کد خبر: 58763
A

هر ایرانی هزار تومان، برای دانش آموزان محروم

«هزار تومن پول کمی نیست، اگر جای درستش خرج بشه». این شعار کمپین «تغذیه، تندرستی، تحصیل» است. پویشی که امسال برای دومین سال پیاپی اجرا می شود و در آن سعی شده شرایط زندگی و تحصیل دانش آموزان مناطق محروم در خوابگاه های دانش آموزی راحت تر شود.

هر ایرانی هزار تومان، برای دانش آموزان محروم

به گزارش دیده بان ایران؛ نزدیک به دو سال است که این پویش با تلاش خیریه جامعه یاوری، برای بهبود کیفیت تغذیه و امکانات خوابگاهی دانش آموزان اجرا می شود. این پویش امسال از 20 آذر تا 30 بهمن اجرا می شود و شرط پیوستن به آن فقط اهدای هزار تومان است. هزار تومانی که پول ناچیزی است اما می تواند کمک کند تا یک دانش آموز در مناطق محروم، یک روز از زندگی اش را راحت تر پشت سر بگذارد.
به گفته رضا درمان، مدیرعامل خیریه جامعه یاوری فرهنگی، در سال اول این کمپین دانش آموزان استان های خراسان جنوبی، هرمزگان، استان سیستان و بلوچستان و گلستان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و به خوابگاه های دانش آموزی آنها کمک شد.
این طرح برای اولین بار مهر و آبان سال گذشته کلید خورد اما بعد از وقوع زلزله کرمانشاه برای مدتی متوقف شد تا پویش دیگری با عنوان «دوباره می سازمت وطن» برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه و ساخت مدارس جدید در این مناطق از سوی این موسسه خیریه شکل بگیرد. 
درمان ادامه می دهد: در پویش دوباره می سازمت وطن با کمک خیرین، 35 مدرسه پیش ساخته تهیه و تجهیز و به مناطق زلزله زده کرمانشاه فرستادیم تا بچه های این مناطق بتوانند هر چه سریعتر به کلاس های درس خود بازگردند.

* دست به خیر شوید
اما پس از پایان این کمپین، جامعه یاوری دوباره پویش «تغذیه، تندرستی، تحصیل» را از سر گرفت و از دی تا بهمن 96 آن را اجرا کرد. درمان درباره جزئیات این کمپین می گوید: «دانش آموزانی که در مناطق محروم و دور افتاده زندگی می کنند با مشکلات زیادی برای تحصیل رو به رو هستند. یکی از مشکلات جدی آنها کمبود مدرسه در روستاهای کم جمعیت است که باعث می شود دانش آموز برای تحصیل به روستاها یا شهرهای مجاور رفت و آمد کنند. علاوه بر مسافت طولانی و صعب العبور، نبود سرویس مدرسه هم رفت و آمد را دشوارتر می کند. بنابراین برای تحصیل این دانش آموزان خوابگاه هایی در نظر گرفته شده تا در طول هفته در آن مستقر شوند و آخر هفته یا در روزهای تعطیل به خانه هایشان برگردند. 
زندگی در این خوابگاه ها اما با مشکلاتی رو به رو است. سرانه اختصاص یافته به خوابگاه ها گاهی کفاف تامین تغذیه، امکانات رفاهی و سلامت دانش آموزان را نمی دهد. اینجاست که جامعه یاوری فرهنگی پای کار آمده تا با کمک به دانش آموزان مناطق محروم، کیفیت زندگی شان را با حمایت خیرین بالاتر ببرند. 
« پیش از راه اندازی این پویش، طرح هایی برای کمک به بچه های خوابگاهی داشتیم. برای مثال گاهی خوابگاه ها اعلام نیاز می کردند و به نسبت نیازشان مبالغی از کمک های خیرین را به آنها اختصاص می دادیم تا در زمینه تجهیز و بهسازی خوابگاه مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال خوابگاهی برای تعویض تشک ها و ملحفه ها، تامین گرمایش و سرمایش و ... کمک می خواست و ما این کمک را از طریق خیرین به آنها می رساندیم. گاهی هم برای اینکه بچه ها تغذیه بهتری داشته باشند، فرد خیری که نذر داشت به مناسبتی، گوسفند قربانی کند، هزینه خرید یک یا چند رأس گوسفند را به خوابگاه ها اهدا می کرد تا گوسفند را در همان شهرستان تهیه، ذبح و برای خوراک روزانه بچه ها استفاده کنند. در این میان قسمت های غیرقابل استفاده حیوان مثل پوست را نیز می فروختند و باز پول حاصل از آن کمک هزینه خوابگاه می شد». 
مدیرعامل جامعه یاوری ادامه می دهد: پویش «تغذیه، تندرستی، تحصیل» فرصتی است برای جذب کمک های خرد مردمی تا افرادی که دوست دارند دست به خیر شوند اما توان مالی زیادی ندارند هم بتوانند کار خیری انجام بدهند. برای مثال شاید این روزها تامین هزینه یک گوسفند برای قربانی یا کمک هزینه تعمیرات خوابگاه و ... برای بسیاری از خیرین دشوار باشد اما در این کمپین، هر خیر می تواند با هر مقدار پولی که در توانش است کمک کنند و این کمک های خرد در کنار هم تغییرات بزرگی ایجاد می کنند.
در پویش مردمی «تغذیه، تندرستی، تحصیل» مردم می توانند با هزینه کردن حتی هزار تومان در یک کار خیر سهیم شوند. به همین دلیل شعاری که جامعه یاوری در این پویش انتخاب کرده این است: «هزار تومان پول کمی نیست؛ اگر جای درستش خرج شود».

* کمک با هزار تومان
اما ماجرای این شعار چیست و با هزار تومان چطور می توان به دانش آموزان مناطق محروم کمک کرد؟ مدیرعامل جامعه یاوری در این باره می گوید: طبق آمار رسمی سرانه هر دانش آموز خوابگاهی رقم بالایی نیست که برای سه وعده غذایی، بهداشت و تغذیه، تجهیزات اقامتی و رفاهی هزینه می شود. در این میان جامعه یاوری سعی کرده است رقمی نزدیک به همین رقم را برای کمک های مردمی در نظر بگیرد. « در واقع هدف جامعه یاوری این نیست که کل هزینه ها را پوشش بدهد بلکه هدفمان این است تا کمک هزینه ای برای اداره بهتر خوابگاه ها و رفاه بیشتر دانش آموزان فراهم کنیم. در این میان معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم هرسال کمک هزینه ای را به خوابگاه های دانش آموزی اختصاص می دهد». 
پس هزار تومان شاید از نظر خیلی از ما پول کمی باشد اما برای دانش آموزانی که در مناطق محروم و در خوابگاه ها زندگی می کنند، شرایط سخت دوری از خانه و خانواده را برای ادامه تحصیل به جان می خرند و تغذیه چندان خوبی ندارند، هزار تومان پول کمی نیست و کمک های مردمی می تواند شرایط تحصیل را برای آنها بیش از پیش هموار کند./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر