کد خبر: 57285
A

حجت الاسلام روحانی: در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها جرات اظهار نظر وجود ندارد

عباسعلی روحانی رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) گفت: چرا وقتی یک فقیه با استفاده از فقه جواهری، شیخ انصاری و روش استنباط علامه حلی در آیات و روایات غور می‌کند و می‌خواهد یک معرفت دینی را روزآمد کند و به نتیجه هم می‌رسد، جرات گفتنش را نباید داشته باشد؟

حجت الاسلام روحانی: در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها جرات اظهار نظر وجود ندارد

به گزارش دیده بان ایران، حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی روحانی در مرحله پایانی دومین نشست از سلسله نشست‌های فقه پژوهی با موضوع چالش‌های حقوق زنان در فقه که صبح امروز در خانه معلم قم و به همت موسسه فرهنگی فقه الثقلین برگزار شد، گفت: در آستانه ورود به پنجمین دهه از انقلاب اسلامی قرار داریم، ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به لطف پروردگار و همت مردم مسلمان ایران و رهبری علما و روحانیت و در راس آن‌ها امام خمینی(ره) می‌گذرد، در این ۴۰ سال با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده‌ایم، انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از این انقلاب، در ۴۰ سال با ایستادگی و همت مجاهدان و مرم  ایران به ثمر رسید. 

وی افزود: افرادی که در رابطه با محصولات و فرآورده‌های این انقلاب و این نظام قضاوت می‌کنند، چند دسته هستند، یک گروه در مقایسه با دوران سیاه پهلوی جانب انصاف را رعایت می‌کنند، پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف ایجاد شد و این مسئله با دوران پهلوی قابل قیاس نیست، گروه دیگر با دیدن گذشته و مقایسه با حال، می‌گویند که این نظام قدم‌های بلندی برداشته هرچند موارد متعدی هم از مشکلات در این نظام وجود دارد، دسته دیگر به دلیل مناصب و موقعیت‌هایی که دارند هیچ مشکلی در این نظام را نمی‌پذیرند و معتقدند که همه چیز خوب است، دسته آخر افرادی هستند که کلا همه چیز را سیاه می‌بینند و معتقدند که این نظام و انقلاب هیچ کاری برای مردم نکرده است. 

رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از خط انصاف خارج نشویم  باید بپذیریم که مشکلات بسیاری به دلایل مختلف داشته‌ایم و همچنان داریم، اولین مشکل ما بعد از پیروزی انقلاب مسئله بی برنامگی است، برنامه‌ای برای بعد از پیروزی انقلاب طراحی نشد و یا فرصت آن وجود نداشت، سقوط ناگهانی رژیم پهلوی فرصتی برای برنامه‌ریزی به ما نداد، البته امروز بعد از ۴۰ سال در بسیاری از ابعاد برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی داشته‌ایم، فکرهای بسیاری در حوزه‌های مختلف به خصوص اقتصادی و سیاسی شده است اما مشکلاتی در برنامه‌ریزی وجود دارد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی مقدماتی لازم دارد که فقه، حوزه و دانشگاه باید پاسخ بدهد که این مقدمات چیست، خط مشی کلی در برنامه‌ریزی چیست، ما در حوزه‌های علمیه در به روزسازی معارف دینی بسیار کند عمل کردیم، البته کارهای خوبی انجام شده ولی جوابگوی نیازهای جامعه و به روزسازی قرآن، معارف اهل بیت (ع) و اسلام نبوده است، بسیاری از مسائل همچنان بر زمین مانده است. 

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه یک فقیه قضاوتی راجع به زنان داشته باشد که امروز گفتن آن از پشت تریبون مایه شرمساری حوزه‌های علمیه خواهد شد، در فقه ما وجود داشته است، ما تا این مشکلات معرفتی را که امروز هم بر تفکر بسیاری از اندیشمندان اسلامی ما سایه افکنده، حل نکنیم، هرگز چالش‌های حقوق زنان را در فقه اسلام جوابگو نخواهیم بود، شکستن این بت‌های اندیشه‌ای که ساخته آن زمان و مکان بوده‌اند، شرط اول ورود به مسائل فقه و حقوق زنان است.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه هم در حوزه‌های علمیه و هم در دانشگاه‌ها جرات اظهار نظر وجود ندارد، بسیارند کسانی که اندیشه‌های متفاوتی دارد ولی جرات گفتنش را ندارند، این فضا باید شکسته شود.

رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) در پایان گفت: سه سوال در حوزه معرفتی باید پاسخ داده شود، اول اینکه تفکر تا کجا آزاد است؟ آیا من می‌توانم هرچه را می‌توانم بیندیشم یا حوزه مشخصی دارد؟ دوم اینکه لازمه تفکر بیان و سوال است، اگر بیان بسته شود یا سوال ممنوع شود قطعا تفکر می‌میرد، چرا وقتی یک فقیه با استفاده از فقه جواهری، شیخ انصاری و روش استنباط علامه حلی در آیات و روایات غور می‌کند و می‌خواهد یک معرفت دینی را روزآمد کند و به نتیجه هم می‌رسد، جرات گفتنش را نباید داشته باشد؟ نظریات هرچند که اشتباه هم باشد باید بیان شود و مورد نقد قرار بگیرد، دیگر هیاهو و جنجال لازم ندارد، از چه چیزی می‌ترسیم؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر