کد خبر: 56975
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

توضیح معاون سازمان برنامه و بودجه درباره حذف یارانه بگیرها

ایرج ندیمی در خصوص محاسن طرح حذف یارانه دهک های بالای افراد توسط استانداری ها اظهار کرد: یکی از محاسن حذف یارانه دهک های بالای جامعه امکان استانی شدن آن را به جای متمرکز بودن آن با انگیزه های جدید است.هدف از انگیزه جدید نیز جبران کسری بودجه استان ها از طریق دریافت یارانه افراد پردآمد استان است.

توضیح معاون سازمان برنامه و بودجه درباره حذف یارانه بگیرها

دیده بان ایران_ عرفان اسماعیل زاده: دولت در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۸، استانداران سراسر کشور را مجاز کرده تا با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و براساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی اقدام کنند.

منابع حاصل از حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام اولویت دار استانی همان استان خواهد شد.

بر اساس این تبصره در صورتی که خانوارها نسبت به حذف یارانه خود معترض باشند، استانداران با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظفند حداکثر ظرف مدت یکماه موضوع را بررسی و درصورت استحقاق، نسبت به برقراری یارانه آنها اقدام کنند.

یکی از منتقدان این طرح؛ جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس نهم است. وی در گفت و گوی خود با خبرگزاری تسنیم بیان کرده است که  تکالیفی در دولت های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم برای دولت مشخص شده تا طبق این تکالیف یارانه حداقل سه دهک بالای جامعه را حذف و سهم تولید، بهداشت و درمان را پرداخت کنند. متاسفانه دولت های مورد نظر هرسال از انجام تکلیف مربوطه سرباز زده به طوری که حتی بخشی از کسری منابع برای پرداخت یارانه را از محل منابع عمومی تامین کرده اند.

وی در ادامه افزود: منابع حاصل از حذف یارانه سه دهک بالای جامعه باید صرف توسعه زیرساخت ها و حمایت از تولید و یا اینکه بخشی از هزینه های دهک های پائین جامعه از طریق این مهم جبران شود.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منابع حاصل از حذف یارانه سه دهک بالای جامعه باید صرف توسعه زیرساخت ها و حمایت از تولید و یا اینکه بخشی از هزینه های دهک های پائین جامعه از طریق این مهم جبران شود.

 

ایرج ندیمی: جبران کسری بودجه استان ها از محاسن حذف یارانه ها توسط استانداران است

 

 

ایرج ندیمی، مشاورمحمد باقر نوبخت در سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی، در خصوص نحوه انجام این طرح به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: سازمان هدفمندی یارانه ها در حال حاضر نیز در صورت عدم تطبیق اطلاعات با واقعیات افراد اقدام به قطع یارانه افراد می کند به کشور همین دلیل هرساله این سازمان دارای خروجی افرادی است که فاقد شرایط دریافت یارانه هستند.

 

وی ادامه داد: یکی از محاسن حذف یارانه دهک های بالای جامعه امکان استانی شدن آن را به جای متمرکز بودن آن  با انگیزه های جدید است.هدف از انگیزه جدید نیز جبران کسری بودجه استان ها از طریق دریافت یارانه افراد پردآمد استان است.

 

نماینده اسبق مردم لاهیجان در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که اتفاق غیرقانونی و ویژه ای مطابق قانون هدفمندی یارانه ها در این طرح مورد نظر قرار نگرفته است. تاکنون این کار توسط سازمان هدفمندی یارانه ها انجام می شد اما از این پس قرار است این وظیفه به استانداری ها محول شود.

 

وی در رابطه با معایب و محاسن این طرح تصریح کرد: این طرح معایبی ندارد ولی از محاسن آن می تواند به استانی بودن و متمرکز نبودن آن اشاره کرد. منظور از متمرکز نبودن آن این است که دیگر همانند سال های گذشته تهران تصمیم گیرنده حذف دهک های بالای سایر شهرها و شهرستان ها نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر