کد خبر: 59403
A

میرزایی: بعد از سه سال فهمیدیم یک جای کار مجلس می‌لنگد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گروه‌ها و جریان‌های سیاسی باید به یک اتفاق نظر برای اصلاح ساختاری که مقام معظم رهبری فرمودند برسند.

میرزایی: بعد از سه سال فهمیدیم یک جای کار مجلس می‌لنگد

به گزارش دیده بان ایران؛ جلال میرزایی درباره سخنان علی لاریجانی که گفته رهبری دستور دادند ظرف ۴ ماه آینده اصلاح ساختاری در کشور صورت گیرد، گفت: باید صبر کنیم ببنیم که مراد مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختاری چیست. واقعیت این است که کشور در حال حاضر در حوزه‌های اقتصادی دچار یک انفعال و رکود است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه سیاسی هم تقریبا همین وضعیت را داریم و غیر از بیان مسائل راهکاری دیده نمی‌شود و راه‌حل‌هایی که بعضا ارائه می‌‌شود، پیش پا افتاده و غیر عملیاتی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی شورای اسلامی با اشاره به مشکلات حوزه‌های فرهنگی عنوان کرد: در حوزه‌‌های فرهنگی هم بالندگی که باید را مشاهده نمی‌کنیم. دانشگاه‌ها آن خروجی که باید داشته باشند را ندارد. بیم آن می‌رود دستاوردهایی که نظام با هزینه‌های زیاد به دست آورده است، در معرض خطر قرار بگیرند. 

وی با بیان اینکه باید ببنیم چگونه می‌شود با هزینه کمتری کشور را اداره کرد،‌ گفت: اگر می‌خواهیم کشور را با هزینه کمتر از این وضعیت خارج کنیم و کارها روان شود باید اصلاحات ساختاری صورت گیرد و این کار نیازمند اصلاح رویکرد هم هست.

میرزایی تاکید کرد: اگر رویکرد ما در اداره کشور  بر اساس مفروضات موجود و شناخت نادرست‌مان از تحولات بین‌المللی باشد و نگاه سطحی به مسائل داخلی داشته باشیم، بیم آن می‌رود که چالش‌های پیش رو به بحران تبدیل شود. وضع موجود قابل دفاع نیست.

نماینده مردم ایلام با یادآوری اینکه رئیس‌جمهور سابق برای اینکه تصمیات سریع بگیرد سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد، گفت: او برای اینکه بر بروکراسی اداری غلبه کند، تصمیات خلق‌الساعه می‌گرفت زیرا فکر می‌کرد سازمان برنامه و بودجه و بروکراسی اداری مانع توسعه است. بنابراین تصمیماتی که برای اصلاح ساختاری آن زمان صورت گرفت، به جای اینکه ابرو را درست کند چشم را کور کرد که نتیجه‌اش را ما دیدیم .

وی خاطرنشان کرد: باید با درس گرفتن از گذشته ببینیم که نخبگان جامعه در حوزه‌های اقتصادی،‌ سیاسی و فرهنگی چه چیزی را پیشنهاد می‌کنند. البته مقصودم از نخبگان فقط اساتید دانشگاه و کارشناسان نیست؛ صاحبان تولیدی که امروز زمین‌گیر شده‌اند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم باید به ما بگویند چه مشکلاتی وجود دارد و راه برون رفت از مشکلات چیست.

میرزایی با بیان اینکه باید ببنیم مقصود رهبری چیست و مجلس چه گام‌هایی می‌تواند بردارد، گفت:‌ البته واقعیت این است که برای انجام یکسری اصلاحات باید قدم‌هایی را برداریم. به طور مثال مدت‌ها است در مورد کارآمد کردن قوه مجریه فکر می‌کنیم و نمایندگان بعد از سه سال به این نتیجه رسیده‌اند که یک جای کار مجلس می‌لنگد و بیشتر کارکردهای محلی دارد و همین مسئله باعث شده است ناکارآمد شود.

وی افزود: برای همین در مجلس چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب به این نتیجه رسیده است که استانی شدن انتخابات به کارآمدی مجلس کمک می‌کند اما به نظر می‌رسد بین نهادها و جریان‌ها در این ارتباط اجماعی نیست و این باعث شده حتی اگر مجلس طرح استانی شدن را پیش ببرد با وجود چنین نگاهی به جایی نرسد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: نیاز داریم برای انجام اصلاحات ساختاری در کشور به یک اجماع در گروه و جریان‌های سیاسی برسیم و موضوعات را مشخص کنیم و  با توجه به مواردی که مقام معظم رهبری روشن می‌کنند، حول آن محورها به یک اتفاق نظر برسیم که توان اجرایی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد یک جایی بخواهیم اصلاحی انجام دهیم اما گروهی ناراضی باشند و یک نهادی هم انتقاد کند، همین وضعیتی است که در حال حاضر داریم و به جای این‌که گره‌ای باز کنیم گره‌های بیشتری را اضافه می‌کنیم و دست آخر یک کلاف سر در گم خواهیم داشت./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر