کد خبر: 57430
A

فرضیه ارتباط بوی نامطبوع پایتخت با گسل های زلزله رد شد

ایرنا نوشت: استاندار تهران با اشاره به اینکه منشا دقیق بوی نامطبوع عصر چهارشنبه هفته گذشته مشخص نیست تاکید کرد که البته فرضیه ارتباط این بو با فعال شدن گسل های زلزله به طور کامل رد شده است.

فرضیه ارتباط بوی نامطبوع پایتخت با گسل های زلزله رد شد

به گزارش دیده بان ایران؛ انوشیروان محسنی بندپی روز یکشنبه درحاشیه نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تهران در جمع خبرنگاران افزود: ارتباط بو با فعال شدن گسل های زلزله تهران موجب نگرانی مردم بود که به چهار دلیل این مساله برطرف شده و دیروز نیز موسسه ژئوفیزیک تهران با همه اساتید این رشته بار دیگر این مساله را رد کردند. عصر چهارشنبه 12 دی ماه جاری بوی نامطبوعی در برخی نقاط پایتخت متصاعد و خبرساز شد.


استاندار تهران همچنین با اشاره به گمانه زنی ها درباره ارتباط این بوی نامطبوع با فاضلاب گفت: به طور قطع فاضلاب های خانگی، آنها که تازه و جاری هستند بویی ندارند.  محسنی بندپی توضیح داد: بوی فاضلاب بیشتر به علت گاز متان است و فاضلاب های تازه بویی ندارند؛ بو بیشتر برای آنهایی است که در یک حوضچه می مانند و «ماندآب» هستند. به گفته وی بررسی ها نشان می دهد منشا این بو از ریزش نوعی ماده شیمیایی در یک مکانی بوده که در آن ترکیبات سولفوره وجود داشته و ماندگاری آن نسبت به سایر مواد شیمیایی بیشتر است.


استاندار تهران ادامه داد: محل ریختن این مواد شیمیایی هنوز شناسایی نشده و ازآنجا که این ماده در صنعت پلاستک سازی نیز مصرف می شود امکان دارد بشکه ای 100 یا 200 لیتری ریزش پیدا کرده باشد. وی افزود: به دنبال شناسایی محل انتشار این بو هستیم اما ازآنجا که بو از بین رفته و اثری از آن باقی نمانده است نمی توان منبع مشخصی برای آن تعیین کرد. به دنبال طرح فرضیه انتشار بوی فاضلاب در باقی مانده های ساختمان پلاسکو، روز گذشته مسئولان محیط زیست استان تهران اعلام کردند که از چاه فاضلاب این ساختمان نیز نمونه برداری شده است.


محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران به خبرنگار ایرنا گفته بود: نمونه برداری هوایی از ساختمان پلاسکو نشان داد که بوی نامطبوعی در آن محل تولید نشده است. به گفته وی هنوز نتیجه نمونه برداری از چاه فاضلاب پلاسکو نیامده اما با اطمینان نمی توان گفت که این فاضلاب علت بوی عصر چهارشنبه بوده است. ساختمان تجاری پلاسکو که بیشتر به محل عرضه پوشاک شهره بود و ساخت آن به سال 1341 خورشیدی بر می گشت در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول تهران قرارداشت و 30 دی سال 1395 دچار آتش سوزی شد و به طور کامل فروریخت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر