کد خبر: 58938
A
اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصویب کردند؛

۳۶نماینده به مجلس اضافه می‌شود

اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب و به مجلس ارائه کرده‌اند که در صورت تصویب نهایی آن تعداد نمایندگان از ۲۹۰ به ۳۲۶ نفر افزایش می‌یابد.

۳۶نماینده به مجلس اضافه می‌شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مجلس شورای اسلامی در دستور کار هفته آینده خود طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها را در دست بررسی دارد. این طرح قرار است قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب ۳۰/۰۱/۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن را اصلاح کند. کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان طراح، گزارشی را از بررسی طرح اصلاح این قانون که در تاریخ ۳۰ مهر ماه به تصویب رسانده بود تقدیم مجلس کرده است که بنا بر این گزارش قرار است به تعداد نمایندگان اکثر استان‌ها افزوده و در برخی از حوزه‌های انتخابی تغییراتی ایجاد شود.

بر اساس این طرح تعداد یک نماینده به استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، لرستان، کردستان، مازندران، همدان، مرکزی و تعداد ۲ نماینده به استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، هرمزگان و یزد و همچنین تعداد سه نماینده به استان‌های کرمان و خوزستان و چهار نماینده نیز به حوزه انتخابیه استان تهران اضافه خواهد شد.

اگر این طرح در مجلس مورد بررسی و تصویب شود، در مجموع تعداد ۳۶ نماینده به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه می‌شود و تعداد نمایندگان از ۲۹۰ نفر فعلی به ۳۲۶ نماینده تغییر پیدا خواهد کرد همچنین با جدا شدن برخی از حوزه‌های انتخابی تعداد حوزه‌های انتخابی از ۲۰۷ حوزه فعلی فراتر خواهد رفت. طبق اصل ۶۴ قانون اساسی، تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۷۰ نفر است و از تاریخ همه‌‌پرسی سال ۱۳۶۸، پس از هر ۱۰ سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر ۲۰ نماینده می‌تواند به تعداد نمایندگان اضافه شود که با توجه به اینکه این طرح در نظر دارد بیشتر از ۲۰ نماینده را اضافه کند به نظر در مجلس دچار تغییراتی خواهد شد.

برای اولین‌بار در سال ۷۸ با لایحه دولت، تعداد نمایندگان مجلس از ۲۷۰ نفر به ۲۹۰ نفر رسید و مجلس ششم نخستین دوره مجلس ایران بود که با حضور ۲۹۰ نماینده تشکیل شد. در مجالس هشتم و نهم اما با وجود تصویب این طرح در کمیسیون‌ها، درنهایت به نوعی از دستور کار خارج شد. این بار نمایندگان مجلس دهم این طرح را تا ارائه به مجلس، پیش آورده‌اند که باید دید مجلس دهم موفق به تصویب آن در یک سال باقی مانده می‌شود یا مانند ۲ دوره پیش در همین مرحله باقی می‌ماند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر