کد خبر: 59074
A

تندگویان: وام ازدواج به کودک همسران تعلق نمی گیرد

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: وام ازدواج به کودک همسران تعلق نمی گیرد و والدین به بهانه وام ازدواج کودکانشان را وادار به ازدواج نکنند.

تندگویان: وام ازدواج به کودک همسران تعلق نمی گیرد

به گزارش دیده بان ایران، محمدمهدی تندگویان روز یکشنبه در نشست بررسی دستاوردها، چالش ها و چشم انداز آینده جوانان که در ساختمان این وزارتخانه با حضور خبرنگاران برگزار شد، افزود: تا پایان امسال برای تعداد یک میلیون نفر وام ازدواج 15 میلیون تومانی پرداخت خواهد شد.
وی گفت: در حوزه جوانان این وزارتخانه امید و انگیزه در حال شکل گیری است به نحوی که در شهرها و روستاهای کشور این تحول به خوبی از سوی جوانان فعال و مستعد مشهود است. از این رو دولت و استانداری ها باید برنقش تعیین کننده جوانان در همه عرصه های تولیدی و مدیریتی بیشتر توجه کنند.
تندگویان اظهارداشت: در حال حاضر در 31 استان کشور بالغ بر دو هزار و 273 سمن (سازمان مردم نهاد) فعالیت های فرهنگی - اجتماعی و در زمینه اشتغال آفرینی با حضور جوانان پرشور اداره می شود و از این رو در اداره کل مشارکت های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان برنامه و طرح های خوبی در عرصه های مختلف با راه اندازی سامانه تخصصی جهت جذب نیروهای فعال تدارک داده شده است.
وی گفت: هم اکنون سرانه هر جوان در این سمن ها از سوی دولت مبلغ دو هزار تومان است که در بودجه سال آینده امکان دارد این مبلغ دو برابر شود. البته لازم است با نظارت هر دستگاه بتوان بودجه اختصاصی را به نحو مطلوب در حوزه جوانان مورد بهره برداری قرار داد و در بخش ازدواج جوانان 
تندگویان از سپردن کارها به جوانان به عنوان نیروهای فعال که دارای ایده های نو هستند در همه دستگاهها و بخش های دولتی و خصوصی استقبال و تاکید کرد: با مشارکت دادن جوانان در امور کشوری می توان اقتدار خود را در همه عرصه ها دوچندان کرد و در عرصه بین المللی هم باید وارد شد. همانطور که کمیته های اعزام ورزشکاران به خارج در این وزارتخانه وجود دارد کمیته های اعزام جوانان در عرصه های بین المللی نیز باید تشکیل شود تا بتوان با حضور جوانان خلاق و فهیم، امور مختلف کشوری را به دیگر نقاط دنیا معرفی و انتقال داد. 
معاون وزیر ورزش و جوانان به اجرای طرح سرباز ماهر اشاره کرد و افزود: ستاد سرباز ماهر در معاونت جوانان وزارت ورزش تشکیل شده و تا پایان سال طبق سهمیه اختصاص یافته تعداد 80 نفر سربازی که شش ماه به پایان سربازی آنان باقیمانده از طریق سامانه، می توان جذب کرد. در این مدت دوره مهارتهای اجتماعی و زندگی برای سربازان آموزش داده می شود تا همزمان با پایان خدمت مهارت شغلی کسب کرده باشند. 

وی گفت: هشت سال جنگ تحمیلی با حضور، مشارکت و دلیر مردی و شجاعت جوانان این مرز و بوم به سرانجام رسید. بعد از جنگ دوره ای به وجود آمد که از جوانان غفلت شد، جوانانی که آماده بازار کار بودند ولی به هر دلیلی دولت ها، در تحولات بعد از جنگ قرار گرفتند و به این قشر بی توجهی شد.
وی با بیان اینکه این فراموشی و بی توجهی به جوانان سال هاست که ادامه دارد، افزود: در این میان متاسفانه یک نسل تقریبا از بین رفت و تغییر نگرش به جوانان طی سال های اخیر دوباره جان گرفته است.
معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: حوزه جوانان یک حوزه بلاتکلیف طی سال های گذشته بود، سازمان جوانان وجود داشت ولی متاسفانه با تغییر دولت ها، نتوانست آنچنان اقتدار خود را حفظ کند و به انحلال آن سازمان منتج شد و با سازمان تربیت بدنی ادغام شد.
تندگویان اظهار داشت: ساختار امروز وزارت ورزش و جوانان در مرحله حرفه ای، قهرمانی، ساختار ورزش بانوان و ورزش همگانی برای این امور جوانان، تعریف خاصی شده است ولی برای حوزه جوانان متاسفانه اتفاق خاصی صورت نپذیرفته است.
وی گفت: حدود پنج شش سال گذشته تغییر نگرش در حوزه جوانان مشهود شده است و بازگشت توجه به امور جوانان در این وزارتخانه شکل گرفته است. جوانان امروز به عرصه مدیریتی راه پیدا کرده اند و معاونان و مدیران کل جوان در عرصه مدیریتی به خصوص در بحث تجارت الکترونیک، اپلیکیشن ها، خدمات مهارتی، فضاهای مجازی و ارتباطات با مردم حضور دارند و مدیریت جوانان در اداره کشور بیشتر استفاده می شود.
وی گفت: در عرصه اجرایی و با حضور گروههای مشاوره تاکنون از حضور جوانان بهره های مفیدی در تمام عرصه ها و در سطوح عالی کشور گرفته شده است. باید در توسعه و پیشرفت آینده کشور با یک سرعت مطمئنه از وجود قشر جوان در تحولات آینده کشور بهره وافی و کافی ببریم.
تندگویان تصریح کرد: در بخش های اقتصادی، کشاورزی، محیط زیست و در عرصه اشتغالزایی تاکنون جوانان موفقیت های مهمی داشته اند و در حوزه های گردشگری و جهادی به خصوص با حضور سازمان های مردم نهاد، توانسته ایم، دستاوردهای مهمی داشته باشیم. در بخش های فرهنگی، ورزشی و همچنین عرصه های صنعتی نیز موفقیت های بی شماری دست پیدا کرده ایم.
وی اضافه کرد: در عرصه کار جوانان از سال 96 در حوزه های مختلف با حضور شبکه های تخصصی موضوع اشتغال را دنبال می کنیم. برای این منظور دبیرخانه گردشگری جوانان ایران در شهر تبریز برای متحد شدن سازمان های مردم نهاد تشکیل شده است.
تندگویان ادامه داد: در حال حاضر 25 دستگاه در ساختار سازمان ملی جوانان وجود دارند و این یک سازمان مستقل و با ابزارهای مستقل در کشور در عرصه های مختلف برای جوانان مشغول به کار و فعالیت است.
تندگویان گفت: شبکه کارآفرینی جوانان در گیلان تشکیل شد، شبکه های دیگری نیز در حوزه های اجتماعی و فرهنگی مانند گردشگری جوانان راه اندازی شده است و در دهه فجر از این شبکه ها که در حوزه جوانان تحولی خاص ایجاد می کنند، رونمایی می شوند./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر