کد خبر: 57415
A

نماینده مجلس: بودجه آموزش و پروش و آموزش عالی دچار تسویه حساب‌های سیاسی شده است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : باید در شرایط فعلی کشور به فکر حفظ منافع ملی باشیم. آمارهای رسمی نشان می‌دهد اعتماد عمومی به دستگاه‌های حاکمیتی به کمترین میزان رسیده است


نماینده مجلس: بودجه آموزش و پروش و آموزش عالی دچار تسویه حساب‌های سیاسی شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامرضاحیدری درباره لایحه بودجه سال ۹۸ و افزایش‌ها و کاهش در برخی از نهادها و سازمان‌ها، با بیان اینکه باتوجه به شرایط موجود منابع درآمدی شدیداً در محدودیت قرار دارد، گفت: همان‌طور که می‌دانید بیشترین منابع درآمدی ما را نفت تشکیل می‌دهد؛ بسیاری از قسمت‌های دیگر درآمدی کشور که موجب درآمدزایی می‌شود با نگاهی عمیق به لایحه‌هایشان متوجه می‌شویم که آن نگاه سرنخ‌هایش به درآمدهای نفتی می‌رسد.

نماینده مردم تهران با اشاره به شرایط تحریمی کشور عنوان کرد: به یاد داشته باشید شرایط تحریم علاوه بر اینکه منابع درآمدی ما را محدود می‌کند، واردات مواد اولیه که بسیاری از صنایع ما به آن وابسته هستند و باعث رونق و تولید می‌شود را هم دچار مشکل و محدودیت می‌کند؛ زیرا مجموعه‌ای از زنجیرهای به هم پیوسته هستند.

وی با بیان این‌که من دوست ندارم تعبیر عوام فریبی به کار ببرم و ان‌شاالله افرادی که می‌گویند تحریم‌ها هیچ اثری نداشته است از سر ناآگاهی است که چنین می‌گویند،‌ اظهار داشت: اصلا چنین چیزی با واقعیت سازگاری ندارد؛ واقعیت چیزی دیگری است.

بدترین ظلم این است که پوست از کله کاسب خرده پا بکنیم

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای با تاکید بر اینکه درآمدهای مالیاتی که متکی به کسب و کار و چرخه اقتصادی است، تحت تاثیر شرایط موجود قرار می‌گیرد،‌ بیان کرد: خود به خود مالیات تحت تاثیر این شرایط قرار می‌گیرد. حال دولت در چنین شرایطی لایحه‌ای را تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است که البته باتوجه به شرایط موجود، دست مجلس و کمیسیون‌ها خیلی باز نیست که بخواهند واقع‌بینانه عمل و برخورد کنند و فقط استرس دارند.

وی با بیان این‌که امیدوارم وجود چنین شرایطی موجب تبعیض در بودجه‌های مناطق و عمرانی استان‌ها نشود، عنوان کرد: سیاست‌های کلی حکومت که تجلی آن در دولت و مجلس نمود پیدا می‌کند، خدایی نکرده طوری نشود با شعارهای افزایش مالیات‌ها به کسبه خورده پا فشار وارد کنیم؛ این بدترین ظلم است که بدون توجه به دیگر جهات بخواهیم به قول معروف پوست از کله  کسبه خورده پا بکنیم .

یکی از هزینه‌هایی که در بسیار به چشم می‌آید، بودجه صداوسیماست

حیدری با اشاره محل هزینه در لایحه بودجه عنوان کرد: یکی از هزینه‌هایی که بسیار به چشم می‌آید بودجه صداوسیماست؛ صداو سیما کجا ملی عمل کرده است که بخواهد بعد از بودجه ملی استفاده کند، آن هم بدون حساب و کتاب!

وی خاطرنشان کرد: اگر صدا و سیمای ما مدعی است مخاطبش روز به روز به جای ریزش افزایش پیدا می‌کند، پس چرا تا به این حد به فضای مجازی و تلویزیون‌های دیگر می‌پردازد؟ من نمی‌خواهم تاثیر این شبکه‌ها را تائید کنم، خیر چنین نیست اما واقعیت این است که در عامه مردم مخاطبان این شبکه‌ها بیشتر از صدا و سیما است خب در چنین شرایطی مردم اینها را می‌فهمند اعتراض می‌کنند؛ می‌گویند چه کاسه‌ای زیر نیم کاسه است.

با نگاه واقع‌بینانه باید حافظ منافع ملی و سرزمین ایران باشیم

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های بودجه، بودجه دفاعی کشور است،‌ گفت: در بحث بودجه دفاعی دو رویکرد وجود دارد؛ محور نخست اینکه جمهوری اسلامی ایران متولی دفاع از مستضعفان جهان بویژه سرزمین‌های اسلامی است در نتیجه بایستی با نیروهای نظامی و ورود به سرزمین‌های آنان این دفاع را انجام دهد.

حیدری با بیان این‌که رویکرد دیگر این است که جمهوری اسلامی باید واقع‌بینانه نگاه کند و متولی حفظ منافع ملی، سرزمین و ملت ایران است، گفت: به استناد آمارهای رسمی هر سال تعداد فقرای ما بیشتر و خط فقر ما پائین‌تر می‌آید. بنا به اعلام رئیس کمیته امداد مددجویان سال به سال بیشتر می‌شوند در چنین شرایطی نمی‌شود ما برویم هزینه‌های هنگفتی را در جاهای دیگر انجام دهیم.

وی ادامه داد: من به عنوان خادم کوچک این ملت و به عنوان نماینده مردم در مجلس تقاضایم این است که در این نگاه تجدیدنظر صورت گیرد؛ خط قرمزها باید منافع ملی ما باشد، در این صورت است که ما می‌توانیم در روابط خارجی‌مان تجدیدنظر  کنیم و نگاهمان را در این زمینه مثبت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با این کار ما در یک تعامل قرار خواهیم گرفت،‌ به این معنا که اگر شاخصه‌های اصلی ما منافع کشور شود، بر اساس قابلیت و توان‌مندی‌هایی که داریم نه خیال‌پردازی و توهمات در یک بده و بستان قرار درست قرار می‌گیریم.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد اعتماد عمومی به دستگاه‌های حاکمیتی به کمترین میزان رسیده است 

وی خاطرنشان کرد: اگر  به غیر از این باشد دچار یک توهم می‌شویم که همه ایده‌آل‌های ما باید آنلاین به دست بیاید و این امری غیرواقع‌بینانه است و نتیجه‌ای که به دست می‌آید این می‌شود که امتیاز می‌دهیم و هزینه می‌کنیم با این کارها منافع عمومی و بنیه اقتصادی را کاهش و توخالی می‌کنیم.

حیدری خاطرنشان کرد: چنین رفتارهایی باعث کاهش شدید اعتماد مردم به حکومت می‌شود که بزرگترین سرمایه برای یک ‌حکومت است. متاسفانه آمارهای رسمی نشان می‌دهد اعتماد عمومی به دستگاه‌های حاکمیتی به کمترین مقدار خود و به حد اعتماد به بنگاه‌ها معمالاتی رسیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا اگر به موقع دقت و توجه لازم در این زمینه صورت نگیرد یک فاجعه برای کشور است.

وی ادامه داد: تاریخ ملت‌ها باید برای ما عبرت باشد، نظریه ترملی می‌گوید حکومت‌ها و تمدن‌ها دارای چرخ‌هایی هستند که در آن تولد، رشد، اوج و افول دارد.

حیدری افزود: به طور مثال شما به رفتار و عمکلرد رئیس‌جمهور آمریکا نگاه کنید،‌ به نظر می‌رسد ایشان آمده است ایالات متحده را که یکه‌تاز دنیا است، در سرازیری بیاندازد. رفتار ترامپ نشان می‌دهد که می‌خواهد افول کند؛ هرچند که در کوتاه‌مدت نشان می‌دهد برای مردم آمریکا منافعی مانند اشتغال و رشد سرانه ایجاد کرده است.

این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: مشاهده می‌کنیم در همین بحث تحریم‌ها و خروج این کشور از معاهده بین‌المللی مانند برجام تنها مانده است، زیرا خلاف جریان سیاسی در حال شنا کردن است. هرچی باشد یکی از دستاوردهای تمدن بشری همین معاهده‌های بین‌المللی است.

وی تاکید کرد: ما باید به فکر حفظ منافع ملی باشیم اینکه بخواهیم متولی سقوط و افول آمریکا باشیم کمی قابل تأمل است، بله آمریکا به ملت ایران ظلم کرده و حافظه تاریخی ما فراموش نمی‌کند اولویت ما باید حفظ منافع باشد اما بازهم تکرار می‌کنم حفظ منافع ما مهم‌تر است.

نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی دیگر در بحث بودجه آموزش و پرورش و آموزش عالی گفت: در تقسیم بودجه آموزش و پروش، آموزش عالی و آموزش و تحقیقات باید جز اولویت‌های اول ما باشد اما متاسفانه گذشته نشان می‌دهد یک رویکرد منسجم، واقع بینانه و عملگرایانه در این مورد نداشتیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه یک رویکرد سیاسی و جناحی و سیاسی در این  چهل ساله در بودجه این مراکز دخیل شده و یک سری تسویه‌حساب‌های سیاسی بر سر این دوستگاه خراب شده است. امروز هزینه‌های این دستگاه‌ها با درآمدهایشان فاصله دارد.

حیدری گفت: معتقدم آموزش و تحقیقات در سطح وزارت آموزش و پروش و وزارت علوم  باید در اولویت‌ قرار گیرد./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر