کد خبر: 58390
A

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: وام‌های قرض الحسنه خلاف شرع و حرام است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: بانک هایی که تسهیلات قرض الحسنه بالای چهاردرصد می‌دهند قطعا خلاف شرع بوده و نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود .مرجع تقلید شیعیان گفت: بانک ها قرض الحسنه ای که می‌دهند قطعا خلاف شرع و حرام است چون ما چهار درصد حق الزحمه تعیین کردیم که بانک ها با بیش از این مقدار دریافت می کنند که اکنون این رقم به۲۰ درصد رسیده و رباخواری آشکار محسوب می‌شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: وام‌های قرض الحسنه خلاف شرع و حرام است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: بانک هایی که تسهیلات قرض الحسنه بالای چهاردرصد می‌دهند قطعا خلاف شرع بوده و نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان عصر امروز در دیدار اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اقتصاد کنونی ما تبدیل به یک مسئله پیچیده و معما مانند شده که بسیاری از عوامل آن فقط تحریم های خارجی نیست.

او افزود: بانک ها قرض الحسنه ای که می‌دهند قطعا خلاف شرع و حرام است چون ما چهار درصد حق الزحمه تعیین کردیم که بانک ها با بیش از این مقدار دریافت می کنند که اکنون این رقم به۲۰ درصد رسیده و نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: ما بارها این موضوع را بیان کرده ایم و تا به حال ندیده ایم که اقدام جدی در این راستا صورت گیرد.

او ادامه داد: مسئله خلق پول توسط بانک ها یکی از برنامه های بسیار خطرناک بوده، چرا که بانک ها پول به دست مردم نمی‌دهند، بلکه با چک و اسناد مبالغ را از این حساب به آن حساب جابجا می‌کنند.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: برخی موسسات اعتباری به دلیل همین موضوع به ورشکستگی کشیده شدند و دولت به دلیل جلوگیری از شورش مردمی مجبور به چاپ اسکناس شد.مردم برای خرید کالا تنها کارت می‌کشند و پول فیزیکی دریافت نمی‌شود.

او تاکید کرد: مسئله ای که وجود دارد این است که باید ببینیم بانک مرکزی چه ضمانت اجرایی دارد که هیچ بانکی به دستورات آن عمل نمی‌کند، باید سیستم جامعی وجود داشته باشد که بانک ها را ملزم کند مصوبات را عملی کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد: مجازات بانک ها نباید به تعطیلی آن‌ها منجر شود، چرا که این امر به اعتراضات مردم می‌انجامد، بلکه باید یک راه درستی برای این امر پیش بینی شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر