کد خبر: 60277
A

رییس بانک مرکزی: بجز جو روانی که دشمن ایجاد می کند، مشکلی در بازار نداریم

رییس کل بانک مرکزی گفت: بجز جو روانی که دشمن ایجاد می کند، مشکلی در بازار نداریم و توانسته ایم عرضه و تقاضا را در بازار پول و ارز در ثبات نسبی نگه داریم.

رییس بانک مرکزی: بجز جو روانی که دشمن ایجاد می کند، مشکلی در بازار نداریم

به گزارش دیده بان ایران، «عبدالناصر همتی» روز سه شنبه در جلسه رئیس جمهوری با مدیران بانکی و کارکنان بانک مرکزی در ساختمان این بانک با ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: باید از مدیران بانکی قدرانی کرد که در شرایط سخت فشار دشمن توانستند به ماموریت های خود عمل کنند و سیستم بانکی و ارزی کشور را به نتیجه برسانند.
وی افزود: دشمن برای نابود کردن اقتصاد کشور برنامه ریزی داشت که مهمترین بخش آن بازار ارز و پول بود؛ تلاش دشمن این بود که این 2 بازار را بهم بزند.
همتی ادامه داد: از آنجایی که بانک مرکزی متولی این 2 بازار است به عنوان «عمود خیمه اقتصاد کشور» با دشمن مقابله می کرد و در ماه های گذشته کارهای مثبتی انجام شد؛ امروز آمارها نشان می دهد که اثر مثبتی در بازار پول و ارز داشته است.
وی با اعلام اینکه هفت ماه از تصدی خود در ریاست کلی بانک مرکزی می گذرد، یادآوری کرد: هفت ماه پیش و چند روز پس از انتصاب من، دلار به حدود 11 هزار و 600 تومان در بازار رسیده بود و پس از آن طی 2 مرحله شدیدترین تحریم ها در ماه های مرداد و آبان بر اقتصاد کشور اعمال شد.
رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: امروز نرخ ها در بازار به حدی است که حدود 12 درصد با آنچه هفت ماه پیش بود تفاوت دارد، این در حالی است که دشمن اعلام کرده بود می خواهد پول ملی ایران را نابود و سیستم اقتصادی را فلج کند.
همتی تاکید کرد: امروز توانسته ایم با وجود همه فشارها شرایط با ثبات نسبی را به همراه بیاوریم و بازار پول که مهمترین هدف دشمن بود اکنون در شرایط مطلوبی قرار دارد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: اکنون روند نقدینگی نسبت به ماه های گذشته در شرایط خوبی است، البته باید گفت در دولت های یازدهم و دوازدهم روند رشد نقدینگی نسبت به سال های پیش از آن کاهش داشته است.
همتی، منظم شدن سیستم بانکی، تعدیل نرخ سود و کاهش قیمت تمام شده پول در شبکه بانکی را از جمله دستاوردهای نظام بانکی در هفت ماه گذشته برشمرد و گفت: شاید این موارد در شرایط عادی افتخار نباشد، اما در شرایط سخت تحریم موفقیت مهمی است.
وی اضافه کرد: امروز سیستم بانکی رابطه خوبی با اقتصاد و مجموعه دولت دارد و کمک به نقدینگی واحدهای تولیدی در این شرایط سخت در دستور کار است.
این مقام مسئول، بهبود معیشت مردم را برنامه این بانک برای ماه های پیش رو اعلام کرد و گفت: در ماه های گذشته باید از اینکه وضعیت بدتر نشود جلوگیری می کردیم، اما اکنون در شرایطی به سر می بریم که به سمت بهتر شدن شرایط اقتصادی در حرکتیم.
وی بیان داشت: آمادگی داریم در ماه های آینده تصمیمات مهمی برای کاستن از فشارهای اقتصادی بر مردم را عملی کنیم. 
همتی، شرایط ارزی کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بانک مرکزی توانسته بازار را با کمترین هزینه کنترل کند و نه تنها ذخایر ارزی کاهش نیافته، بلکه بویژه ذخایر خارجی تقویت شده است.
به گزارش ایرنا، پنجاه و هشتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی به ریاست رئیس جمهوری و با حضور اعضای مجمع عمومی این بانک در ساختمان «میرداماد» برگزار و ترازنامه سال 96 این بانک به تصویب رسید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر