کد خبر: 57876
A

چند نکته جالب توجه از خلال واکنش سردار کمالی به سربازان یگان مارش

«ان‌شاءالله سربازان وطن همیشه شاد و دلخوش و سرزنده باشند. عده‌ای گلایه‌مند هستند و خودشان دست در دست دشمن، باعث نفاق بین یگان‌ها هستند. یک کلیپ ساده شادی از سربازان که حتما در هر جایی صورت می‌گیرد، اما فیلمش پخش نمی‌شود. فکر کنید جوان خودتان است! حق شادی ندارد؟ #دشمن_‌شاد_کن _نباشیم.»

چند نکته جالب توجه از خلال واکنش سردار کمالی به سربازان یگان مارش
سربازانی که فارغ از همه مسائل، مشغول نواختن ساز‌های مختلف هستند و با ریتم آهنگی که به گوش بسیاری‌مان آشناست، جنب و جوش سرخوشانه‌ای از خود نشان می‌دهند؛ این چکیده فیلمی است که طی روز‌های اخیر بسیار دست به دست شده و نگرانی آفریده بود.

به گزارش دیده بان ایران؛ با انتشار فیلم تفریح سربازان گروه موسیقی نظامی در شبکه‌های اجتماعی، حدس‌های بسیاری درباره فرجام این حرکات برای سربازان زده می‌شد که اغلب به «اضافه خدمت» و حتمی بودن جرایمی از این دست اشاره داشت؛ پایانی که با تصویر نقش‌بسته از سربازی در ذهن اغلبمان، دور از ذهن به نظر نمی‌رسید.

خدمتی که مسئولان بر مقدس بودن آن تأکید دارند و بر مبنای باور‌های قدیمی، از جنس «انسان ساز» است و طبیعتا اتفاقاتی شبیه آنچه در فیلم منتشر شده به نمایش درآمده، با آن همخوانی ندارد و شایسته توبیخ و جریمه است؛ هرچند شاید این فیلم ساده خنده را به لب بسیاری آورده و خاطرات بسیاری از سربازان سابق را زنده کرده باشد.

باور‌هایی که ظاهرا زمان دور ریختن بسیاری شان فرا رسیده است؛ این را واکنش امروز سردار کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح نشان می‌دهد که بر اساس آن، نه تنها هیچ تنبیهی متوجه این سربازان نیست، که از آن فراتر، ابراز امیدواری شده که سربازان وطن همیشه شاد، دلخوش و سرزنده باشند!

پیامی بسیار متفاوت که در صفحه شخصی سردار در اینستاگرام منتشر شده و بدین شرح است: «ان‌شاءالله سربازان وطن همیشه شاد و دلخوش و سرزنده باشند. عده‌ای گلایه‌مند هستند و خودشان دست در دست دشمن باعث نفاق بین یگان‌ها هستند. یک کلیپ ساده شادی از سربازان که حتما در هر جایی صورت می‌گیرد، اما فیلمش پخش نمی‌شود. فکر کنید جوان خودتان است! حق شادی ندارد؟ #دشمن_‌شاد_کن _نباشیم.»

چند نکته جالب توجه از خلال واکنش سردار کمالی به سربازان یگان مارش

این رویداد آنقدر جالب توجه است که بد نیست یک بار دیگر برخی نکات شاخص آن را مرور کنیم؛ فیلمی از سربازانی منتشر شده که عضو گروه مارش هستند، اما فارغ از قواعد نواختن موسیقی نظامی، قطعه‌ای را با طنازی اجرا می‌کنند که می‌دانند در حال ثبت و ضبط توسط یک دوربین (احتمالا از نوع دوربین تلفن همراه هوشمند) است.

سربازانی که ظاهرا نگران نیستند این فیلم منتشر شود، در حالی که احتمالا به مانند بسیاری از مخاطبان این فیلم حدس می‌زنند که انتشار فیلم برایشان عواقبی گاه پیش بینی نشده به دنبال خواهد داشت؛ عواقبی که چه بسا با انتشار و بازنشر این کلیپ در روز‌های گذشته، حدس زدن درباره شدت و حدت آن خواب و خوراک را از چشم این سربازان گرفته باشد.

اما واکنشی که بروز کرده چیست؟ تأکید یکی از مقامات ارشد بر «ممنوع بودن صدور اضافه خدمت و تنبیه برای تمام یگان ها» واکنشی کلی که وقتی به تصویر برخی از این سربازان سنجاق شود، می‌شود پی برد که خبری از تنبیه و اضافه خدمت برای این سربازان نیست و می‌توانند با خیال راحت به امور جاری و روزمره خود بپردازند.

البته این پایان کار نیست، چون سردار کمالی تأکید کرده شادی حق این جوانان است و از آن فراتر، آرزو کرده که همه سربازان همیشه شاد و دلخوش و سرزنده باشند. هم شاد، هم دلخوش و هم سرزنده که بهترین نشانه برای بهره مندی سربازان از آن، کلیپی است که منتشر شده و توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

اما فرجام کسی که این کلیپ را تهیه و منتشر کرده چیست؟ هرچند سردار کمالی در این خصوص توضیحی نداده و از روی متن منتشر شده توسط وی هم نمی‌شود در این خصوص چیزی دریافت، کمی دقت در فحوای کلام رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح، کافی است تا دریابیم که همه دست اندرکاران این کلیپ و امثال ایشان مصون از تنبیه و جریمه هستند.

نکته‌ای که ممکن است پیرو آن پرسیده شود، آیا سردار کمالی از اختیارات شخصی استفاده کرده و این سربازان را از تنبیه رهانیده است؟ سؤالی که پاسخ آن هم در استوری سردار لحاظ شده است؛ جایی که وی اشاره کرده تنبیه اضافه خدمت ممنوع است. جمله‌ای کلیدی که حکایت از ضابطه‌مند شدن همه امور، از جمله جریمه در نهاد‌های نظامی دارد.

به این نکات، تار کردن تصویر سربازان در پست درج شده در صفحه سردار کمالی را هم می‌توان افزود که نشان از دقت نظر زیاد این مقام در رعایت حقوق حقه سربازان دارد، اما جالب‌ترین نکته در واکنش وی به کلیپ منتشر شده را در جای دیگری باید جست؛ در انتشار واکنش مقام عالی نظامی در صفحه شخصی وی در اینستاگرام؛ در شبکه اجتماعی‌ که مدت هاست بحث بر سر فیلتر شدن احتمالی آن بالا گرفته است. شبکه‌ای اجتماعی که اگر ماجرای این کلیپ به اضافه خدمت خوردن سربازان گره می‌خورد، بسیاری به نقش آفرینی آن در این ماجرا اشاره می‌کردند و احتمالا نتیجه‌های متفاوتی از کارکردهایش گرفته می‌شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر