کد خبر: 57664
A

کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند که این طرح برای بررسی بیشتر مواد به کمیسیون شوراها ارجاع شد.

کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصویب شد

به گزارش دیده بان ایران، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۵ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره استانی شدن انتخابات را تصویب کردند.

گفتنی است پیشتر ناصر شریفی از تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خبر داده و در توضیح این طرح گفته بود: این طرح پس از بررسی مواردی از جزئیات به صحن علنی مجلس خواهد رفت.

وی افزود: در صورت تصویب این طرح در مجلس و تائید آن توسط شورای نگهبان، انتخابات دوره بعدی مجلس شورای اسلامی به صورت استانی برگزار خواهد شد.

شریفی اظهارداشت: احتمال تصویب این طرح در صحن علنی مجلس زیاد است.

نماینده مردم غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح مربوط به مجلس دوره فعلی نبوده و از مجلس ششم تعدادی از نمایندگان به‌دنبال استانی شدن این انتخابات بوده‌اند.

وی یادآور شد: این طرح همچنان با چالش‌هایی رو به رو است و برخی نمایندگان بر این عقیده هستند با تصویب این طرح ارتباط مردم با نمایندگان کمرنگ خواهد شد.

عضو کمیسیون شوراها تاکیدکرد: این طرح زمانی می‌تواند عملیاتی شود که در کشور احزاب قوی وجود داشته باشند و با انتخاب افراد شایسته، زمینه را برای تقویت مجلس فراهم آورند.

وی افزود: این طرح با هدف متمرکز کردن نماینده بر قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون تدوین شده است.

شریفی ادامه داد: چنین دیدگاه‌هایی تا زمانی که زیرساخت‌ها درست نشوند و به سطح قابل توجهی از توسعه‌یافتگی نرسیده باشیم اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

نماینده مردم غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با تشریح کلیات این طرح گفت: در این طرح هر یک از استان‌ها به‌عنوان یک حوزه انتخابی اصلی و حوزه‌های انتخابیه فعلی به‌عنوان حوزه فرعی در نظر گرفته می‌شوند.

وی افزود: هر داوطلب نمایندگی، صرفا در یک حوزه انتخابی فرعی می‌تواند ثبت‌نام کند و کسی پیروز انتخابات است که علاوه بر کسب برتری و اکثریت آراء در حوزه اصلی حداقل ۱۵ درصد حوزه فرعی را داشته باشد.

شریفی ابراز داشت: در طرح یادشده از تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه فعلی و استان‌ها کاسته نخواهد شد و تعداد نمایندگان مجلس نیز تغییر نخواهد کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر