کد خبر: 57819
A

خسرو سینایی: صادق هدایت احتمالا فیلمساز می شد

خسرو سینایی می‌گوید اگر صادق هدایت دسترسی به دوربین و امکانات داشت احتمالاً فیلمساز می‌شد اما در آن دوران بیشتر بر روی ادبیات تمرکز داشته است

خسرو سینایی: صادق هدایت احتمالا فیلمساز می شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ خسرو سینایی کارگردان، فیلمنامه نویس و مستندساز درباره مستند داستانی «گفت‌وگو با سایه» که در دهه ۸۰ ساخته شده و قرار است ۲۴ دی‌ماه در سی‌ودومین عصر فیلم بهاران به نمایش در بیاید، بیان کرد: این یک اثر مستند داستانی بر اساس فیلم‌هایی است که صادق هدایت دیده و همچنین تحقیقاتی که آقای حبیب احمدزاده انجام داده بود، به من پیشنهاد شد و تصمیم گرفتیم با رعایت جنبه‌های انصاف و اطلاعاتی که در دسترس است و فیلم‌هایی که صادق هدایت دیده بوده یک مستند داستانی بسازیم.

او ادامه داد: نکته اصلی اینجاست، بسیاری از کسانی که راجع به صادق هدایت اظهار نظر می‌کنند آن فیلم‌ها را ندیده بودند بنابراین باید اثری ساخته می‌شد که نه بت‌شکنی کند و نه بت‌سازی در عین حال یک تحقیق جدی باشد. خوشحالم که هفته دیگر آن را نمایش می‌دهند اما متاسفم کسانی که فکر می‌کردند صادق هدایت را خوب می‌شناسند و هرگز آن فیلم‌ها را ندیده بودند، اظهارنظرهایی کردند که مقداری کم لطفی بود. در این میان هیچکس نیامد بگوید، من فیلم تو را دیدم و به نظرم این قسمتش را خوب و فلان بخش را بد ساخته‌ای. با این حال آقای جهانگیر هدایت برادرزاده صادق هدایت بعد از دیدن فیلم گفت این اثر تا حدود ۸۰ درصد به واقعیت زندگی او نزدیک است.

این فیلمساز با انتقاد از اینکه افرادی فقط شعار فرهیختگی می‌دهند ولی در عمل این گونه نیستند، گفت: توقع داشتم کسانی‌که مطالعاتی در زمینه صادق هدایت داشتند پای دیدن این فیلم بنشینند و بعد نظر بدهند اما این اتفاق رخ نداد و تنها پشت سرم حرف هایی زده شد که متأثرم کرد.

او ادامه داد: وقتی صحبت از فیلم فرهنگی می‌کنیم باید امکان نمایش عمومی آن را هم فراهم کنیم. هنگامی که این اتفاق نمی‌افتد و مسائل مادی تعیین کننده سرنوشت فیلم است دیگر من کاری از دستم برنمی‌آید. حدود دو سال پیش در زمانی که بیشتر فیلم‌های سینمایی حدود ۱۵ میلیارد و ۲۰ میلیارد فروش داشتند و فیلم من در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش درآمده بود، به یکی از مسئولان غیردولتی که نقش بسیار مهمی دارد گفتنم با توجه به این شرایط چگونه است که درآمد حاصل از فروش فیلم من به اندازه یک وعده ناهار اعضای گروهم هم نشده است؟ او در پاسخ به من گفت: بفروش بساز تا اکران خوب بگذاریم!

این کارگردان درباره قضاوت‌هایی که درباره زندگی صادق هدایت می‌شود، اظهار کرد: برادرزاده صادق هدایت از قول پدرش یعنی برادر بزرگتر صادق هدایت می‌گوید که در دهه ۱۹۲۰، او ۴۰ بار در یک ماه به سینما رفته است. این‌ نکته را من در فیلم «گفتگو با سایه» هم گفته‌ام که اگر صادق هدایت دسترسی به دوربین و امکانات داشت احتمالاً فیلمساز می‌شد اما در آن دوران بیشتر بر روی ادبیات تمرکز داشته است. ما باید یاد بگیریم بدون بت سازی و بشکنی نابه‌جا شخصیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی‌مان معرفی کنیم.

فیلم مستند داستانی «گفتگو با سایه» دوشنبه ۲۴ دی ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ با حضور خسرو سینایی، حبیب احمدزاده و علی فرهاد زاده در سی و دمین عصر فیلم بهاران اکران خواهد شد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر