کد خبر: 56976
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

بودجه هشت میلیاردی یک دانشگاه غیرانتفاعی/ چرا باید از جیب ملت برای افراد خاص هزینه شود؟!

بودجه سال آینده کشور از حیث منابع بالغ بر هفده میلیون و سی و دو هزار و سیصد و سی و دو میلیارد و دویست و هفتاد میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر هفده میلیون و سی و دو هزار و سیصد و سی و دو میلیارد و دویست و هفتاد میلیون ریال است. در این میان، بررسی بودجه‌ی دانشگاه‌های بزرگ کشور که به عنوان موتور محرک و پیشران در تولید علم و تربیت نخبگان علمی و اقشار فرهیخته برای کشور محسوب می‌شوند در نوع خود جالب توجه است. در این بین جالب است که بدانیم در میان دانشگاه‌هایی که بودجه‌ی آنها مورد بررسی و مقایسه با سال قبل قرار گرفتند، برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران با کاهش بودجه نسبت به سال گذشته و بعضی دیگر نیز با افزایش بودجه مواجه شدند. اما نکته جالب تر اینکه برخی دانشگاه های دیگر هم که اساساَ در ردیف دانشگاه های غیرانتفاعی به حساب می آیند؛ از دولت بودجه دریافت می کنند.

بودجه هشت میلیاردی یک دانشگاه غیرانتفاعی/ چرا باید  از جیب ملت برای افراد خاص هزینه شود؟!

به گزارش دیده بان ایران، بارانا موسوی: لایحه بودجه 1398 کل کشور که پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌های دولت در طول یک سال 1398 است، هفته گذشته از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب تقدیم شد.

بودجه سال  آینده کشور از حیث منابع بالغ بر هفده میلیون و سی و دو هزار و سیصد و سی و دو میلیارد و دویست و هفتاد میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر هفده میلیون و سی و دو هزار و سیصد و سی و دو میلیارد و دویست و هفتاد میلیون ریال است.

در این میان، بررسی بودجه‌ی دانشگاه‌های بزرگ کشور که به عنوان موتور محرک و پیشران در تولید علم و تربیت نخبگان علمی و اقشار فرهیخته برای کشور محسوب می‌شوند در نوع خود جالب توجه است. 

در این بین جالب است که بدانیم در میان دانشگاه‌هایی که بودجه‌ی آنها مورد بررسی و مقایسه با سال قبل قرار گرفتند، برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران با کاهش بودجه نسبت به سال گذشته و بعضی دیگر نیز با افزایش بودجه مواجه شدند. اما نکته جالب تر اینکه برخی دانشگاه های دیگر هم که اساساَ در ردیف دانشگاه های غیرانتفاعی به حساب می آیند؛ از دولت بودجه دریافت می کنند.

دانشگاه امام صادق از جمله همین دانشگاه غیر دولتی است که قرار است برای سال آینده هشت میلیارد تومان بودجه از دولت (بیت المال) دریافت کند. این میزان در سال آخر دولت محمود احمدی نژاد هفت میلیارد بود که در سال اول دولت حسن روحانی به 5/3میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. کاهشی که سر و صدای زیادی را به دنبال داشت.

این دانشگاه که گفته می شود برای تربیت مدیران عالی رتبه نظام طراحی شده؛ نخستین دانشگاهی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57 و در دوره انقلاب فرهنگی در سال 1361 شروع به کار کرد. بنای نخستین این مؤسسه متعلق به دوران پهلوی و در محلی تأسیس شد که قبل از انقلاب به دانشگاه هاروارد تعلق داشت و دروس حوزه مطالعات مدیریت با نظارت استادان دانشگاه هاروارد در آن تدریس می‌شد و تحت عنوان مدرسه عالی مدیریت فعالیت می‌کرد.

روزنامه رسالت در فروردین ماه سال 91 درباره نقش و اهمیت سیاسی این دانشگاه نوشته بود: انتخابات مجلس هشتم مصاف فکری بین دانشگاه امام صادق (ع) و موسسه مصباح یزدی است. رویارویی که در انتخابات نهم هم به خوبی خودش را نشان داد.

این دانشگاه زیرمجموعه «جامعه الصادق) دانشگاهی غیرانتفاعی است و به صورت غیرمتمرکز (آزمون سراسری، مصاحبه و گزینش) دانشجو می پذیرد. براساس برخی مستندات، ایده تاسیس یک دانشگاه اسلامی در مباحثه های روحانیونی مانند مرحوم آیت الله منتظری، آیت الله شهید مطهری و مرحوم آیت الله مهدوی کنی و دیگران بود که بعد از انقلاب، زمینه انجام این اندیشه میسر شد. آیت الله مهدوی کنی درباره انگیزه تاسیس این دانشگاه گفته بود، ما می‌خواستیم دانشگاهی مانند جامعه‌الازهر مصر تأسیس کنیم. (فارس)

 

مرحوم آیت الله مهدوی کنی 20 تیر 91 در مراسمی درباره دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه خداوند همواره وعده می دهد زمین خود را در اختیار بندگان خاص و صالح می گذارد، تصریح کرده بود: «دانشگاه امام صادق (ع) زمانی وابسته به دانشگاه هاروارد آمریکا بود و مسئولیت آن نیز بر عهده یک آمریکایی بود؛ اما وعده خدا محقق شد و هم اکنون این دانشگاه به من که یکی از بندگان صالح خدا هستم ارث رسید».

 

 او درباره منابع مالی دانشگاه امام صادق (ع) که زیرمجموعه جامعه الصادق است، گفته بود: «ما از کلمه جامعه، تنها آن معنای عربی را قصد نداشتیم؛ بلکه معنایی گسترده تر از دانشگاه منظور داشتیم؛ یعنی مجموعه ای آموزشی، پژوهشی فرهنگی تربیتی، تبلیغی و اقتصادی که واحدهای اقتصادی آن به عنوان پشتوانه مالی در جهت تامین هزینه های سنگین دانشگاه و کارهای فرهنگی باشد و مقصود از اقتصادی، انتفاعی نیست؛ بلکه مجموعه ای است که بتواند برای کارهای علمی و فرهنگی، جذب منافع و درآمد کند و درواقع جامعه الامام الصادق (ع) مجموعه آن بود که در اساسنامه آن، کارهایی مانند تاسیس رادیو، تلویزیون، اعزام مبلغان به خارج و برنامه های گسترده فرهنگی و ترویجی و تبلیغی پیش بینی شده بود». (ایلنا)

اما سایت «الف» نزدیک به احمد توکلی هم پیشتر در رابطه با نحوه اداره این دانشگاه نوشته بود که وجوهات آن از آستان قدس رضوی اداره می شود. 

 

شرط تحصیل در دانشگاه امام صادق (ع) شش خان رستم

اما شرایط تحصیل در دانشگاه امام صادق هم در نوع خودش جالب است. داوطلب باید برای پذیرفته شدن در دانشگاه امام‌صادق (ع) شش مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارد؛ اولی آزمون کتبی یا همان آزمون سراسری است. بعد از آن دانشگاه رتبه و نمره‌ی فرد در کنکور و نیز معدل دوران دبیرستان داوطلب را بررسی می‌کند و آن‌گاه گروهی از داوطلبین را به مصاحبه‌ی حضوری فرامی‌خواند. هرچند که حتی ممکن است بر مبنای معدل کتبی داوطلبین هم در این موضوع تاثیرگزار باشد.

مرحله‌ی بعدی این است که فردی از طرف دانشگاه برای تحقیق به محله می‌آید. ابتدا از مسجد و بسیج محل پرس‌و‌‌جو می‌کند و سپس با هماهنگی قبلی به خانه‌ی فرد می‌رود و تحقیق خود را ادامه می‌دهد. در خانه هم پرس‌وجو ادامه دارد و در عین حال محیط خانه و وضع خانوادگی داوطلب مورد سنجش قرار می‌گیرد.

در مرحله‌ی پنجم مسئول پرونده‌ی فرد به سراغ شش نفر معرف یعنی دو دوست، دو نفر از اعضای فامیل و دو نفر از افراد محله هم می‌رود تا پرونده‌ی تحقیقاتی داوطلب را کامل کند.

مرحله ششم و نهایی هم اردوی چند روزه‌ای است تحت عنوان «بصیرت» که در محل دانشگاه امام‌صادق(ع) برگزار می‌شود که آیت‌الله مهدوی‌کنی هم در این اردو حضور می‌یابد. ریزش‌های نهایی هم باید در همین اردو صورت گیرد. 

همه‌ی این مراحل را آنانی باید انجام دهند که داوطلب پذیرفته شدن در دانشگاه امام صادق(ع) هستند تا امتیاز بالاتری بیاورند و در دانشگاه قبول شوند. مسئولان دانشگاه معتقدند این جمله که «دانشگاه کسی را رد کرد» تعبیر صحیحی نیست، بلکه باید گفت سطح امتیاز داوطلبی به سطح امتیاز داوطلب‌های بالا‌تر که ظرفیت رشته‌های محدود دانشگاه را پر کرده‌اند، نرسیده است. برای امتیاز بالاتر و برای رسیدن به پل مدیریت مسیری طولانی را باید رفت.

در سایت این دانشگاه آمده است: میزان شهریه دانشگاه امام صادق در سال تحصیلی 97- 98 در رشته ها و مقاطع مختلف متفاوت است. دانشگاه امام صادق یک دانشگاه اسلامی و غیردولتی است که با هدف توسعه معارف اسلامی فعالیت می نماید. دانشجویانی که میزان دریافت شهریه از ایشان ، صفر است، در قبال تحصیل ، متعهد به خدمت در دانشگاه و نظام جمهوری اسلامی خواهند بود. بخشی از هزینه های دانشگاه امام صادق توسط کمک های خیریه و موقوفات تامین می گردد. دانشجویانی که به صورت غیرانتفاعی اقدام به ثبت نام و تحصیل می نمایند با توجه به رشته و مقطع تحصیلی ، ملزم به پرداخت شهریه خواهند بود. در سال تحصیلی 97- 98 میزان شهریه افزایش خواهد داشت.

 

فارغ التحصیلان عالی منصب دانشگاه امام صادق (ع)

روزنامه اعتماد در گفت‌وگویی که بهمن ٨٨ با رئیس بسیج این دانشگاه انجام داده، گزارش داده «امام‌صادقی‌ها بیشتر در وزارت ارشاد، صداوسیما و وزارت امور خارجه جذب می‌شوند».

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بوده، نیز درباره اهداف این نهاد علمی و آموزشی گفته: «در دهه ٦٠ هدف از برپایی دانشگاه را کادرسازی و تأمین نیروی انسانی آینده نظام و انقلاب می‌دانستند؛ در آن زمان هنوز مدرک تحصیلی دانشگاه امام صادق مورد تأیید وزارت علوم نبود، ازاین‌رو نمی‌توان گفت که دانشگاه امام صادق تدبیری کرده یا به شکل مخفیانه و مرموز فرایندی را شکل داده تا فارغ‌التحصیلانش در مسئولیت‌های مدیریتی نظام گمارده شوند».

مدیر عالی دانش‌آموخته این دانشگاه که تاکنون به وزارت رسیده، سیدمحمد حسینی بوده است. بررسی فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق، نشان می‌دهد که درمدت ٣١ سال فعالیت این دانشگاه، دانشجویانی با گرایش کاملا مخالف این دانشگاه نیز در آن درس می‌خوانده‌اند؛ عبدالله رمضان‌زاده، استاندار کردستان در دهه ٦٠ و سخنگوی دولت اصلاحات، یکی از دانشجویان دوره اول دانشگاه امام صادق است. «حسین بشیریه»، «سعید حجاریان»، «داوود هرمیداس‌باوند»، «چنگیز پهلوان»، «عبدالرضا هوشنگ‌مهدوی»، «محمود سریع‌القلم» و... از استادان دانشگاه امام‌صادق(ع) در سال‌های دور بودند. 

 

دانشگاه امام صادق گران‌ترین دانشگاه کشور(!)

در مرداد ماه سال گذشته جمعی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه امام صادق با صدور نامه‌ای خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس هیئت امنای این دانشگاه نسبت به اخذ شهریه‌های سنگین در دوره دکتری این دانشگاه اعتراض کردند.

در بخشی از نامه این دانشجویان آمده بود: اخد شهریه سنگین از دانشجویان دکتری ـ فارغ از مباحث متعدد حقوقی و قانونی که توجه به آنها ضروری است ـ به اذعان اکثر رؤسای دانشکده‌ها، اعضای هیئت علمی، اساتید و کارشناسان دانشگاه به مصلحت دانشگاه نبوده و بدون شک، استمرار این تفکر مدیریتی لطمات جبران‌ناپذیری را بر جایگاه، اعتبار و خروجی‌های دانشگاه وارد خواهد ساخت؛ چنانکه مع الأسف اخذ شهریه از دانشجویان دکتری در حال حاضر به اصلی‌ترین دغدغه دانشجویان دکتری تبدیل شده و به جای آنکه همت دانشجویان معطوف به تولید علم دینی و حرکت در راستای رسالت‌های دانشگاه باشد، ذهن و فکر دانشجویان برای رهایی از این مسئله متوجه کسب درآمد و اشتغالات مالی شده است. این مسئله با راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری نظیر «گسترش کمی تحصیلات در مقاطع دکترا و فوق دکترا» نیز در تنافی است. (فردا نیوز)

بودجه سال 98 بنا به گفته بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی کشور باید ویژگی های مهمی داشته باشد. یکی از همین ویژگی ها، جلوگیری از هزینه کردن جیب ملت برای ارگان و یا نهاد های خاص است. روحانی که در بودجه سال 97 قصد داشت تا با حذف جدول شماره 17 لایحه بودجه (دانشگاه امام صادق(ع)، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مسجد جمکران، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، بنیاد دائره المعارف اسلامی، فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای، دانشگاه علوم‌انسانی مفید و هیات رزمندگان اسلام از مراکزی هستند که نام‌شان در این جدول به چشم می‌خورد) از این هزینه ها جلوگیری کند (که موفق هم نشد) حالا نه تنها بودجه این نهاد های ردیف شده در این جدول را کم نکرده بلکه در برخی موارد به آنها کمک هم کرده است که در این بین این سوال در بین مردم مطرح شده که چرا باید هزینه تحصیل آقازادگانی که قرار است پس از فارغ التحصیلی به فرنگ کوچ کنند، از جیب مردم داده شود.؟!

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر