کد خبر: 59234
A

۹ واقعیت جالب درباره FATF

شاید باورکردن این واقعیت کمی سخت باشد که ایران مدت ۹ سال است که در قوانین داخلی خود در حال اجرای FATF یا همان قانون منع تامین مالی تروریسم است.

۹ واقعیت جالب درباره FATF

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه آفتاب یزد نوشت: این قانون در ایران و در سال ۸۸ زیر عنوان قانون مبارزه با پولشویی تصویب شده است و به صورت سفت و سخت در حال اجرا می‌باشد. با این حال بنا به دلایلی تایید آن در شورای نگهبان به مشکل برخورده است و هم اکنون این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام، وضعیت بلاتکلیفی را سپری می‌کند.
برای ممانعت از تصویب نهایی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام تحرکاتی هم صورت گرفته و برخی با اقدامات ارعاب آمیز در تلاشند حتی بر روی نظر و رای اعضای مجمع هم تاثیر منفی بگذارند.
روز گذشته نشستی در نهاد ریاست جمهوری با حضور یکی از اعضای وزارت خارجه با خبرنگاران برگزار شد. این مقام وزارت خارجه گفت که نظر برخی اعضای مجمع نسبت به تصویب FATF حتی مثبت بوده اما با تهدیداتی که صورت گرفته و جو ارعاب آمیز ایجاد شده آنها نیز در تصویب این موضوع مردد شده‌اند.
با این حال مقام وزارت خارجه در نشست روز گذشته واقعیت‌هایی را مطرح کرد که در نوع خود جالب است و آن اینکه ایران سالهاست که عملا در حال اجرای قانون FATF است بدون آنکه عملا اتفاق خاصی رخ داده باشد و به نظر می‌رسد جوسازی‌های مخالفان ناشی از عدم دانش و احاطه آنان به موضوع و نگاه افراطی به عملکرد نهاد مالی بین المللی است.
شاید اگر واقعیت‌های زیر برای مخالفان و دلواپسان روشن شود آنها بفهمند که عملا با پیوستن رسمی ایران به کنوانسیون‌های جهانی مورد نظر نه تنها هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد بلکه دست ایران حتی در دور زدن تحریم‌ها هم بازتر خواهد شد.

>FATF چیست؟
تروریست‌های خطرناک بین المللی همچون داعش و النصره سالهاست که از طریق مبادلات بانکی، تامین مالی می‌شوند. در همین راستا گروه ویژه اقدام مالی نسبت به استاندار سازی فعالیت بانک‌ها اقدام نموده است تا تروریستها و قاچاقچیان مواد مخدر به راحتی نتوانند پول جابجا کنند.

>خوداتهامی چرا؟
با این حال مخالفان تصویب FATF با اقدامات علنی به گونه ای رفتار می‌کنند که گویا ایران خود متهم است و تصویر بدی از ایران در اذهان ملتها و دولتها باقی می‌ماند این در حالی است که ایران سالهاست که عملا پایبند این استانداردسازی جهانی در داخل کشور بوده و فقط شکل قانونی آن با الحاق به قانون مذکور تحقق نیافته است.

>آیا تامین مالی گروه‌های مقاومت 
و حماس برای ایران قدغن می‌شود؟
سوال بسیار مهمی که در این میان ممکن است دغدغه برخی دلواپسان باشد، امکان جابجایی پول برای کمک به نهضت‌هایی چون مقاومت لبنان و حماس است. نکته مهم که دلواپسان باید از آن آگاه باشند این است که حزب الله و حماس در لیست بین المللی تروریستهای جهانی قرار ندارند و تلقی صرفا چند کشور از تروریست بودن آنها نمی‌تواند جهانشمول باشد. بنا به اظهار این مسئول وزارت خارجه، اگر ایران به FATF هم ملحق شود هیچ خللی در کمک مالی ایران به این گروه‌ها ایجاد نمی‌شود. 
نکته مهم دیگر اینکه بنا به اظهار مقام وزارت خارجه ایران هیچگاه از سیستم مالی بین المللی برای انتقال پول به گروه‌های مورد نظر استفاده نکرده به این معنی که هرگونه کمک مالی به این گروه‌ها نه از سیستم بانک بین المللی بلکه از کانال خاص خود انجام می‌شده که بعد از تصویب FATF هم می‌تواند کماکان ادامه یابد و جای هیچ نگرانی در این مورد نیست.

>FATF مانع دور زدن تحریم‌ها می‌شود؟
این یکی از اشتباهات بزرگ مخالفان و دلواپسان است که تصور می‌کنند پیوستن به FATF مانع از آن می‌شود که ایران تحریم‌های ظالمانه را دور بزند. در جلسه غیر علنی اخیر مجلس یک مقام عالیرتبه در حوزه تضعیف و دور زدن تحریم‌ها نظر کارشناسی خود را اعلام و تصریح کرد که پیوستن به FATF نه تنها مانع دور زدن تحریم‌ها نمی‌شود بلکه دست ایران را برای دور زدن تحریم‌ها 
باز خواهد گذاشت چرا که ایران با پیوستن به FATF می‌تواند کانال‌های موازی ایجاد کند که قادر به دور زدن تحریم‌های امریکاست.

>دوستان ایران دستشان بسته تر می‌شود
عدم الحاق ایران به FATF دوستان و متحدان ایران در جهان را هم با محدودیت روبرو کرده است. آنها می‌گویند اگر ایران به این گروه ملحق شود مانعی وجود ندارد که ایران مطابق شیوه و روش خود کارش را انجام دهد اما عدم الحاق ایران موجب شده آنها زیر فشار قرار بگیرند و همکاری‌ها را قطع کنند که این قطع شدن همکاری با متحدان حتی همان مقدار کاری را هم که می‌شود انجام داد را محدود می‌کند.

>آیا اطلاعات مالی کشور لو می‌رود؟
گزارش فعالیت‌های اقتصادی و میزان رشد اقتصاد هر کشور را بانک جهانی در اختیار دارد و گزارش‌های سالیانه خود درباره کشورها را 
به صورت سالیانه اعلام می‌کند. آیا ملحق شدن 
به FATF موجب خواهد شد اطلاعات تراکنش‌های مالی برای دیگران فاش شود؟ پاسخ منفی است، چرا که بانک جهانی اطلاعات اقتصادی همه کشورها را رصد می‌کند و این تصور که تراکنش‌های ایران رصد می‌شود، اشتباه است چرا که کشورهای عضو الزامی به ارائه تراکنش‌ها و اطلاعات مالی خود ندارند.

>آیا حقوق نیروهای مسلح کشور تحت نظارت FATF پرداخت خواهد شد؟
یکی دیگر از تصورات مضحک دلواپسان که بیشتر به شوخی می‌ماند این است که با الحاق ایران به FATF حتی حقوق نیروهای مسلح کشور با اجازه این نهاد باید پرداخت شود!
این تصور اشتباه ناشی از برداشت سطحی و غلط افراد ناآگاه است که موضوع را به شدت جنایی می‌بینند وگرنه حقوق نیروهای مسلح کدام یک از کشورهای عضو FATF در حال حاضر زیر نظر این نهاد مالی بین المللی پرداخت می‌شود؟!

>خود ما جلوتر از امریکا و غرب هستیم
بنا به اظهار مسئول مرتبط همین حالا نیز چند بانک کشور برای انجام فعالیت خود فراتر از مقررات مورد قبول عمل می‌کنند بطوریکه لیست STN را که یک لیست تحریم امریکایی است ملاک قرار می‌دهند در حالیکه ما ملزم به تبعیت از این لیست نیستیم.

>اگر ایران ملحق نشود...؟
پاسخ به این سوال سخت است چون تبعات عدم الحاق مشخص نیست اما تبعات الحاق مشخص است: دست ایران بازتر می‌شود و مخالفان ایران در عرصه جهانی ناکام می‌شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر