کد خبر: 59167
A

صادق زیباکلام خبرداد؛ تلاش مجدد برای اخذ مجوز چاپ کتاب رضا شاه

آقای دکتر مرادی‌نیا در پاسخ دکتر احمدی اظهار داشتند که بخش‌هایی از کتاب را مطالعه کرده‌اند و روایت بنده از رضاشاه یک‌سویه است. توضیح دادم که کتاب من، تحلیل یا روایت شخصی خودم نیست بلکه اساس و شالوده کتاب بر اسناد رسمی مکاتبات میان سفارت انگستان در تهران و وزارت خارجه آن کشور در سالهای مقارن با کودتای سوم اسفند1299 و روی کارآمدن رضاشاه است. این اسناد را مرحوم سیروس غنی در انگلستان جمع‌آوری کرده و در کتابی تحت عنوان « ایران و ظهور رضاخان، از برافتادن قاجار تا برآمدن پهلوی» چاپ می‌کنند. آقای حسن کامشاد هم آن را در سال1377 به فارسی ترجمه و با همین عنوان منتشر می‌شود. مگر این‌که بگوییم آن اسناد حقیقت نداشته و جعلی هستند. علی‌رغم این توضیحات،هر بخشی از کتاب را که ارشاد معتقد است مطالب یک‌سویه و یا حقیقت چیز دیگری است، بنده با کمال میل در همان صفحه دیدگاه و روایت ارشاد را در پاورقی اضافه می‌نمایم. اما مطلب خودم را حذف نمی‌کنم.

صادق زیباکلام خبرداد؛ تلاش مجدد برای اخذ مجوز چاپ کتاب رضا شاه
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران در یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت؛ یکی دو هفته پیش ملاقات مهمی با مسئولین ارشاد صورت گرفت که ممکن است به صدور مجوز کتاب رضاشاه بیانجامد. شهریور سال گذشته این کتاب را ناشر برای اخذ مجوز به ارشاد ارسال می‌نماید؛ اما با گذشت یک‌سال‌و‌نیم هنوزهیچ پاسخی دریافت نشد. بنده و آقای سید علیرضا بهشتی، مدیر انتشارات روزنه، سرانجام مصمم شدیم که کتاب را خارج از کشور و یا توسط «آمازون» منتشر نماییم. منتهی مصر بودیم اتمام حجتی با ارشاد داشته باشیم.

 

آقای محمود یزدی از مسئولین روزنه، وقتی از ارشاد می‌گیرند و باتفاق خودشان بعلاوه آقای بهشتی و بنده به دیدار بزرگان ارشاد رفتیم. قرار ملاقات با آقای دکتر محمدمهدی احمدی، مدیرکل دفتر وزارت، یعنی نفر دوم بعد از جناب وزیر، آقای دکتر رضا یعقوبی معاونشان، آقای دکتر مهدی جوادی، معاون فرهنگی ارشاد و بالاخره و شاید مهم‌تر از همه، آقای دکتر«مجید مرادی‌نیا» مدیرکل ممیزی هم حضور داشتند. جلسه بسیار گرم و صمیانه‌ای بود و بخصوص آقای دکتر احمدی - که به تعبیری دست راست جناب دکتر صالحی، وزیر ارشاد، محسوب می شوند- برخوردشان بسیار مثبت و صمیمانه بود.

 

آقای دکتر مرادی‌نیا در پاسخ دکتر احمدی اظهار داشتند که بخش‌هایی از کتاب را مطالعه کرده‌اند و روایت بنده از رضاشاه یک‌سویه است. توضیح دادم که کتاب من، تحلیل یا روایت شخصی خودم نیست بلکه اساس و شالوده کتاب بر اسناد رسمی مکاتبات میان سفارت انگستان در تهران و وزارت خارجه آن کشور در سالهای مقارن با کودتای سوم اسفند1299 و روی کارآمدن رضاشاه است. این اسناد را مرحوم سیروس غنی در انگلستان جمع‌آوری کرده و در کتابی تحت عنوان « ایران و ظهور رضاخان، از برافتادن قاجار تا برآمدن پهلوی» چاپ می‌کنند. آقای حسن کامشاد هم آن را در سال1377 به فارسی ترجمه و با همین عنوان منتشر می‌شود. مگر این‌که بگوییم آن اسناد حقیقت نداشته و جعلی هستند. علی‌رغم این توضیحات،هر بخشی از کتاب را که ارشاد معتقد است مطالب یک‌سویه و یا حقیقت چیز دیگری است، بنده با کمال میل در همان صفحه دیدگاه و روایت ارشاد را در پاورقی اضافه می‌نمایم. اما مطلب خودم را حذف نمی‌کنم.

 

♦️جملگی مسئولین ارشاد تاکید داشتند که به شدت با تحریف و یا پنهان ساختن تاریخ مخالف هستند و خواهان روشن شدن واقعیت‌ها پیرامون نحوه به قدرت رسیدن رضاشاه و اقدامات وی هستند. انشاالله در بازبینی نظرشان تغییر کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر