کد خبر: 58640
A

وزیر علوم: دستگاه ها مجاز به داشتن دانشگاه نیستند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد انحلال دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی گفت که این دستگاه ها بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مجاز به داشتن دانشگاه نیستند.

وزیر علوم: دستگاه ها مجاز به داشتن دانشگاه نیستند

به گزارش دیده بان ایران؛ منصور غلامی روز یکشنبه در حاشیه اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فارابی در جمع خبرنگاران در مورد انحلال دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی، تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری کشور، دستگاه ‌ها و نهادهای دولتی مجاز به داشتن دانشگاه نیستند و این موضوع در برنامه ششم توسعه کشور هم گنجانده شده است.
به گفته این مقام مسئول، تمام مراکز آموزش عالی باید زیر مجموعه وزارتخانه های علوم و بهداشت قرار گیرند اما برخی نهادها و وزارتخانه ها به دلیل ترببیت نیروی متخصص، از این قانون مستثنی شده اند چون دانشگاه های آنها برای تقویت نیروی انسانی و متخصص مورد نیاز خودشان فعال است.
وزیر علوم در این زمینه مثالی زد و افزود: سازمان صدا و سیما از جمله دستگاه‌ های مستثنی از این قانون است چرا که در رشته های مورد نیاز خود دانشجو می پذیرد.
وی گفت: دستگاه هایی که برای نیاز خودشان نیرو نمی خواهند و دانش آموختگان شان را برای شغل یابی به جامعه می فرستند، اجازه جذب دانشجو ندارند.

**جایگاه ایران در مهاجرت نخبگان
غلامی در ادامه با اشاره به مهاجرت دانشجویان، اظهار کرد: داستان خروج دانشجویان از کشور پدیده جدیدی نیست اما با توجه به اینکه تعداد دانش آموختگان افزایش و جذب در مشاغل مورد انتظارشان کاهش یافته است، یکی از مسیرها این است که برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر می روند.
وی افزود: بخش اعزام دانشجویان توسط دولت کاهش دارد چرا که در داخل کشور دوره های با کیفیت دکتری با کیفیت مناسب برگزار می شود. علاوه براین اعزام دانشجویان با هزینه شخصی یا دریافت بورس از کشورهای خارج روندی رایج است.
وزیر علوم، گفت: رتبه ایران در بین کشورهای فرستنده دانشجو با در نظر گرفتن تعداد دانش آموختگان، جایگاه متعادلی به نظر می رسد و از بابت تحصیل جوانان در خارج از کشور نگرانی نداریم.
غلامی با تاکید بر اینکه تلاش ها باید مبنی بر بازگشت این دانشجویان به داخل کشور باشد، اظهار کرد: از ظرفیت های این دانشجویان باید استفاده کنیم و در زمینه های مختلف طرح و برنامه داشته باشیم. بخش کوچکی از این اقدام ها در اختیار وزارت علوم و بخش گسترده آن مربوط به سایر وزارتخانه ها و نهادهای دیگر است.

**حمایت از نخبگان علوم انسانی
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در مورد حمایت از نخبگان علوم انسانی نیز تاکید کرد: تحقیقات به ذات مشکل دارد چرا که در جهت رفع مشکلات حرکت می کند و این مشکلات طبیعی است. 
غلامی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که در بخش های مختلف دانشگاه ها وجود دارد، بخشی از اعتبارات به تحقیقات اختصاص می یابد. در صورتی که محققان با مشکلاتی مواجه می شوند آن را به مسئولان و وزارت علوم انتقال دهند.
وزیر علوم، افزود: در شرایط فعلی تلاش می کنیم علوم انسانی مداخلات بیشتری در حل مسائل داشته باشد و محدودیت های این حوزه قابل حل است.
این مقام مسئول، گفت: در تلاشیم ارتباطات گسترده با نخبگان علوم انسانی افزایش یابد که این روابط نسبت به گذشته افزایش هم دارد. سازماندهی خوشه های علمی در دانشگاه ها برای مشارکت در حل مسائل مختلف یکی از این نمونه های ارتباط گیری است.
غلامی اظهار کرد: انتقال دیدگاه های استادان به مسئولان یکی از اهداف همین خوشه های علمی است. این دیدگاه های مشکل گشا حاوی راه حل های علمی برای حل مسائل است.
در این جشنواره با حضور معاون اول رئیس جمهوری از 36 برگزیده شامل29 منتخب داخلی و هفت برگزیده خارجی با اهدای جایزه خوارزمی و لوح تقدیر همچنین هدایای دیگری تقدیر به عمل آمد. /ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر