کد خبر: 56942
A
دیده بان ایران علل و عوامل اظهار نظرهای جنجالی اخیر محسن رضایی را بررسی می کند؛

پوست خربزه ای زیر پای برادر محسن

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه در یک توییت جنجالی بار دیگر نشان داد که حاضر است برای ماندن در عرصه سیاسی کشور و افزایش تنش به قیمت دیده شدن، هر کاری را انجام دهد. فرمانده سابق سپاه عملیات لو رفته کربلای چهار را یک عملیات فریب برای دشمن خواند و گفت اگر تحلیلگر در فهم آن فریب بخورد وای به حال نوشته های او. به زبان ساده، شخصیتی که خود را در حد ریاست مجمع تشخیص یک نظام می داند اعلام کرده است که عملیات دی ماه سال 65 با 6 هزار شهید و 7 هزار مجروح تنها برای فریب دشمن بوده است. برخی معتقدند موضوع توییت دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام را نباید فارغ از ظرف زمان مورد بررسی قرار داد. خبر بیست و سی شبکه دوم صداوسیما که در اینگونه موارد طبق دهه های گذشته اصل را بر دفاع از اینگونه افراد قرار می داد شب گذشته با انتشار توییت های خلاف ادعای محسن رضایی نه تنها دفاعی از او نکرد بلکه وانمود کرد که در این مورد بی طرف است. این در حالی است که برخی جریان های خاص از جمله هواداران قالیباف هم در این بین سعی کردند موضعی خلاف ادعای سردار رضایی را در پیش گرفته و با ادعای او مخالفت کنند. اینکه توئیت جنجالی رضایی پوست خربزه ای است زیر پای او و یا اینکه بازی دولت است برای خارج کردنش از مدار تصمیم گیری در مجمع تشخیص، موضوعی است که در آینده مشخص خواهد شد اما اینکه بردار محسن تا چه اندازه آگاهانه وارد این بازی خطرناک شده است را باید تا تابستان آینده، به انتظار نشست.

پوست خربزه ای زیر پای برادر محسن

دیده بان ایران - جعفر عزتی: محسن رضایی میرقائد؛  سیاستمدار 64 ساله و فرمانده سابق سپاه پاسداران چند روزی است که به سوژه اول رسانه ها و شبکه های اجتماعی کشور تبدیل شده است. دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام که به گفته محمدرضا باهنر هم اکنون همه کاره مجمع است و به خصوص در موضوع لایحه FATF سعی می کند نقش برجسته ای را ایفا کند تا جاییکه مطهری درباره نقش او در نظارت بر مصوبات مجلس توسط مجمع تشخیص می گوید: « ایشان به اقتضای طبیعت نظامی‌گری؛ یعنی کشورگشایی و گسترش دادن قلمرو، درحال افزایش اختیارات مجمع و ورود به حوزه قانون‌گذاری است.» 

این طبیعت گسترش دادن قلمرو تا جایی پیش رفت که تنها چند ساعت پس از فوت آیت الله هاشمی شاهرودی، برخی شخصیت های نزدیک به محسن رضایی این خبر را مطرح کردند که این بار یک "غیر روحانی"  یعنی محسن رضایی می تواند رییس بعدی تشخیص مصلحت نظام شود. اما حسین مظفر، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اواخر هفته گذشته ضمن تکذیب این خبر خاطر نشان کرد که شرطی در قانون اساسی تعیین نشده اما بعید است که یک فرد غیر روحانی رییس مجمع شود چون فقها، علما و شخصیت های بزرگ روحانی و روسای قوا در مجمع حضور دارند، ضمن آنکه یکی از دستور کارهای مجمع تشخیص مصلحت عمل برمبنای احکام فقهی است بنابراین بعید می دانم که فرد غیرروحانی این منصب را بپذیرد یا حضرت آقا انتخاب کنند.

اظهار نظری که با توجه به شرایط سیاسی کشور؛ به واقعیت نزدیک تر است. اما دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه در یک توییت جنجالی بار دیگر نشان داد که حاضر است برای ماندن در عرصه سیاسی کشور و افزایش تنش به قیمت دیده شدن، هر کاری را انجام دهد. فرمانده سابق سپاه عملیات لو رفته کربلای چهار را یک عملیات فریب برای دشمن خواند و گفت اگر تحلیلگر در فهم آن فریب بخورد وای به حال نوشته های او. 

به زبان ساده، شخصیتی که خود را در حد ریاست مجمع تشخیص یک نظام می داند اعلام کرده است که عملیات دی ماه سال 65 با 6 هزار شهید و 7 هزار مجروح تنها برای فریب دشمن بوده است.

توئیت رضایی تا این لحظه واکنش های بسیاری را در پی داشته است. تا جاییکه برخی خانواده های شهدا در توییتر اعلام کرده اند که میخواهند علیه این فرمانده سابق اقامه دعوا کنند. در بین برخی فرمانده ها ن همرزمان برادر محسن هم ضمن تکذیب این خبر در گفت و گوهای متفاوت با رسانه ها صراحتا اعلام کردند که عملیات کربلای چهار، عملیات فریب نبوده است. برخی دیگر هم که بلنا به مصلحت کنونی شان، جزو هم طیفان محسن رضایی به شمار می روند با اما و اگر های فراوان و تعارف های نظامی، این ادعای محسن رضایی را نه تایید کردند و نه تکذیب. به طور مثال سردار کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت و گو با خبر 20:30 گفت که این عملیاات از ابتدا قرار نبود عملیات فریب باشد اما در ادامه اینگونه شد که سردار رضایی اعلام کردند. حسین الله کرم یکی دیگر از فرماندهای جنگ هم در گفت و گوی خود با روزنامه اعتماد اینگونه اظهار نظر کرد: عملیات لو رفته را عملیات فریب کردیم. مسعود ده نمکی هم در دفاع از محسن رضایی بر آمد و گفت که بهتر بود برادر محسن به جای عبارت عملیات فریب از کلمه عملیات ایذایی استفاده می کرد.

به هر ترتیب موضوع این گزارش تایید یا تکذیب ادعای محسن رضایی نیست. درباره عملیات کربلای چهار و به دنبال آن کربلای پنج حرف و حدیث بسیاری منتشر شده است. بالطبع کارشناسان جنگ در این رابطه باید اظهار نظر کنند. اما اینکه چرا محسن رضایی در چنین موقعیتی این ادعا را مطرح کرده است جای بحث دارد.

برخی معتقدند موضوع توییت دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام را نباید فارغ از ظرف زمان مورد بررسی قرار داد. خبر بیست و سی شبکه دوم صداوسیما که در اینگونه موارد طبق دهه های گذشته اصل را بر دفاع از اینگونه افراد قرار می داد شب گذشته با انتشار توییت های خلاف ادعای محسن رضایی نه تنها دفاعی از او نکرد بلکه وانمود کرد که در این مورد بی طرف است. 

این در حالی است که برخی جریان های خاص از جمله هواداران قالیباف هم در این بین سعی کردند موضعی خلاف ادعای سردار رضایی را در پیش گرفته و با ادعای او مخالفت کنند. اینکه توئیت جنجالی رضایی پوست خربزه ای است زیر پای او و یا اینکه بازی دولت است برای خارج کردنش از مدار تصمیم گیری در مجمع تشخیص، موضوعی است که در آینده مشخص خواهد شد اما اینکه بردار محسن تا چه اندازه آگاهانه وارد این بازی خطرناک شده است را باید تا تابستان آینده، به انتظار نشست.

 

 
 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر