کد خبر: 57267
A

محسن هاشمی: آیت الله هاشمی پدر قانون گذاری کشور بود/ کشور نیاز به قانون زدایی دارد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی عهده دار سه دور ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست قوه مجریه و پس از آن ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت، به گونه ای که می توان گفت ایشان در طول عمر خود در تمام امور قانون گذاری کشور دست داشته است.

محسن هاشمی: آیت الله هاشمی پدر قانون گذاری کشور بود/ کشور نیاز به قانون زدایی دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقش آفرینی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول تاریخ انقلاب اسلامی، از ایشان به عنوان پدر قانون گذاری کشور یاد کرد.
 محسن هاشمی روز پنجشنبه در همایش «تقنین در جمهوری اسلامی» در تالار اصلی دانشگاه مفید قم، تقنین را زیرساخت هر تشکل حاکمیتی دانست و افزود: احکام اسلامی نیز نوعی قانون گذاری است که سیاست های کلی و خط و مشی ها را تعیین می کند و بر اساس آن نیز آیین نامه ها نوشته می شود تا زمینه های حکمرانی خوب در هر ساختار حکومتی ایجاد شود.
هاشمی گفت: امام خمینی(ره) از همان ابتدای انقلاب اسلامی، روش تقنینی را مورد استفاده قرار داد و این روش نیز تاکنون با ایجاد نهادهای مختلف قانون گذاری دنبال شده است.
وی با انتقاد از اجرا نشدن قوانین موجود گفت: جای تاسف دارد که قوانین را به خوبی می نویسیم ولی به خوبی اجرا نمی کنیم، ضمن اینکه برخی قوانین نیز قابل اجرا نیست و آنها را تغییر نمی دهیم که این مساله، مشکلاتی نیز ایجاد کرده است.
وی تعدد زیاد قوانین را یکی از دلایل مشکلات کشور دانست و افزود: قوانین محدود کننده است و اگر به درستی وضع نشود برای مردم مشکل ایجاد می کند و حتی ممکن است خود قانون منشاء فساد و محدودیت کشور شود، به همن دلیل لازمه حکمرانی خوب داشتن قوانین کم و البته اجرای آنهاست.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی به کاهش قوانین در کشور اعتقاد داشت، گفت: کشور نیاز به قانون زدایی دارد تا موجب اختلال در امور زندگی مردم نشود.
هاشمی، تزاحم در امور قانونی را یکی دیگر از امور مورد توجه تقنین در کشور دانست و تاکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و در دوران امام تنها برای این امر اختصاص داشت، ولی در دوران رهبر معظم انقلاب اختیارات این مجمع افزایش یافت.
وی تقدم مصلحت برای رفع مشکلات کشور را از دیگر ویژگی های دوران ریاست آیت الله هاشمی رفسجانی دانست و افزود: نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهادی است که معضل های نظام را برررسی کرده و از طریق این مجمع بسیاری از مشکلات نظام گره گشایی شد.
وی با اشاره به آثار منتشر شده پیرامون آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از فقدان این شخصیت برجسته، گفت: تندیس صبر و استقامت، وارسته از ریا و تزویر، فردی مظلوم و شناسنامه انقلاب با شاخص استوار اعتدال از جمله اوصافی است که برای آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از ارتحال ایشان توسط شخصیت های برجسته بیان شده است.
رئیس شورای شهر تهران همچنین با گرامیداشت یاد آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع فقید تقلید، گفت: این شخصیت بزرگ برای انقلابی ماندن حوزه زحمات زیادی کشید و پس از خدمات زیاد در قوه قضائیه به قم بازگشت و در حوزه نیز منشاء خدمات بسیار زیادی شد.
در این همایش که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد، عملکرد رئیس فقید ادوار اول تا سوم مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرایند تقنین در جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی فرایند تقنین در جمهوری اسلامی، نقش تعاملی مجمع تشخیص مصلحت نظام و ساختار تقنین کشور از دیگر موضوع های این همایش بود.
این همایش به همت انجمن اندیشه و قلم و دانشگاه مفید قم و با حضور و سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مجید انصاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین حسین مهرپور، حقوقدان برجسته کشور ترتیب یافت. آیات مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و محسن غرویان از اساتید برجسته حوزه علمیه قم نیز در این همایش حضور داشتند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری، 19 دی ماه سال 95 در سن 82 سالگی در تهران دعوت حق را لبیک گفت./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر