کد خبر: 56955
A
سرپرست مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاطت محیط‌زیست:

اپدیم به رفع مشکل ریزگردها کمک خواهد کرد

از سال گذشته که مشخص شد کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد می‌خواهد در تهران مرکز اپدیم را مستقر کند سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل اینکه درگیرمعضل گردو غبار و چالش‌های مربوط به آن است درگیر این موضوع شد. سال گذشته که دومین شورای حکام برگزار شد از سازمان محیط زیست خواسته شد برای موضوع گردوغبار ملاحظات مربوطه را اعلام کند ما سال گذشته یک سری جلساتی را برگزار کردیم. در این جلسات برایمان مشخص شد که موضوع ریزگردها که اثرات اقلیمی بسیاری دارد در حال حاضر یکی از بزرگترین معضلات منطقه است و بلای طبیعی اگرچه اثراتش ناگهانی نیست اما فاجعه بار است.

به گزارش  پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ نرگس صفارسرپرست مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاطت محیط‌ زیست معتقد است با همکاری همه کشورهای منطقه می‌توان مشکل بزرک توفان ریزگردها رابه تدریج کاهش داده و از بین برد.

 

صفار گفت: از سال گذشته که مشخص شد کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد می‌خواهد در تهران مرکز اپدیم را مستقر کند سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل اینکه درگیرمعضل گردو غبار و چالش‌های مربوط به آن است درگیر این موضوع شد. سال گذشته که دومین شورای حکام برگزار شد از سازمان محیط زیست خواسته شد برای موضوع گردوغبار ملاحظات مربوطه را اعلام کند ما سال گذشته یک سری جلساتی را برگزار کردیم. در این جلسات برایمان مشخص شد که موضوع ریزگردها که اثرات اقلیمی بسیاری دارد در حال حاضر یکی از بزرگترین معضلات منطقه است و بلای طبیعی اگرچه اثراتش ناگهانی نیست اما فاجعه بار است.

او افزود: همانطور که می‌دانید اثرات منطقه ای گرد و غبار و اثرات ملی و فرامرزی آن بسیار بالا است و تنها مربوط به یک منطقه نیست و دائماً به خاطر آنکه منشا آن خارج از ایران است این گسترده شده و دارد تقریبا تمام آسیا را در بر می گیرد. از آنجایی که اپدیم مرکزی جهانی است ما نیز این فرصت را خواهیم یافت تا اطلاعات مان را در مورد این بلای طبیعی که منشا آن جایی خارج از خاک کشورمان است تکمیل کنیم.

 

صفار با اشاره به اینکه سال گذشته همکاری خود را با کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه و سازمان برنامه به عنوان نقطه تماس اسکاپ آغاز کرده اند گفت:‌ سال گذشته پیش از برگزاری دومین اجلاس ما نشست منطقه‌ای با حضور کارشناسان ارشد کشورهای چین مغولستان هند و چند کشور دیگر و کمیته‌ای از کارشناسان داخلی که متشکل از ستاد ملی گرد و غبار که از سازمان محیط زیست هواشناسی جنگل ها وزارت نیرو و وزارت بهداشت بودند برگزار کردیم.خروجی این نشست این بود که بدانیم چطور می‌توانیم بر روی موضوعاتی که مبتنی بر شواهد علمی است جمع آوری داده‌ها داشته باشیم و چطور می‌توانیم از فرصت اپدیم در منطقه غرب آسیا و آسیای مرکزی استفاده کنیم این فرصت اتفاق افتاد و ما اولین گام را برداشتیم برای اینکه نگاه محیط زیستی به موضوع گردوغبار در چارچوب بلایای طبیعی داشته باشیم.

 

او در همین زمینه افزود: سال گذشته در نشستی که در حاشیه نشست اسکاپ که در تایلند برگزار شد

ما پیشنهادات خود را به اپدیم و اینکه چطور میتوان اثرات توفان ریزگردها را کاهش داد ارائه دادیم. یک ماه و نیم پیشنیز نشست دیگری با موضوع گرد و غبار به موازات نشست سازمان برنامه و بودجه که به کل بلایا توجه داشت برگزار شد و از گرد و غبار به عنوان یک بلای طبیعی با اثر کند اما فاجعه بار از آن یاد شد.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاطت محیط‌ زیستاظهار داشت: همه همکاری هایی که با بخش‌های بین‌الملل خواهیم داشت منجر به رسیدن به یک هدف می شود. ما از برنامه های محیط زیست سازمان ملل اثر پذیر هستیم. موضوع ریزگردها تمام منطقه را درگیر کرده است و اینجا حضور یک مرجع بین المللی کمک بسیاری می‌کند تا کشورهای منطقه به هر دلیلی نمی توانند همکاری لازم را داشته باشند. درواقع اپدیم  آنها را کنار هم جمع می‌کند برای رسیدن به یک هدف..

 

صفار در پایان گفت: ما برای دستیابی و پایه‌گذاری یکسری اطلاعات اولیه و تامین این اطلاعات همیشه شکاف داریم چراکه اطلاعات ملی کشورهای مختلف یکپارچه نیست. اما اپدیم می‌تواند به منسجم کردن اطلاعات بلایا کمک کند و در صورت همکاری همه کشورهای منطقه در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر