کد خبر: 60013
A

جمالی نوبندگانی: افزایش نرخ دلار طبیعی نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بااشاره به تاثیر عوامل داخلی و خارجی بر گرانی ها تاکید دارد افزایش نرخ دلار طبیعی نیست.

جمالی نوبندگانی: افزایش نرخ دلار طبیعی نیست

به گزارش دیده بان ایران، محمدجواد جمالی نوبندگانی  با اشاره به خبری مبنی بر اینکه عسگراولادی از وارد کردن 16.5 میلیون یورو ارز صادراتی‌اش به کشور ممانعت می‌کند، گفت: عسگراولادی در این زمینه دو موضوع را مدعی شده است، اولاً می‌گوید دو شرکت ندارد و یک شرکت در رابطه با تجارت خشکبار دارد و ثانیاً مدعی است که ارز صادراتی او کمتر از دو میلیون یورو است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر مدعی است که شرکت‌های چینی و خارجی سامانه نیما را برای واریز ارز صادراتی را نمی‌شناسند البته کشورهای خارجی علاوه بر اینکه با سامانه نیما آشنایی ندارند و از آنجایی که بانک مرکزی تحریم است عملا  امکان ورود ارزهای صادراتی به کشور میسر نیست.

رسانه ای شدن تخلفات تنش زا است

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رسانه‌ای شدن چنین اخباری گفت: این مسائل نباید خیلی رسانه‌ای شود بلکه باید این افراد را بخواهند و توضیحات آنها را بشنوند. رسانه‌ای شدن چنین اخباری نه تنها به جو روانی جامعه کمک نمی‌کند بلکه تنش‌زا نیز است.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار بیشتر بار روانی دارد نه عدم واردات چنین پول‌هایی، بیان داشت: باید یادآور شد در ایام منتهی به پایان سال به خاطر سفرهای خارجی، مسائل داخلی، برگزاری برخی مراسم‌ها در ایام عید، حسابرسی شرکت‌ها برای پایان سال و خرید بیشتر برای آن که آن طرف سال خرید نکنند، قیمت‌ها بالا می‌رود.

جمالی نوبندگانی در ادامه گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه دلایل ذکر شده علت‌های طبیعی افزایش قیمت‌ها در پایان سال است، اظهار داشت: با این وجود افزایش‌هایی که اخیرا در بازار ارز رخ می‌دهد، طبیعی نیست. ممکن است لوایحی مانند پالرمو و FATF بر روی این موضوع اثر نداشته باشد اما جو رسانه‌ای و فضای مجازی این موضوع را تشدید می‌کند.

عدم توانایی دولت برای مدیریت جو رسانه‌ای

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به انتقادی که به عدم توانایی دولت برای مدیریت جو رسانه‌ای گفت: به یاد داریم جوی را ایجاد کردند که سکه گران شد و دولت برای مدیریت بازار میزان زیادی سکه عرضه کرد اما شاهد بودیم 50 تن طلا از کشور خارج شد، باید بپذیریم اگر هر دولتی سر کار بود همین مسائل پیش می‌آمد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون حتی سیستمی وجود ندارد که بتوانیم پول فروش نفت را به کشور وارد کنیم، در این شرایط شاهد هستیم 14 میلیارد دلار برای تأمین بسته‌های حمایتی و مایحتاج عمومی هزینه کرده ایم.

مزدوران آمریکایی ارز را از ایران خارج می کنند

وی ادامه داد: قطعاً آنقدری که عربستان، آمریکا و امارات دلار از کشور ما می‌خرند و خارج می کنند ما توان مقابله اقتصادی نداریم، آنها مزدورانی در کویت، هرات و اربیل سلیمانیه دارند تا دلار را قیمت‌گذاری کنند و 400 تومان بالاتر آن را بخرند تا دلار از ایران خارج شود حتی شاهد هستیم سعودی‌ها برای خارج کردن دام از ایران هزینه می کنند.

همه تقصیرها به گردن دولت نیست

جمالی نوبندگانی تأکید کرد: مردم باید بدانند درصد سهم مقصر بودن دولت، مجلس، فضای روانی، عوامل داخلی، عوامل خارجی در حوزه گرانی متفاوت است و همه تقصیرها به گردن دولت نیست. درست است که زمانی شاهد آرامش هستیم مانند دوران جنگ است که یک هفته جبهه آرام است و چند ماهی شاهد تیراندازی هستیم، از دشمن توقع دشمنی داریم.

جناح های سیاسی به جای دعوا همفکری کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای مقابله با گرانی‌ها و فشارهای اقتصادی فعالیت و برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشیم، گفت: جناح‌های سیاسی وقتی که برای دعوا با هم می‌گذارند را اگر برای کنار هم نشستن و همفکری بگذارند بیشتر به درد مردم می‌خورد./خانه ملت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر