کد خبر: 58618
A

همتی: عملکرد ارزی بانک مرکزی منفی است

رییس کل بانک مرکزی گفت: نتیجه عملکرد ارزی امسال بانک مرکزی، دو هزار و 400 میلیارد تومان منفی است.

همتی: عملکرد ارزی بانک مرکزی منفی است

به گزارش دیده بان ایران «عبدالناصر همتی» در جلسه علنی امروز - یکشنبه- مجلس شورای اسلامی و در هنگام بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال 1397 اعاده شده از سوی شورای نگهبان افزود: در اصلاحیه قانون بودجه امسال، 18 هزار و 600 میلیارد تومان سود از بابت خرید و فروش ارز برای بانک مرکزی پیش‌بینی شده که اگر تصویب شود بانک مرکزی باید بابت سودی که برای آن محقق نشده مالیات پرداخت کند.
رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: همین موضوع باعث افزایش 6 تا هفت درصدی پایه پولی و نقدینگی در پایان سال می‌شود.
همتی یادآور شد: نتیجه عملکرد ارزی بانک مرکزی دو هزار و 400 میلیارد تومان منفی است، از این رو ما چنین درآمدی نخواهیم داشت و گذاشتن چنین مبلغی در بودجه بانک مرکزی اشتباه است و منجر به افزایش پایه پولی می‌شود.
رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: قراردادن چنین درآمدی در بودجه بانک مرکزی اشتباه است.
به گزارش ایرنا، در هنگام بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه برای رفع ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون بودجه سال 97، بندی رسیدگی شد که نمایندگان با وجود ایراد شورای نگهبان خواستار ابقا آن بودند.
طبق این بند، بانک مرکزی مشمول مفاد ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی مبنی بر واریز مالیات علی الحساب و سود سهام بودجه مصوب به صورت یک دوازدهم در هر ماه است.
در قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آمده است: شرکت‌های دولتی و بانک‌ها که در بودجه برای آنها سود ویژه پیش‌بینی می‌شود موظف به واریز مالیات علی‌الحساب و سود سهام علی‌الحساب مصوب به صورت یک دوازدهم در هر ماه هستند که در بند 6 ماده واحده طرح اصلاح بودجه نیز بانک مرکزی مشمول این قانون عنوان شده بود.
پس از اظهارات رییس کل بانک مرکزی این بند برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع شد./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر