کد خبر: 60233
A

معاون وزیر بهداشت: هیچ گونه واردات غذا و دارو از طریق کانال مالی اروپا نداشتیم

رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری رونمایی از توانمندی صنعت دارو سازی کشور اعلام کرد 30 درصد نیازهای دارویی کشور وارداتی است و تاکنون هیچ واردات غذا و دارو از طریق کانال مالی اروپا (اینستکست) انجام نشده است.

معاون وزیر بهداشت: هیچ گونه واردات غذا و دارو از طریق کانال مالی اروپا نداشتیم
 
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  دکتر مهدی پیرصالحی که امروز در مقابل خبرنگاران به بیان دستاوردهای صنعت دارو پرداخت، درباره خودکفایی صنعت داروی کشور اعلام کرد: شاید اعلام آمار عددی درباره خودکفایی دارو خیلی دقیق و متقن نباشد و نتوان داروها را با همدیگر مقایسه کرد ولی صنعت دارویی ما توانسته 70 درصد نیازهای کشور را تامین کند. 
او  درباره واردات جدید غذا و دارو با ساز وکار جدید ضدتحریم اروپا (اینستکست) گفت: درباره واردات غذا و دارو از طریق اینستکست، هنوز هیچ اقدام عملی انجام نشده است و نیاز است پولهایی در اروپا وجود داشته باشد. هنوز ما برای واردات غذا و دارو از طریق اینستکست با وجود پیگیری های ما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
پیرصالحی با اعلام اینکه 30 درصد نیازهای دارویی ما وارداتی است، گفت: این میزان از داروها، تنها 3 درصد از حجم داروهای مصرفی کشور را تشکیل می دهد ولی سهم بالای آن در نیازهای کشور نشان می دهد داروهای وارداتی بسیار مهم و حیاتی است. 
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ناممکن است واردات را در دارو قطع کنیم، به تاثیر تحریمها در صنعت داروی کشور اشاره کرد و گفت: در تحریم ها صنعت دارو، مسئله دسترسی بیماران به دارو و نرخ داروها در بازار فاکتورهای مهم محسوب می شوند. واقعیت این است که اگر مجبور به جایگزینی داروهای خارجی شویم، نظام سلامت ما توان تامین هزینه های آن را نخواهد داشت. 
وی با اشاره به اینکه در مراسم رونمایی از توانمندی صنعت داروسازی کشور قرار است از 120 قلم داروی جدید رونمایی شود گفت: این تعداد داروهای جدید را شرکتهای مختلف داروسازی از بهمن ماه سال گذشته تاکنون موفق به تولید شده اند که مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. 
رئیس سازمان غذا و داروگفت: در این اقلام، 40 داروی نوترکیب جدید وجود دارد که در مراسم روز شنبه آینده با حضور وزیر بهداست، معاونان وزارتخانه و جمعی از نمایندگان رونمایی خواهد شد. همچنین رونمایی از 40 داروی سنتی و گیاهی صورت خواهد گرفت و از 40 قلم داروی بیولوژیک، ملزومات و مواد اولیه نیز تقدیر به عمل می آید.

 

سهمیه بندی دارو برای بیماران نداریم
او با اشاره به اینکه کمبودهای ارزی واردات دارو ناشی از اختلافات نرخ ارز است، گفت: اگر صنعت دارویی مورد حمایت قرار نگیرد، حتما نمی توان با واردات، بازار مصرف را کنترل کرد. واردات دارو با ارز 4200 تومانی مخاطراتی از جمله قاچاق معکوس و افزایش مصرف دارد. 
پیرصالحی با بیان اینکه سهمیه بندی دارو برای بیماران وجود ندارد، گفت: تاکنون بحثی برای سهمیه بندی تحویل دارو به بیماران مطرح نشده است. بلکه قرار است به شرکتهای دارویی، سهمیه داده شود تا بتوان بازار را کنترل کرد. 
او ادامه داد: صنعت داروسازی ما پیشرفتهای زیادی داشته است و به خصوص در صنعت داروهای بیولوژیک پیشرفتهای خیلی خوبی صورت گرفته است. هر چند هیچ زمانی ما واردات دارو را قطع نخواهیم کرد، ولی به سرعت داروهایی که مورد نیاز نظام سلامت کشور است در شرکتهای دارویی تامین می کنیم.

 

سال 98، سال راحتی نیست
او در ادامه توضیحاتش گفت: این که بگوییم قیمت دارو باید کاهش یابد، به معنی ورشکستگی داروسازان است و در نهایت باعث افزایش هزینه نظام سلامت خواهد شد. سال 98 سال راحتی برای ما نخواهد بود. کمترین افزایش قیمتی که ممکن است برای داروها اعمال کنند و افزایش قیمت به حدی نباشد که به بیماران و نظام سلامت کشور فشار مضاعف ایجاد شود. افزایش قیمتها تاکنون درست بوده است و از نارضایتی همیشگی صنعت دارو هم کاسته شده است. 
 
پیرصالحی با اشاره به اینکه نمی خواهیم دارو را سیبل رسانه ها کنیم، گفت: ترجیح می دهیم وضعیت دارو عادی و آرام باشد. برخی داروها 22 تولیدکننده در کشور دارد و دلیلی نمی بینیم ارز کشور در اختیار واردات این نوع داروها گذاشته شود. کشور در شرایطی نیست که برای داروهای برند وارداتی که تامین آن در کشور دچار مشکل نیست، ارز اختصاص دهد. حمایت ما از برخی داروهای بیماران خاص ادامه خواهد یافت و ارز اختصاصی برای تعدادی از داروهای برند که وارد می شود در سال آینده قطع خواهد شد. ممکن است در باره برخی داروهای وارداتی که مشابه داخل دارد ممکن است نیاز کاذب در کشور ایجاد شود. 
وی با اشاره به رعایت ضوابط بین المللی کیفیت تولید دارو در کشور گفت: ما با نهادهای بین المللی در راستای کیفیت دارو همراستا و همجهت می شویم. مراحل آزمایش های مختلف روی دارو پس از تولید، در سازمان غذا و دارو انجام می شود و همین که تمام فشار خون بیماران کشور توسط داروهای داخلی درمان می شود، نشان دهنده رشد کیفیت در صنعت دارویی است. همچنین داروهای «های تک» و ضد سرطان ما، ثبت بین المللی شده اند و در حال صادرات هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر