کد خبر: 56957
A
فرزانه آقارمضانعلی رئیس گروه نظام فنی اجرایی سازمان برنامه و بودجه

میزبانی اپدیم رویدادی مهم برای کشومان است

منطقه آسیا- اقیانوسیه با بلایای طبیعی گوناگونی مواجه است. این مناطق دارای بیشترین حوادث طبیعی در جهان هستند و بالاترین آمار مرگ و میر و خسارات و آسیب‌ها بر اثر بلایای طبیعی نیز مختص این مناطق است. پس از زلزله بم جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تاسیس مرکزی در راستای مدیریت اطلاعات بلایا با هدف کم کردن آسیب‌های این حوادث را به اسکاپ( کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه) ارائه کرد که مورد استقبال کشورهای عضو قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ منطقه آسیا- اقیانوسیه با بلایای طبیعی گوناگونی مواجه است. این مناطق دارای بیشترین حوادث طبیعی در جهان هستند و بالاترین آمار مرگ و میر و خسارات و آسیب‌ها بر اثر بلایای طبیعی نیز مختص این مناطق است. پس از زلزله بم جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تاسیس مرکزی در راستای مدیریت اطلاعات بلایا با هدف کم کردن آسیب‌های این حوادث را به اسکاپ( کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه) ارائه کرد که مورد استقبال کشورهای عضو قرار گرفت. درنهایت در جلسه 67 اسکاپ، ‌قطعنامه 4/67 درمورد تأسیس مرکز اپدیم با جهت‌گیری‌های راهبردی پذیرفته شد. این جهت‌گیری‌ها عبارتند از: کمک به توسعه ظرفیت‌های مدیریتی اطلاعات بلایا در سطوح ملی و منطقه‌ای، رویکرد کلی مرتبط به مدیریت اطلاعات بلایا با توجه به خطرات، آسیب‌پذیری‌ها و در معرض خطر بودن در زمینه توسعه، ایجاد ظرفیت‌سازی، تجارب و ابتکار عمل‌های تکمیلی منطقه‌ای، تمرکز بر زیرمنطقه‌های بیشتر آسیب‌پذیر مانند جنوب، غرب، شمال و آسیای مرکزی.

نشست حکام مربوط به کشورهایی است که مدیریت پیگیری مرکز اپدیم را بر عهده دارند. این نشست‌ها به جهت اتخاذ تصمیم‌های کلی و مشخص کردن خطوط اصلی استراتژی مرکز برگزار می‌شوند. در نشست دوم که سال گذشته برگزار شد از نظر اسکاپ ایجاد این مرکز قطعی شده بود و مصوب شده بود و باید در ایران اجرایی می‌شد. در نشست سال گذشته برای یکسال آینده مرکز تصمیم گیری شده و خط مشی‌ها مشخص شدند. در  یک سال گذشته دو موافقت‌نامه با اسکاپ مبادله شد. یکی از آنها موافقتنامه مالی و دیگری موافقت‌نامه اداری بودند. در موافقت‌نامه مالی مسایل مالی بین جمهوری اسلامی ایران، مرکز اپدیم و اسکاپ تنظیم و مشخص شده بود و در موافقت‌نامه اداری نیز مشخص شده بود که مرکز اپدیم دقیقا چه زمانی افتتاح و آغاز به کار کند که این موضوع نیازمند برسی‌های امنیتی و تجهیز کردن مرکز و مشخص کردن کادر فنی آن بود که انجام شدند. در حال حاضر دفتر دائمی اپدیم که در خیابان سپند تهران قرار دارد کاملا تجهیز شده است و برخی از پرسنل آن که باید از طرف اسکاپ استخدام می‌شدند نیز به ایران آمده‌اند. بنابراین در طی یکسال گذشته و پس نشست دوم سران حکام این دو موفقتامه مبادله و اجرایی شدند. ضمن اینکه نشستی نیز آبان ماه امسال برگزار شد و در آن کشورهایی که در زمینه فعالیت اپدیم دارای مسئولیت هستند حضور داشتند و طی جلساتی درباره فعالیت‌های اپدیم در آینده به هماهنگی رسیدند. در این نشست علمی، الویت‌های مرکز اپدیم در خصوص حوزه‌های فعالیتش مشخص شد.

مهمترین رویداد این نشست افتتاح رسمی و آغاز به کار مرکز اپدیم در تهران خواهد بود. به این معنا که فعالیت‌های علمی و پژوهشی این مرکز آغاز شده و برنامه‌های سه سال آتی آن نیز مشخص خواهند شد. همچنین سرفصل‌های اصلی اپدیم و آنچه قرار است این مرکز به عنوان مرکزی کاملا دانش محور انجام دهد توسط اعضای شورای حکام در نشست آتی مشخص خواهند شد.

 

اپدیم یک مرکز بین المللی است که تحت نظارت اسکاپ که یکی از نهادهای سازمان ملل است فعالیت خواهد کرد. اپدیم مانند یونسکو یا یونیسف شعبه‌ای از مراکز دیگر در ایران نیست بلکه یک مرکز بین‌المللی است که کشورهای بسیاری در آن عضو هستند و مقر دائمی‌اش کشو ما خواهد بود. همه کشورهای عضو باید در این مرکز فعالیت داشته باشند و هرکدام از آنها نیز اهداف خود را در زمینه کاهش مخاطرات بلایای طبیعی انجام خواهند داد و کشور ما نیز باید حضوری فعال در این مرکز داشته باشد. باید مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف و... ارتباط‌شان را با این مرکز ایجاد کرده و با هم نیز در تعامل باشند. درواقع ما باید از حضور این مرکز در ایران به نفع کشورمان و بالا بردن سطح علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی نهایت بهره را ببریم. افتتاح مرکزی بین‌المللی به میزبانی ایران اتفاقی بزرگ برای کشورمان است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر