کد خبر: 57490
A

زیباکلام: فضای مجازی جامعه ایران را بسیار تکان داده است

صادق زیباکلام در نشست کارنامه شهروندی گفت: حقوق شهروندی در گرو سه اصل کلی است. اگر این سه اصل در هرجامعه ای رعایت شود می توان گفت در آن جامعه چیزی به عنوان حقوق شهروندی وجود دارد.

زیباکلام: فضای مجازی جامعه ایران را بسیار تکان داده است

به گزارش دیده بان ایران؛ صادق زیباکلام در این نشست گفت: اولین شرط این سه شروط این است که عزل و نصب حکومت با انتخاب مستقیم مردم باشد.

 اصل دوم این است حکومتی که با رای مستقیم مردم انتخاب شده است، این حکومت هرکاری که دلش می خواهد نمی تواند انجام دهد و این حکومت تنها آن چیزی را مجازاست انجام دهد که قانون اساسی آن کشور برایش مجاز دانسته است.

 زیبا کلام در ادمه گفت: ترامپ با وجود قدرت بالایی که دارد ولی مجبور است در حوزه اختیارات قانون اساسی عمل کند. به طور مثال زمانی که از ویزا ندادن به شش کشور صحبت کرد یک قاضی حکم وی را نامربوط خواند، چرا که در راستای قانون اساسی  نبوده است. اصل سوم؛ حکومتی که با رای مستقیم مردم است، قدرتش هم محدود به قانون نمی شود و بالاتر نمی تواند کاری انجام دهد، باید پاسخگو باشد. باید در برابر مجلس، عزل و نصب ها و سیاست هایش  پاسخگو باشد.

وی در ادامه افزود: اگر حکومتی هرسه این شروط را باهم داشته باشد، حقوق شهروندی در آنجا رعایت می شود و اگر یکی از این اصول نباشد، حقوق شهروندی در آن جامعه جاری نیست.

زیباکلام در ادامه برای توضیح حقوق شهروندی ادامه داد: برای اینکه وضعیت حقوق شهروندی در ایران را بدانیم بهتر است امروز خودم را از ساعت هشت صبح تا یک ربع قبل اینکه به اینجا برسم توضیح دهم. من امروز  در شعبه ی ۳۶ دادگاه تجدید نظر انقلاب احضار شده بودم و تصور خودم این بود برای پست های اخیر اینستاگرام احضار شده ام ولی بعد متوجه شدم پلیس حفاظت اخلاق و عفت اجتماعی شاکی من است.

وی افزود: حجت الاسلام عبدالفتاح نواب چندماه پیش مصاحبه ای کرده و گفته ما تا سال ۱۴۱۴ سیصدهزار روحانی می خواهیم برای تصدی مشاغل آموزش و نهاد رهبری و...

وی در ادامه تاکید کرد: من با احتسابی که کردم می شود سالانه نه هزار میلیارد تومان و به عبارتی  این میزان را با  بودجه کل کردستان و یا سیستان و بلوچستان به عنوان استان محروم مقایسه کردم. به طور کلی ششصد میلیارد تومان بودجه سیستان است و سیصد و پنجاه میلیارد بودجه ی کردستان است و سهم محیط زیست در کل کشور چهارصد و یا پانصد میلیارد تومان است. و رقم نه هزار میلیارد در مقایسه با اینها بسیار بزرگ است.

وی در ادامه افزود: به من نشر اکاذیب و تهمت و تشویش اذهان عمومی نسبت داده شده است. در حالی که تمام این موارد قابل اثبات می باشد. یکی از حقوق در حقوق شهروندی حق آزادی بیان است.

امید به آینده حقوق شهروندی در ایران

زیبا کلام بیان کرد: ما اگر تاریخ گذشته ایران را مرور کنیم حکایت از پیشرفت دارد.

وی افزود: زمانی که ما از اصل تفکیک قوا و یا پاسخگو بودن حکومت صحبت می کنیم همه می دانند چیست ولی صد سال پیش اینطور نبوده است. صدو پنجاه سال قبل پادشاه تمام ابعاد زندگی مردم را دربرگرفته بود و وقتی می گفتی پاسخگو بودن حکومت، هیچ مفهومی نداشت.

وی در ادامه افزود: غرب هم یک شبه مسیر را طی نکرده است و ما به نسبت گذشتمون  می گوییم حقوق شهروندی در ایران پیشرفت کرده است.

وی در ادامه افزود: ما نمی توانیم وضعیت حقوق شهروندی در ایران را با آمریکا و یا فرانسه بسنجیم، ما باید حقوق شهروندی را با جامعه ی خودمان نگاه کنیم.

 وی افزود: اگر نسبت به گذشته ی ایران به حقوق شهروندی  نگاه کنیم، من معتقدم ظرف ۱۱۵ سالی که از مشروطه می گذرد خیلی پیشرفت کرده ایم.

آیا فضای مجازی ایرانیان را بیشتر از  مشروطه به جلو نبرد؟

زیباکلام افزود: من معتقدم هیچ رویداد تاریخی به اندازه مشروطه ایران را شخم نزد ولی شاید به توان گفت فضای مجازی جامعه ایران را بسیار تکان داده است و شاید فضای مجازی بدون اینکه خودمان بفهمیم چون در داخل آن هستیم، اتفاقاتی رو باعث می شود که تا قبل از آن سابقه نداشته است.

این نشست به مناسبت دومین سالگرد حقوق شهروندی برگزار شده است و پیرو این محوریت که آیا ایرانیان احساسی از اینکه حقوق شهروندی آنها رعایت شده است دارند.

بیست و دو حق که در منشور حقوق شهروندی منتشر شده است:

  1. حق حیات و سلامت و کیفیت زندگی
  2. حق کرامت و برابری انسانی
  3. حق آزادی و امنیت شهروندی
  4. حق مشارکت در تعیین سرنوشت
  5. حق اداره شایسته و حسن تدبیر
  6. حق آزادی اندیشه و بیان
  7. حق دسترسی به اطلاعات
  8. حق دسترسی به فضای مجازی
  9. حق حریم خصوصی
  10. حق تشکل، تجمع و راهپیمایی
  11. حق تابعیت، اقامت وآزادی رفت وآمد
  12. حق برخورداری از دادخواهی عادلانه
  13. حق اقتصاد شفاف و رقابتی
  14. حق مسکن
  15. حق مالکیت
  16. حق اشتغال و کار شایسته
  17. حق رفاه و تأمین اجتماعی
  18. حق آموزش و پژوهش
  19. حق محیط‌زیست سالم و توسعه پایدار
  20. حق صلح، امنیت و اقتدار ملی
  21. حق دسترسی و مشارکت فرهنگی
  22. حق تابعیت، اقامت وآزادی رفت وآمد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر