کد خبر: 56816
A

عضو هیات رئیسه مجلس: رهبری گفتند ملاحظات معیشت مردم در بودجه در الویت قرار بگیرد

یک نماینده تهران در مجلس گفت: اگر هر بخشی از کشور چه به لحاظ منطقه‌ای و چه به لحاظ موضوعی بخواهد سهم خود را از بودجه بردارد بدون اینکه اتاق فکر مرکزی با یک جامعیت ملی بخواهد برنامه‌ریزی کند، عملاً خلاف فلسفه وجودی سازمان برنامه است و سازمان برنامه را تضعیف می‌کند. علاوه بر این موجب تبعیض ناروا در سطح کشور می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس: رهبری گفتند ملاحظات معیشت مردم در بودجه در الویت قرار بگیرد

به گزارش دیده بان ایران؛ چند وقت پیش بود که نمایندگان اصفهان در اعتراض به بی‌آبی استعفا دادند و در دو جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر نشدند. نمایندگان مستعفی خواستار تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود و ایجاد اصلاحاتی در بودجه سال 98 و ردیف دار شدن طرح‌های تأمین آب استان اصفهان بودند. درنهایت رئیس‌جمهور بر روی نامه نمایندگان استان اصفهان دستور داد تا موضوع تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود در دولت مطرح شود.

بعدازآن نمایندگان استان‌های خوزستان، چهارمحال و کهگیلویه در اولین جلسه علنی مجلس بعد از دستور حسن روحانی در جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند و مسعود پزشکیان که ریاست مجلس را بر عهده داشت خطاب به دولت گفت: نمایندگان استان‌های دیگر اعتراض دارند که اگر دولت بخواهد به خاطر استعفای نمایندگان اصفهان امتیاز بدهد، مابقی استان‌ها هم به این شکل اعلام اعتراض خواهند کرد. دولت نباید خارج از چارچوب امتیازی بدهد و باید بر اساس عدالت تصمیم‌گیری کند، زیرا مسئله آب برای همه کشور است.

اما این اعتراضات به جلسه ارائه بودجه از سوی حسن روحانی در مجلس هم کشیده شد و نمایندگان معترض به مساله آب با تجمع جلوی تریبون مجلس لحظاتی اظهارات روحانی را قطع کردند.

علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد از نگاه بخشی به بودجه سال 1398، می‌گوید که نگاه بخشی نگری، نگاهی است که در تمامی سال‌ها به بودجه و نظام بودجه‌نویسی کشور ضربه زده است.

او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»‌ گفت: اینکه هر بخشی از کشور چه به لحاظ منطقه‌ای و چه به لحاظ موضوعی بخواهد سهم خود را از بودجه بردارد بدون اینکه اتاق فکر مرکزی با یک جامعیت ملی بخواهد برنامه‌ریزی کند، عملاً خلاف فلسفه وجودی سازمان برنامه است و سازمان برنامه را تضعیف می‌کند. علاوه بر این موجب تبعیض ناروا در سطح کشور می‌شود.

او تأکید کرد: عدم توازن توسعه‌ای که در حال حاضر در کشور داریم ناشی از بخشی نگری است. یعنی یکی از صدمات مستقیم بخشی نگری برهم زدن توازن توسعه‌ای در کشور است که یک شهر می‌شود برخوردار و شهر دیگر منطقه غیر برخوردار. لذا برای برون‌رفت از این فضا حتماً باید به توازن بودجه‌ریزی برسیم و برای رسیدن به توازن بودجه‌ریزی باید از نگاه‌های بخشی نگری پرهیز کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به لابی‌ نمایندگان در بودجه‌های سنواتی، گفت: در بودجه 98 لابی‌گری کاهش خواهد داشت. آیین‌نامه داخلی مجلس تغییراتی داشته و پیشنهادهای نمایندگان که برای کمیسیون تلفیق می‌رفت در حال حاضر تابع ضوابط خاصی شده است. با توجه به این تغییرات نمایندگان می‌توانند پیشنهاد بدهند اما الویت با پیشنهاد‌های کمیسیون‌ها است. بنابراین نمایندگان در کمیسیون تلفیق کمتر امکان مانور دارند و بیشتر کمیسیون‌ها می‌توانند پیشنهاد بدهند.

رحیمی گفت: تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس در کاهش لابی‌گری‌ها و کاهش نفوذ برای سهم گیری منطقه‌ای یا بخشی از بودجه تأثیر دارد.

او گفت: الویت هایی که در برنامه‌های بالادستی پیش‌بینی‌شده باید در بودجه لحاظ شود. ضمن اینکه باید شرایط ویژه کشور را در نظر بگیریم. ما تحریم هستیم و ممکن است که تحریم‌ها وضعیت معیشتی مردم و بودجه ما را متأثر کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بودجه‌ای که دولت ارائه داد ملاحظات مهم، الویت‌ها، منابع و مصارفی را پیش‌بینی کرده بود و تا جایی که مقدور بود ملاحظات تحریمی را در نظر گرفتند. منتها نگاهی که رهبری داشتند این بود که ملاحظات معیشت مردم در الویت قرار بگیرد و به لحاظ بودجه‌ای موجب آسیب رساندن و آسیب‌پذیری مردم در زندگی عادی‌شان نشود. بنابراین در چارچوب بودجه تجدیدنظری صورت گرفت./اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر