان، افزود: همانطور که در صحبت های ترامپ در طول انتخابات ریاست جمهوری وی و همچنین از قول روسای قبلی دولت آمریکا عنوان شده است، تشکل دهنده طالبان و داعش خود آمریکاست.
وی ادامه داد: این مطلب را حتی یکی از رهبران مرحوم منطقه، خانم بوتو هم در اظهارنظری که از نقش کشورهای منطقه در شکل گیری طالبان داشت، اشاره کرده است.
شمخانی بیان کرد: در طول ادوار همیشه، دولت افغانستان برای ما محور بوده است. امروز هم محور تلاش ما در افغانستان ایجاد ثبات، امنیت و پایداری ثبات توسط دولت افغانستان در داخل این کشور است.
دبیر شورای امنیت ملی اظهار داشت: طبیعتا مشکلات و اختلافاتی در این زمینه وجود دارد که این اختلافات، تاریخی را طی کرده است.

**باید با کسانی که می خواهند در کنار مردم افغانستان قرار بگیرند مذاکره کرد
وی اضافه کرد: امروز شرایطی شکل گرفته که با تروریست های پایداری که نقش نفرت آفرینی در جامعه اسلام دارند باید جنگید و با کسانی که به دنبال این هستند که سلاح هایشان را بر زمین بگذارند و در کنار مردم افغانستان قرار بگیرند، نیز باید مذاکره کرد.
شمخانی گفت: ما این روند را داریم، که در هفته آینده علنی تر خواهیم کرد و این راه به منظور کمک به دولت افغانستان است. 
دبیر شورای امنیت ملی افزود: به طور طبیعی کسانی که شکل دهنده این جریان های تروریستی هستند از ابتدا مخالف ایران بودند و ما می بینیم که داعش شکست خورده در شامات، با برنامه و حتی پشتیبانی آشکار به سمت درون افغانستان هدایت می شود.
وی اظهار داشت: طبیعتا این افراد از اینکه مردم افغانستان را در صلح ببیند، ناراحت می شوند چرا که دلیل حضورشان وجود تروریست هاست.
شمخانی بیان کرد: امیدوار هستیم که جمهوری اسلامی ایران همانطور که در میدان عمل ثابت کرده که ضدتروریست است و سردار شهید تقدیم کرد، در میدان صلح هم بتواند نقش خود را در جهت منافع منطقه و دولت افغانستان به خوبی انجام دهد.
به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی را در این سفر یک روزه که به دعوت حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان انجام شده، برخی مقامات عالی امنیتی، نظامی و سیاسی ایران همراهی می کنند. 
شمخانی پیش از این دیدار با عبداله عبداله رییس اجرایی افغانستان ملاقات کرد. بررسی راه های گسترش مناسبات دو جانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته و همکاری‌های مشترک مرزی و منطقه‌ای از مهم ترین اهداف سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به افغانستان است.
وی همچنین در جریان این سفر با حامد کرزای رییس جمهوری سابق افغانستان نیز دیدار و گفت و گو کرد. /ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر