کد خبر: 59186
A

نمایندگان مجلس با حذف استانی شدن انتخابات مخالفت کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات با پیشنهاد 'حذف استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی ' مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس با حذف استانی شدن انتخابات مخالفت کردند

به گزارش دیده بان ایران؛ نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس با پیشنهاد سید حسین نقوی حسینی مبنی بر حذف استانی شدن انتخابات با 176 رای موافق، 120 رای مخالف و بدون رای ممتنع از 207 نماینده حاضر مخالفت کردند.
سید حسین نقوی حسینی پیشنهاد حذف ماده 3 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات را که در مورد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه بود را مطرح کرد و گفت: یکی از افتخارات نظام اسلامی پشتوانه مردمی است، قطعا استانی شدن انتخابات مشارکت توده های مردم را به شدت کاهش می دهد. مجلس نباید این پشتوانه را از نظام بگیرد، نمایندگان نباید با استانی شدن، مردم را از انتخابات کنار بزنند.
نماینده مردم ورامین در مجلس اظهار داشت: هیچ نظام سیاسی و انتخاباتی در دنیا وجود ندارد که منتخبان استانی و ایالتی با اکثریت نسبی انتخاب شوند. بلکه سهم آرا مطرح است و کرسی در صحن احزاب تقسیم می شود؛ یعنی حزبی که 51 درصد آرا را کسب کرده 51 درصد کرسی های پارلمان را به دست می اورد و حزبی که 30 درصد آرا را کسب کرده 30 درصد کرسی های پارلمان را به دست می آورد
وی تصریح کرد: استانی شدن زمینه ای برای بروز آشوب های اجتماعی است، ما کشور چند قومیتی هستیم که اقوام و مذاهب مختلف را در کشور خود داریم 
استانی شدن باعث جنجال در حوزه های مختلف می شود که قومیت ها و مذاهب مختلف دارند.
نقوی حسینی این سوال را مطرح کرد که چرا با این کار برای نظام مانع درست می کنید؟، کسانی که در انتخابات حق السهم نداشته باشند معاند می شوند.

**انتخابات استانی باعث ورود نخبگان به مجلس می شود
حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در مخالفت با این پیشنهاد گفت: آقای نقوی حسینی شائبه ای را مطرح کرد، هدف ما از این طرح ، ارتقای قابلیت و توان مجلس شورای اسلامی است.
وی تصریح کرد: در پنج دوره اخیر مجلس ، استانی شدن انتخابات بدون استثنا رای آورده است، در تمام دنیا به غیر از ایران انتخابات مجلس به شکل ایالتی است.
وی خطاب به نقوی حسینی گفت: شما شان نماینده مجلس را به صورت بخشی پایین می آورید، انتخابات استانی باعث ورود نخبگان به مجلس می شود مثلا کسی که باید 30 هزار رای آورد 500 هزار رای می آورد، چرا می گویید استانی شدن ضد نظام است نماینده ای با 500 هزار رای گرفتار مسائل بخشی نمی شود،حق هیچ شهر کوچکی خورده نمی شود و همه شهرها نماینده خواهند داشت.

**استانی شدن باعث لابی گری در انتخابات می شود
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس در موافقت با این پیشنهاد حذف گفت: اگر استدلال ما این است که نخبه گزینی کنیم در سطح شهرستان ها مردم نخبگان خود را بهتر و بیشتر می شناسند، با استانی شدن انتخابات مردم بدون شناخت و لیستی رای می دهند و کسانی با لابی گری و اهل خودنمایی هستند آرای بیشتری را کسب می کنند. 
در ماده 3 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس آمده است: حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است، هر یک از استان ها به عنوان جوزه انتخابیه اصلی و حوزه های انتخابیه موجود واقع در آن استان موضوع قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس ، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می شوند و مناطق تابع حوزه انتخابیه موجود به عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته می شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر