کد خبر: 57409
A

خرم: وزارت خارجه دلایل اروپا برای عدم ارائه SPV را اعلام کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که اروپایی‌ها مصمم برای ارائه ساز و کار مالی (SPV) بوده‌اند، اظهار کرد: شاید اروپایی‌ها دلایلی را ذکر کرده‌اند که وزارت خارجه در جریان است ، باید در این مورد اطلاع رسانی انجام شود.

خرم: وزارت خارجه دلایل اروپا برای عدم ارائه SPV را اعلام کند

به گزارش دیده بان ایران، سید علی خرم در گفت‌وگویی درباره این‌که چرا تاکنون اروپایی‌ها  برخلاف وعده داده شده ساز و کار مالی (SPV) را ارائه نکرده‌اند، گفت:‌ به نظر می‌رسد در این زمینه باید ابتدا اطلاعاتی از وزارت امور خارجه داشته باشیم نسبت به این‌که آیا تاکنون اروپایی‌ها مساله‌ای را مطرح کرده‌اند یا خیر؟ چرا با پایان یافتن دسامبر هنوز ساز وکار ارائه‌  نشده؟ و این‌که اروپایی‌ها چه توضیحی به وزارت خارجه ایران داده‌اند.

وی افزود: این‌ها مواردی است که تا اطلاعات کافی نداشته باشیم نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد. مشخص نیست شاید همین الان هم اروپایی‌ها در حال کار بر روی SPV هستند، شاید دلایلی را ذکر کرده‌اند که وزارت خارجه در جریان است. بنابراین ابتدا باید در این مورد اطلاع رسانی صورت گیرد تا بتوان درباره آن تحلیل ارائه داد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: اما از نظر کلی می‌توان گفت اروپایی برای ایجاد و ارائه ساز وکار مالی (SPV) تصمیم داشته‌اند و این تصمیم در حد حرف نبود بلکه آن را به صورت مصوبه در آوردند و به دنبال عملی کردن آن بودند. حتی در شرایطی که آمریکا تهدید کرد هر که در SPV ایفای نقش کند آن را تحریم می‌کند با همه این احوال قبول کردند. آمریکا نسبت به این قضیه به اروپایی‌ها هشدار داده و خواستار این شده بود که به ایران به هیچ وجه کمک نکنند.

خرم ادامه داد:‌ از طرف دیگر ما باید حواس‌مان باشد که دل اروپایی‌ها را به دست آوریم، نه این‌که هم از آن‌ها طرفداری کنیم و هم گامی در جهت برآورده شدن ملاحظات آن‌ها برنداریم.

وی تصریح کرد:‌ اروپایی‌ها هم ملاحظاتی در زمینه‌های مختلف داشته و دارند و از این بابت از سوی آمریکا تحت فشار هستند و طبیعتا بهای سنگینی را هم برای این کارشان باید بپردازند، اما در عین حال آن‌ها مصمم بودند که این کار را انجام دهند نه به خاطر ایران بلکه به خاطر خودشان که بتوانند سلطه دلار را به پایان برسانند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان یادآور شد: در این مورد حساب بانکی وجود دارد که اروپایی‌ها هر چه از ایران خریداری کنند باید پول آن را به این حساب واریز کنند و ایران نیز از هر کجای دنیا که خریدی داشته باشد، می ‌تواند از آن حساب برداشت کند بنابراین دلاری میان ایران و اروپا رد و بدل نمی‌شود. ایران هم باید بتواند با چین و روسیه و دیگر کشورها به توافق برسد که اگر خریدی از ایران داشتند مبلغ آن را به همین حساب واریز کنند،‌ آن‌ها هم باید قانونا این کار را انجام دهند اما چون می‌دانند ایران در تحریم است، سعی می‌کنند تا به نوعی آن را تحت فشار قرار دهند که پول نقد و دلار پرداخت نکنند نهایتا ایران مجبور شود به سمت کالاهای دست چندم چینی یا هندی برود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر