کد خبر: 60386
A

رحیمی: حضور ظریف سبب می‌شودنگاه جهان به ما همچنان سازنده باشد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر عدم پذیرش استعفای وزیر امور خارجه بر عملکرد این وزارتخانه در آینده می‌گوید:امیدواریم همگرایی در حوزه داخلی و سیاست خارجی تقویت شود و احیاناً عدم هماهنگی‌ها موجب تضعیف سیاست خارجی یا تضعیف انگیزه دیپلمات‌های ما نشود.

رحیمی: حضور ظریف سبب می‌شودنگاه جهان به ما همچنان سازنده باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه بازگشت ظریف به کارش، وزارت امور خارجه را تا چه حد به مسیری که قانون اساسی برای آن پیش‌بینی کرده است، بازمی‌گرداند، می‌گوید: وزارت خارجه در چارچوب وظایف خود فعالیت می‌کند و دیپلماسی دولت و حکومت به‌واسطه آن پیگیری و عملیاتی می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: نقش دکتر ظریف در حوزه دیپلماسی برجسته و ممتاز بوده و انتظار ما این است که در دوره جدید یا به عبارتی ادامه فعالیتشان، ان‌شاءالله همگرایی در حوزه داخلی و سیاست خارجی تقویت شود. و احیاناً این عدم هماهنگی‌ها موجب تضعیف سیاست خارجی یا تضعیف انگیزه دیپلمات‌های ما نشود. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه نگاه ما این است که اگر منتقدان در چارچوب قانون و اخلاق نقد کنند، نقدها مؤثر خواهد بود، تأکید می‌کند: اگر نقدها تبدیل به تخریب شود، منجر به تضعیف انگیزه کارگزاران نظام خواهد شد. لذا در شرایط کنونی کشور در عرصه بین‌المللی، همه باید با واقع‌نگری وضعیت را درک کنند، گلایه‌ها و انتقادات را در جای خود مطرح کنند تا باعث تضعیف انگیزه و عملکرد دولتمردان نشویم. 


رحیمی در پاسخ به اینکه این اتفاق در روابط دیپلماتیک کشور چه اثری خواهد داشت، می‌گوید: واکنشی که رسانه‌های بین‌المللی به خبر استعفای ایشان نشان دادند، گواه آن است که نقش آقای دکتر ظریف در عرصه دیپلماتیک مؤثر است و عدم پذیرش این استعفا سبب می‌شود نگاه دنیا به ایران همچنان سازنده و روبه‌جلو باشد. علاوه بر این، سبب می‌شود دولت موضوعات بین‌المللی چون برجام و FATF را با جدیت بیشتری پیگیری کند. بنابراین عدم پذیرش استعفای وزیر امور خارجه از سوی رئیس‌جمهوری، از نقطه‌نظر بین‌المللی نیز مثبت تلقی شده است.


شامگاه دوشنبه هفته جاری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه طی پستی در صفحه اینستاگرامش خبر از استعفای خود داد. برخی از رسانه‌ها این اقدام را واکنشی به عدم حضور او در دیدار رئیس‌جمهوری ایران و سوریه عنوان کردند. با این حال، صبح امروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری طی پیامی این استعفا را رد کرد و خلاف مصالح کشور دانست. بعد از این، او در مراسم استقبال رسمی از نخست‌وزیر ارمنستان حاضر شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر